۰ نفر

خرید خودرو برقی در ایران منطقی است؟

۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۲۶
کد خبر: 843861
خرید خودرو برقی در ایران منطقی است؟

تسلا، آغازگر الکتریکی سازی در صنعت خودروسازی در دنیا بود. علاوه بر این، قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه دولت‌ها برای ممنوعیت فروش خودروهای درون‌سوز از سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۳۵ نیز باعث شد خودروسازان جهان با سرعت بیشتری به توسعهٔ خودروهای الکتریکی بپردازند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در حال حاضر، بزرگترین بازارهای خودروهای الکتریکی جهان در دست امریکا، اروپا و چین است. در پی این قضیه، کشور ما نیز به دنبال عرضه خودروهای الکتریکی است.
به این منظور، وبسایت تخصصی evauto.ir در نظر گرفته شد و از اواخر اردیبهشت ماه، بحث آغاز اولین دوره فروش خودروهای الکتریکی وارداتی مطرح شد.
در این وبسایت، چند خودروی الکتریکی مختلف از برندهای چینی، ژاپنی و اروپایی عرضه میشود.

اما به چند دلیل، ممکن است خرید خودروی الکتریکی در کشور ما، منطقی به نظر نرسد . در ادامه این دلایل را مطرح می‌کنیم.

فقدان زیرساخت های شارژ: اصلی‌ترین دلیلی که خرید خودروی برقی در ایران را غیرمنطقی جلوه می‌دهد فقدان زیرساخت‌های شارژ است. هنوز حتی در پایتخت کشور هم جایگاه‌های شارژ چندانی برای خودروهای الکتریکی وجود ندارد که این یعنی باید قید شارژ سریع این خودروها را زد. البته می‌توان خودروهای برقی را در خانه هم شارژ کرد اما این کار با شارژرهای خانگی معمولی انجام می‌شود که بسیار طول می‌کشد. این یعنی امکان مسافرت با این خودروها وجود نخواهد داشت و عملاً خودروهای الکتریکی فقط برای ترددهای شهری قابل‌استفاده خواهند بود.

مشکل تامین قطعات: یکی از مهم‌ترین قطعات خودروهای برقی باطری است. این باطری‌ها هرچند در ابتدا عملکرد خوبی دارند اما مثل باطری گوشی موبایل، پس از چند سال استفاده کارایی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و حتی ممکن است خراب شوند. این یعنی خودروهای برقی پس از چند سال استفاده ممکن است به تعویض باطری نیاز داشته باشند. این کار نه‌تنها بسیار پرهزینه خواهد بود بلکه حتی شاید غیرممکن باشد زیرا معلوم نیست شرکت‌های واردکننده بتوانند خدمات پس از فروش مناسبی برای این خودروها فراهم کنند.

قیمت گران: به دلیل هزینهٔ بالای ساخت باطری، خودروهای الکتریکی در همه‌جای جهان گران‌تر از نمونه‌های بنزینی هستند؛ بنابراین، در کشورمان که قیمت خودروهای بنزینی هم به‌طور غیرمنطقی گران است و در دسترس بسیاری مردم قرار ندارد، قیمت نهایی خودروهای برقی می‌تواند بسیار گران تمام شود. همان‌طور که اشاره شد، در حال حاضر، قیمت علی‌الحساب خودروهای برقی اعلام شده است که یعنی باید به این اعداد چند صد میلیون تومان اضافه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha