۰ نفر

کشف سیاره شبیه زمین در خارج از منظومه شمسی

۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۶
کد خبر: 843830
کشف سیاره شبیه زمین در خارج از منظومه شمسی

محققان یک سیاره جدید کشف کرده اند که احتمالا از حیات پشتیبانی می کند. این سیاره در فاصله ۴۰ سال نوری از زمین است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، این تحقیق در نشریه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده و سیاره جدید را Gliese۱۲b نامیده است. محققان معتقدند سیاره مذکور نزدیک ترین سیاره معتدل، در حال عبور و مشابه زمین است که تاکنون کشف شده است.

به نقل از تایم، گروهی از محققان بین المللی با استفاده از ماهواره TESS ناسا این کشف را انجام داده اند. محققان معتقدند این یکی از معدود سیارات صخره ای کشف شده است که پتانسیل حیات برای انسان ها را دارد. البته باید توجه داشت سیاره مذکور ۴۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

Gliese۱۲b تنها اندکی از زمین کوچک تر است. این سیاره خارج از منظومه شمسی دور یک ستاره سرخ کوتوله و و خنک مدار می زند.

Gliese۱۲b همچنین شباهت هایی به زهره دارد که بیشتر اوقات به دلیل شباهتش به زمین، دوقلوی سیاره خاکی نامیده می شود.

یک سال روی سیاره مذکور معادل ۱۲.۸ روز زمینی است زیرا فاصله آن تا ستاره اش اندک است. همچنین سیاره مذکور حدود ۱.۶ بار بیشتر از انرژی دریافتی زمین از خورشید، از ستاره اش انرژی دریافت می کند.

جالب آنکه این سیاره نزدیک ترین سیاره مشابه زمین از لحاظ اندازه و دماست که تاکنون کشف شده است. سیاره های مشابه Gliese۱۲b نادر هستند و در فاصله بسیار دوری قرار دارند. بنابراین اینکه محققان بتوانند یکی از این سیارات را از نزدیک رصد کنند و درباره دما و اتمسفر آن اطلاعاتی به دست بیاورند، بسیار نادر است.

برای کشف قابلیت پشتیبانی از حیات در Gliese۱۲b، باید مشخص شود اتمسفر آن مشابه زمین است یا خیر و به این سوال پاسخ داده شود که آیا روی سطح سیاره آب وجود دارد.

آنها هنوز نمی دانند اتمسفر سیاره چگونه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha