۱ نفر

خرج سیگار برای سیگاری ها پنج برابر شد!

۴ خرداد ۱۴۰۳، ۲۳:۰۹
کد خبر: 843879
خرج سیگار برای سیگاری ها پنج برابر شد!

قیمت سیگار وینستون لایت به بسته‌ای ۴۸ هزار تومان رسیده است. حدود ۳۰ سال قبل متوسط هزینه سالانه یک خانواده ایرانی در بخش دخانیات، هشت هزار و ۶۱۸ تومان بود و اگر فرض کنیم هر خانوار، یک نفر سیگاری داشته، آن یک نفر ماهی ۷۲۰ تومان پول برای خرید دخانیات هزینه پرداخت می‌کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو؛ با توجه به تورم ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۱، هر خانوار شهری ۶۵۳ هزار و ۲۴۰ تومان برای دخانیات هزینه کرده است. این یعنی متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری در سال ۱۴۰۱ برای خرید دخانیات، ماهی ۵۵ هزار تومان بوده است. در این بین، اگر تنها حداقل هزینه‌ای که یک فرد برای خرید یک پاکت سیگار در سال جاری پرداخت می‌کند، یعنی ۱۵ هزار تومان را در نظر بگیریم، با گذشت سی سال، خرج ماهانه این فرد سیگاری با احتساب کشیدن یک پاکت سیگار در روز، ۴۵۰ هزار تومان و سالانه پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود.
هزینه خرید سیگار در سال ۱۳۷۳
متوسط هزینه سالانه یک خانوار ایرانی در بخش دخانیات در سال ۱۳۷۳ که سی سال از این زمان می‌گذرد، هشت هزار و ۶۱۸ تومان بوده است. این یعنی یک خانواده ایرانی ماهانه ۷۲۰ تومان صرف خرید دخانیات می‌کرد. در سال ۷۵ متوسط هزینه به ۱۳ هزار و ۱۷۸ تومان رسید؛ یعنی هزینه ۱۱۰۰ تومانی در ماه. در سال ۱۳۸۰، این مبلغ به حدود ۲۲ هزار تومان رسید؛ یعنی افزایش ۱۷۵ درصدی هزینه یک خانوار ایرانی برای تهیه دخانیات نسبت به سال ۷۳. متوسط هزینه خرید دخانیات در هر ماه هم به دو هزار تومان می‌رسید.
هزینه خرید سیگار در سال ۱۴۰۳
متوسط هزینه خانوار ایرانی برای تهیه دخانیات در سال ۱۳۷۳ سالانه هشت هزار و ۶۱۸ تومان بود. حالا سی سال از آن زمان گذشته و یک فرد برای خرید یک پاکت سیگار با حداقل قیمت در بازار باید ۱۵ هزار تومان هزینه کند. یعنی اگر این شخص روزانه یک پاکت سیگار اونیکس طلایی دود کند، ۱۵ هزار تومان باید به دکه‌دار پول بدهد؛ بنابراین خرج ماهانه او با احتساب کشیدن یک پاکت سیگار در روز، ۴۵۰ هزار تومان و سالانه پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

سیگار مونتانا هم که به‌عنوان یک سیگار اقتصادی شناخته می‌شود، با شروع سال جدید حالا قیمت آن به ۱۸ هزار تومان رسیده، البته مدل اس لاین نقره‌ای آن، و برای مدل‌های دیگر آن باید ۲۵ هزار تومان بابت هر پاکت پرداخت شود. گزارش‌ها از سطح شهر نشان می‌دهد که قیمت هر پاکت کمل آبی با رشد ۱۰۵ درصدی مواجه شده و به ۳۵ هزار تومان رسیده، البته برخی مغازه‌داران آن را به بهای کمتر و حدود ۲۹ هزار تومان عرضه می‌کنند. این در حالیست که یک پاکت سیگار وینستون را هم می‌توان به بهای ۳۵ هزار تومان در بازار پیدا کرد. سیگار سفید کمل، اما ارزان‌تر است و به قیمت ۲۹ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد.

سیگار بهمن از مدل‌های پرطرفدار از قدیم‌الایام است، قیمت یک پاکت لایت آن به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده. مدل سوئیسی آن هم که سال قبل ۱۲ هزار تومان بود حالا به قیمت ۱۷ هزار تومان در سطح شهر فروخته می‌شود.

تازه این‌ها انواع سیگار با قیمت اقتصادی هستند و البته ناگفته نماند که قیمت سیگار از دکه‌ای به دکه دیگر متفاوت است. یکی از انواع سیگار که در سال جاری با افزایش قیمت مواجه شده، سیگار بلندر وینستون است که حالا برای خرید هر پاکت آن باید ۱۰۰ هزار تومان به فروشنده بپردازید. اگر فرض بگیریم این فرد هفته‌ای سه پاکت مصرفش است، یعنی در ماه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باید برای خرید این مدل سیگار کنار بگذارد. البته سیگار وینستون لایت که خیلی‌ها مصرف‌کننده آن هستند، به قیمت ۴۰ هزار تومان در بازار موجود است.
سهم دخانیات در سبد خانوار ایرانی
چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار شهری و روستایی نشان می‌دهد که در ترکیب انواع هزینه‌های سالانه یک خانوار شهری در سال ۱۴۰۱، ۲۷.۵ درصد به هزینه‌های خوراکی و دخانی اختصاص دارد. جزئیات این گزارش نشان می‌دهد که در ترکیب هزینه‌های خوراکی و دخانی یک خانوار شهری، نوشابه‌ها، غذاهای آماده و دخانی‌ها ۷.۱ درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهند.

اگر بخواهیم کمی این گزارش را بازتر کنیم، باید بگوییم که متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری ۱۳۷ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان بوده، اگر این رقم را با سال قبل مقایسه کنیم، متوسط هزینه افزایش ۴۸.۳ درصدی داشته است. از هزینه کل خانوار شهری ۳۷ میلیون و ۶۸۲ هزار تومان با سهم ۲۷.۵ درصدی به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۹۹ میلیون و ۴۶۳ هزار تومان با سهم ۷۲.۵ درصدی مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی است. همچنین، در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه گوشت با سهم ٢٠.٧ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٥٢.٥ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha