۱ نفر

فوری؛ شرط ایران برای بازگشت به برجام اعلام شد

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۱۰
کد خبر: 841604
فوری؛ شرط ایران برای بازگشت به برجام اعلام شد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز از مرحله گفت‌وگوهای ایرانی عربی عبور کرده‌ایم و به گفت‌وگوهای منطقه‌ای وارد شده‌ایم گفت: ایران برای تعمیق تفاهم و همدلی بین کشورهای منطقه مصمم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل ازهمشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امشب (یکشنبه) ۲۳ اردیبهشت ماه در سومین نشست گفت‌وگوهای ایرانی - عربی برای همکاری و تعامل که از سوی شورای راهبردی روابط خارجی در هتل آزادی تهران در حال برگزاری است، طی سخنانی گفت: اطمینان دارم چنین مراوداتی سهمی مهم در ادراکات کشورهای منطقه نسبت به هم و افزایش اعتماد و تفاهم متقابل خواهد داشت. این زمینه ساز همکاری و هماهنگی موثر و عملی برای ارتقای صلح و ثبات و امنیت پایدار منطقه‌ و توسعه پایدار ملت‌های منطقه خواهد بود.

وی افزود: معتقدیم امروز از مرحله گفت‌وگوهای ایرانی عربی عبور کرده‌ایم و به گفت‌وگوهای منطقه‌ای وارد شده‌ایم و فراتر از آن امروز در مرحله همکاری‌های منطقه‌ای قرار داریم. ما در مقابل یکدیگر نیستیم و در کنار هم هستیم و امروز در مرحله‌ای نیرومند از گفت‌وگوهای سازنده و همکاری‌های منطقه‌ای قرار داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: اکنون بیشتر از هر زمانی نیازمند تداوم گفت‌وگو و همکاری برای استفاده از ظرفیت‌های ملل منطقه برای ارتقای همکاری‌ها بین یکدیگر و همزمان شناخت چالش‌ها و موانع چنین هدفی هستیم.

وی گفت: مشترکات ما فراوان است و می‌توان ادعا کرد وزن و قوت مشترکات بیشتر از نقطه‌های افتراق ساختگی و تحمیل شده از بیرون است.

وزیر خارجه بیان کرد: نیازمند عزم و اراده‌ای شجاعانه برای بازبینی در پنداشت‌ها و برداشت‌هایی هستیم که پاره‌ای از آنها پژواک برخی رخدادهای تاریخی و یا تفسیرهای غیر دقیق و حتی انحرافی از آنها هستند اما بیشتر آنها مربوط به دوران معاصر و ناشی از اخلال نامیمون اما هدفمند بازیگران بیرون از منطقه برای تفرقه افکنی بین ملت‌های مسلمان منطقه است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: نشست‌های نخبگانی و مباحث عالمان و اندیشمندان ایرانی با همتایان خود در کشورهای منطقه راهی موثر برای پالایش اذهان و افکار از ادراکات ناصواب و بدون مبنا در باره یکدیگر است.

وی گفت: ایران برای تعمیق تفاهم و همدلی بین کشورهای منطقه مصمم است و رویکرد قطعی دولت آیت‌الله رئیسی در برجسته سازی سیاست همسایگی ناظر به درک همین نکته اساسی است.

وی گفت: امنیت منطقه‌ای جز با کشورهای منطقه حاصل نمی‌شود و ناامن شدن بخشی از منطقه باعث ناامن شدن کل منطقه‌ می‌شود و توسعه کشورهای منطقه قویا به یکدیگر گره خورده و نمی‌توان توسعه خود را به قیمت ممانعت از توسعه دیگری به پیش برد و همه به این درک مشترک نائل آییم که تبدیل منطقه ما به انبار تسلیحات برای هیچ یک از کشورهای منطقه امنیت آور نیست و با هم به این جمع بندی منطقی برسیم که امنیت در منطقه‌ای که هر یک از ما در آن واقع شده و زندگی می‌کنیم جز به مدد همکاری و همراهی جمعی حاصل نمی‌شود.

وی گفت: ایران براساس سیاست همسایگی تلاش خود را بر توسعه و تعمیق مناسبات با همه همسایگان، جهان عرب و اسلام قرار داده و در جهت تحکیم روابط با دولت‌های منطقه می‌کوشد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: بازگشت عادی روابط عربستان و ایران به مرحله‌ای طبیعی یکی از نشانه‌های آن است معتقدیم ایران و عربستان با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود خود در منطقه و جهان اسلام فرصت‌های بسیاری برای همکاری دارند.

وی گفت: ارزیابی مشترک ما از مناسبات یک سال گذشته دو کشور موفقیت‌های خوبی را در عرصه توسعه چند لایه همکاری‌ها نشان می‌دهد. هر چند هنوز در ابتدای راه قرار داریم همکاری ایران و عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس مورد توجه جدی ایران است.

امیرعبداللهیان افزود: در همین مسیر علاوه بر تقویت مناسبات با امارات، قطر، عمان و کویت که فاز جدیدی از همکاری‌های مشترک را می پیماییم و در مسیر آن حرکت می‌کنیم، از اقدام دولت بحرین در شروع آزادی زندانیان سیاسی این کشور استقبال و آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم. دو طرف به گام‌های بیشتر و به بازگشت مناسبات به حالت طبیعی می‌اندیشیم.

وی گفت: مسأله فلسطین امروز همچنان نماد رنج مدام یک ملت است که از همه حقوق خود محروم شده و جنگ نابرابر غزه یک بار حقایق آشکار آن را در برابر چشمان بهت زده جهانیان قرار داده است.

وزیر خارجه بیان کرد: رژیم اسرائبل در اندیشه و عمل براساس نقض حقوق ملت فلسطین و اشغال و جنگ طلبی و افزون خواهی شکل گرفته و از امکان همزیستی با ملت‌ها و واقعیات منطقه برخوردار نیست. آمریکا با تداوم حمایت همه جانبه و بی قید و شرط از جنایت‌ها و سیاست نسل کشی این رژیم پشت پا به همه شعارهای دروغین و فریبکارانه صلح خواهی، دموکراسی خواهی و حقوق بشر خود زده است.

امیرعبداللهیان گفت: فلسطین و منطقه عربی اسلامی به ثبات و امنیت پایدار نخواهد رسید مگر هنگامی که حقوق ملت فلسطین و در مقدمه آن حق تعیین سرنوشت این ملت محقق شود.

وی یادآور شد: همه پروژه‌هایی که به نام‌های فریبنده صلح و عادی سازی نامیده شده فریبکارانه، یک طرفه، غیرعادلانه و بر خلاف اراده ملت فلسطین و ملت‌های منطقه بوده و به همین علت با فرض برخورداری از موفقیت‌های نمایشی و اولیه نمی‌تواند از ویژگی تثبیت و تداوم برخوردار باشد.

وزیر خارجه ادامه داد: ملت فلسطین و ملت‌های منطقه برای نیل به حقوق بدیهی خود راهی جز ایستادگی و مقاومت ندارند و این تنها راه فراروی آنهاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ایران در این چارچوب طرح دموکراتیک همه پرسی در بین ساکنان اصیل فلسطین شامل مسیحیان، یهودیان و مسلمانان‌ را سال‌ها پیش ارائه و در سازمان ملل به عنوان راهکار سیاسی برون رفت از بحران فلسطین به ثبت رسانده است.

امیرعبداللهیان گفت: ایران معتقد است صلح، ثبات و امنیت کامل و حقیقی در غرب آسیا تا زمانی که دو مسأله رفع اشغالگری و خلع سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی محقق نشود، برقرار نخواهد شد.

وی گفت: ایران به عنوان کنشگر مسؤول و حامی صلح و امنیت بین‌المللی ضمن تأکید بر ضرورت اجرای رفراندوم به عنوان راه‌حل سیاسی بر ایده خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای تأکید دارد.

وزیر خارجه افزود: ایران آمادگی کامل خود را برای همکاری با برادران در کشورهای منطقه، همسایه، جهان اسلام و جهان عرب اعلام می‌کند که برای تحقق آرمان ملت فلسطین از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
این دیپلمات عالیرتبه ایرانی عنوا کرد: راهبرد ما توسعه و امنیت پایدار منطقه، همگرایی و همکاری منطقه‌ای است.

وی گفت: این روزها مصادف با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام است. طبق ۱۵ گزارش متوالی آژانس، ایران به تعهدات خود به صورت کامل پایبند بوده است. حتی اقدامات جبرانی ما بر اساس توافق و در مقابل بی عملی اروپایی‌ها و بعد از یک سال صبر راهبردی، منجر به اتخاذ رویکرد جدید ایران شده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما در دولت سیزدهم اقتصاد و سیاست خود را وابسته به توافق نکرده‌ایم، یادآور شد: ولی همانطور که در مذاکرات رفع تحریم‌ها در این دولت بارها اعلام کردیم در صورت موافقت همه طرف‌ها برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ میلادی و مشاهده اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل، آمادگی داریم همچنان در مسیر توافق به تعهدات خود ادامه دهیم.

وی گفت: همواره تأکید کرده‌ایم در مسیر رفع تحریم‌ها و ادامه برجام بر مسیر دیپلماسی و مذاکره و اجرای توافق به گونه‌ای که تامین کننده منافع ملت ایران باشد، پایبند خواهیم بود و همه طرف‌های مقابل را به اقدام سازنده در این مسیر فرامی‌خوانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha