۰ نفر

بهترین زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو چه موقعی است؟

۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۴۸
کد خبر: 843690
بهترین زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو چه موقعی است؟

دیسک و صفحه کلاچ از مهمترین قطعات خودرو است که اگر تمام شود نیاز به تعویض پیدا می کند. اگر بخواهید خودروی شما عملکرد مناسبی هنگام رانندگی داشته باشد باید اقدام به تعویض دیسک و صفحه کلاچ کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین، در ادامه چند روش توضیح داده می شود که بتوانید تشخیص دهید چه زمانی برای تعویض، مناسب است.

یکی از قطعات مهم و ضروری کلاچ، صفحه آن است که به علت شکل دایره مانند به آن دیسک صفحه کلاچ گفته می شود. برای اینکه راننده بتواند دنده را کنترل کند ابتدا باید پای خود را روی کلاچ قرار دهد تا ارتباط بین موتور با چرخ ها قطع شود و راننده بتواند دنده را عوض کند.جنس این قطعه تقریبا با جنس لنت ترمز یکسان است و طوری طراحی شده که در برابر اصطکاک مقاوم باشد.
نوع رانندگی در استهلاک دیسک و صفحه نقش مهمی دارد. نیم کلاچ گرفتن به دفعات مکرر یا نگهداشتن پا روی کلاچ یا برداشتن ناگهانی پا از روی آن، موجب می شوند این قطعه زودتر خراب شود و نیاز به تعویض دیسک و صفحه کلاچ پیدا کنید.

اگر رانندگی شما معمولی است و در شهرهای پر ترافیک از خودرو استفاده نمی کنید، معمولا بعد از هر ۶۰ هزار کیلومتر باید دیسک و صفحه خودرو را تعویض کنید.

در صورتی که شاهد نشانه‌های زیر در خودروی خود بودید، زمان آن فرا رسیده است که به تعویض دیسک و صفحه کلاچ فکر کنید.

۱.لرزش ماشین هنگام شروع حرکت: در این روش برای تشخیص، ماشین باید روشن اما متوقف باشد. در این شرایط پای خود را روی کلاچ گذاشته و ماشین را در دنده یک قرار دهید. سپس به آرامی پا را از روی کلاچ برداشته و ماشین را حرکت دهید. اگر ماشین دچار لرزش شود، احتمالا دیسک و صفحه خودروی شما تمام شده و باید آن را تعویض کنید.

۲. روشن ماندن خودرو هنگام شروع حرکت با دنده۳: وقتی ماشین روشن بود و متوقف بود، پای خود را روی کلاچ گذاشته و با دنده ۳ شروع به حرکت کنید. اگر ماشین خاموش نشد، وقت آن رسیده است که به خرید یک صفحه جدید فکر کنید.

۳. شتاب نگرفتن خودرو: در این روش همانطور که به طور مستقیم رانندگی می کنید، پای خود را روی پدال گاز تا انتها فشار دهید. اگر خودروی شما به شتاب دلخواه و همیشگی نرسید، می توانید نتیجه بگیرید که نیاز به تعویض دیسک و صفحه کلاچ دارید.

۴. سخت جا رفتن دنده۱: اگر دنده یک و دنده عقب به سختی جا میرود، و در هنگام تعویض دنده نیز صدای نامتعارفی میشنوید، نشانه این است که دیسک و صفحه کلاچ شما تمام شده است.

۵.سفت شدن دیسک و صفحه کلاچ
اگر عملکرد دیسک و صفحه شما عادی نیست و مثلا بسیار سفت شده یا زمانی که پایین میرود دیگر به درستی عمل نمی کند، در این شرایط نیز حتما نیاز به تعویض دارد.

۶. و آخرین نشانه، این است که هنگام تعویض دنده، ماشین شما گاز زیادی می‌خورد اما شتاب نمی‌گیرد. در این حالت، می‌توانید احتمال دهید که زمان تعویض دیسک فرا رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha