۰ نفر

نسل‌کشی در سربرنیتسا

۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۷
کد خبر: 843938
نسل‌کشی در سربرنیتسا

سی سال پس از کشتار 8هزار مسلمان بوسنیایی، سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا به تصویب رساند که بر اساس آن یازدهم ژوئیه به عنوان «روز بین‌المللی تأمل و بزرگداشت نسل‌کشی 1995 در سربرنیتسا» نامیده شد. همزمانی این قطعنامه با «نسل‌کشی» جاری در غزه از سوی رژیم صهیونیستی، یکبار دیگر زنگ‌های هشدار برای سازمانها و نهادهای بین‌المللی را به صدا درآورد.

به گزارش اقتصادآنلاین، ۸۴ عضو سازمان ملل از جمله ایران پنجشنبه گذشته به پیش‌نویس قطعنامه‌ای رأی دادند که بر اساس آن یک روز در سال به بزرگداشت بیش از ۸۰۰۰ مسلمان بوسنیایی که یازدهم ژوئیه سال ۱۹۹۵ توسط صرب‌های بوسنی کشته شدند، اختصاص می‌یابد. ۱۹ عضو ازجمله صربستان، چین، روسیه و مجارستان به این قطعنامه رأی منفی و ۶۸ عضو دیگر این سازمان نیز به آن رأی ممتنع دادند.

در ماه‌های پایانی جنگ خونین بوسنی در سال‌های 1374-1371، سازمان ملل متحد با هدف حفاظت از مردم غیرنظامی، شهر سربرنیتسا را به عنوان منطقه امن اعلام کرد و نیروهای صلحبان هلندی وظیفه حفاظت از آن را برعهده گرفتند، اما پس از حمله به افراد غیرنظامی، صلحبانان هلندی بدون توجه به وظایف محوله خود، منطقه را ترک و کرده و با استقرار گروه مسلح افراطی در این ناحیه، بیش از 8 هزار نفر از مسلمانان قتل عام شدند و به این ترتیب یکی از فجیع‌ترین جنایات قرن بیستم رقم خورد.

در سه دهه گذشته، تشکل‌های متعددی از مسلمانان بوسنی هرزگوین پیگیر شناسایی بین‌المللی نسل‌کشی سربرنیتسا و مجازات عاملان آن توسط دادگاه بین‌المللی لاهه بودند و در پی این تلاش‌ها بود که علاوه بر آرای دادگاه بین‌المللی کیفری برای یوگسلاوی سابق و رای دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد نسل‌کشی درسربرنیتسا، در ژوئیه ۲۰۱۴ دادگاهی در هلند حکم داد که مسئولیت حقوقی کشتار بیش از ۳۰۰ مرد و کودک مسلمان بوسنیایی در شهر سربرنیتسا بر عهده دولت هلند است.

بوسنی و هرزگوئین به‌تازگی تلاش‌های جدیدی را آغاز کرد تا قطعنامه نسل‌کشی در سربرنیتسا را به جای شورای امنیت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و بدون دخالت عامل وتو به تصویب برساند. تلاش‌هایی که پنجشنبه گذشته ثمر داد و قطعنامه ارائه‌شده توسط آلمان و رواندا در این‌باره به تصویب رسید.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد ضمن اعلام رای مثبت ایران به قطعنامه، نسبت به قهرمانان ایرانی شهید که به خاطر هدف ارزشمند کمک به مردم بوسنی و هرزگوین در جریان آن حوادث ناگوار به شهادت رسیدند، ادای احترام نمود.

بر اساس اظهارات سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، «وضعیت فاجعه‌بار کنونی فلسطین و دستورات الزام‌آور صادره از سوی اصلی‌ترین ارگان قضایی سازمان ملل متحد، مرتبط‌ترین موضوع بحث پیرامون مقابله با نسل‌کشی است. و موجب تاسف است که این موضوع بسیار مهم و حیاتی نادیده گرفته شده است.

با این وجود، پذیرش این قطعنامه باید یادآور مسئولیت‌های سازمان ملل باشد که در قبال تک‌تک زنان، مردان و کودکان فلسطینی وظیفه و مسئولیت دارد» پس از پایان رای‌گیری نیز موضوع نسل‌کشی در غزه نیز به عنوان یکی از ملاحظات کشورمان ضمیمه رای شد. در توضیح رای جمهوری اسلامی ایران آمده است که سازمان ملل متحد نباید همان اشتباهی را که سال ۱۹۹۵ انجام داد، مجددا مرتکب شود؛ زیرا درس‌های دردناک گذشته که در واقع هزینه‌های سنگینی را برای آموختن به همراه داشته است، باید بشریت را مجبور به اجتناب، پیشگیری و جلوگیری از تکرار فجایع مشابه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha