۰ نفر

خبر خوب برای حوزه ارزهای دیجیتال؛

امکان تخصیص ۲ درصد از منابع بانک های مرکزی به رمزارزها!

۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۷:۰۰
کد خبر: 689173
امکان تخصیص ۲ درصد از منابع بانک های مرکزی به رمزارزها!

یک استاندارد جهانی برای قرار گرفتن بانک ها در معرض دارایی های رمزنگاری شده توسط کمیته نظارت بر بانکداری بازل (BIS) تصویب شده است. طبق اعلامیه رسمی که در 16 دسامبر منتشر شد، این استاندارد که محدودیت 2 درصدی را برای ذخایر ارزهای دیجیتال در بین بانک‌ها تعیین می‌کند، باید در تاریخ 1 ژانویه 2025 اجرا شود.

اقتصادآنلاین - حسین عسکری؛ این گزارش که «تدبیر محتاطانه مواجهه با دارایی‌های دیجیتال» نامیده می‌شود، ساختار استاندارد نهایی بانک‌ها را در مورد قرار گرفتن در معرض دارایی‌های دیجیتال، از جمله استیبل کوین‌ها و سایر ارزهای دیجیتال را معرفی می‌کند.

 کمیته نظارت بر بانکداری بازل (BIS) خاطرنشان کرد که این گزارش به زودی به عنوان فصل جدیدی در چارچوب تلفیقی بازل گنجانده خواهد شد.

اعلامیه BIS نشان می‌دهد که قرار گرفتن مستقیم سیستم بانکی جهانی در معرض دارایی‌های دیجیتال نسبتاً پایین است، اما تحولات اخیر «اهمیت وجود حداقل چارچوب قوی برای بانک‌های فعال بین‌المللی برای کاهش ریسک‌ها» را مشخص کرده است.

BIS همچنین بیان کرد: "دارایی های رمزنگاری شده و استیبل کوین ها تحت یک رفتار احتیاطی محافظه کارانه قرار خواهند گرفت."

این استاندارد یک چارچوب نظارتی جهانی قوی و محتاطانه برای قرار گرفتن بانک های فعال بین المللی در معرض دارایی های رمزنگاری شده ارائه می دهد که ضمن حفظ ثبات مالی، نوآوری مسئولانه را ترویج می کند.

پابلو هرناندز دکوس، رییس کمیته نظارت بر بانکداری بازل و رییس بانک اسپانیا، در مورد این استاندارد خاطرنشان کرد:

"استاندارد کمیته در مورد دارایی‌های رمزنگاری شده نمونه دیگری از تعهد، تمایل و توانایی ما برای اقدام به روش هماهنگ جهانی برای کاهش خطرات ثبات مالی در حال ظهور است."

 برنامه کاری کمیته برای سال‌های ۲۰۲۳-۲۴ که امروز توسط GHOS تأیید شد، به دنبال تقویت بیشتر مقررات با افزایش نظارت بر عملکرد بانک‌ها در سرتاسر جهان است به‌ویژه، بر ریسک‌های نوظهور مانند دیجیتالی‌سازی امور مالی.

BIS در ماه سپتامبر نتایج آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چند حوزه قضایی خود را پس از یک مرحله آزمایش یک ماهه که امکان تراکنش های فرامرزی به ارزش ۲۲ میلیون دلار را فراهم کرد، فاش کرد.

 این برنامه آزمایشی شامل بانک های مرکزی هنگ کنگ، تایلند، چین و امارات متحده عربی و همچنین ۲۰ بانک تجاری از این مناطق بود.

بر اساس گزارش BIS که در ژوئن منتشر شد، حدود ۹۰ درصد از بانک های مرکزی در حال بررسی پذیرش CBDC هستند.