۰ نفر

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی مطرح کرد:

دو یادگار مهم رئیس جمهور شهید در صندوق توسعه ملی/ حمایت از بازپرداخت طلب ۱۰۰ میلیارد دلاری

۵ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۴۵
کد خبر: 843916
دو یادگار مهم رئیس جمهور شهید در صندوق توسعه ملی/ حمایت از بازپرداخت طلب ۱۰۰ میلیارد دلاری

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی دو مصوبه مهم در هیأت امنای صندوق در دولت سیزدهم را از یادگارهای رئیس جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی در صندوق توسعه ملی برشمرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در گفت ‌وگو با ویژه برنامه «شهید خدمت» رادیو اقتصاد، با تسلیت شهادت رئیس جمهور و و همراهان وی گفت: باعث تاسف و تاثر همه ایرانیان شد آنچه رخ داد و نشان داد که مسئولان حاضرند جان خود را بگذارند و با تلاش شبانه‌روزی برای بهتر شدن زندگی مردم ایران تلاش کنند؛ همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند وجود آقای رئیسی، هم مغتنم بود و هم محترم و ایشان همواره در مسیر خدمت به کشور و مردم بودند و انشالله خداوند با شهدای کربلا محشورشان کند.

مهدی غضنفری افزود: صندوق توسعه ملی بر اساس اساسنامه ارتباط خیلی خاصی با رئیس جمهور شهید داشت؛ علت‌اش این است که صندوق توسعه ملی هیات امنایی دارد که در راس هیات امنای آن رئیس جمهور کشور قرار دارد. این افتخار برای صندوق توسعه ملی وجود داشت که سالی دوبار در محضر رئیس جمهور شهید تشکیل جلسه و خدمت ایشان و سایر اعضا، گزارش می‌داد و موضوعاتی که برای تسهیل مسیر حرکت صندوق به سمت اهداف والایش لازم بود را بصورت مصوبه اخذ نماید.

تامین مالی و سرمایه گذاری ۲۳ میلیارد دلاری در دوران رئیس جمهور، رئیسی

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: یکی از موفقیتهای صندوق توسعه ملی دردوران ریاست ایشان به عنوان رئیس هیأت امنا این بود که در این دوره ۸ میلیارد دلار از مطالبات صندوق وصول شد و دومین موفقیت، موافقت صندوق با تامین مالی و سرمایه گذاری ۲۳ میلیارد دلاری طرح صنعتی در حوزه‌های مختلف آب، برق، گاز و نفت، فولاد و پتروشیمی بود که برای برخی تفاهم‌نامه و برای برخی دیگر قراردادهای آنها امضا شد. با مصوبه جدید در دولت سیزدهم صندوق اجازه یافت درصدی از سود محصول طرح تولیدی را بر اساس قرارداد از محل سرمایه‌گذاری‌ها بگیرد و این باعث شد حجم قراردادهای ما به شدت افزایش پیدا کند. صندوق توسعه ملی در این دوره توانست راسا طرح‌ها را بررسی کند و اگر طرحی توجیه پذیر نبود و توجیه اقتصادی نداشت، تامین مالی آنرا نپذیرد.

دو یادگار مهم از رئیس جمهور شهید برای صندوق توسعه ملی

وی گفت: من وظیفه خودم می‌دانم این نکته را خاطرنشان کنم که رئیس جمهور همواره در این مدت از اهداف و ماموریتهای صندوق توسعه ملی پشتیبانی و حمایت می‌کردند تا صندوق توسعه ملی بتواند نقش موثرتری در دستیابی اقتصاد کشور به نرخ رشد مورد نظر داشته باشد. برای اثبات این ادعا، دو مثال می‌زنم. دو یادگار از رئیس جمهور شهید راه خدمت برای صندوق توسعه ملی به جا مانده است که دو مصوبه بسیار مهمی هستند. یکی برای وصول مطالبات معوق که اصطلاحا به آن تملک دارایی هم می‌گویند، دیگری هم برای سرمایه‌گذاری غیر مداخله‌ای صندوق که البته منجر به بنگاهداری نشود.

غضنفری ادامه داد: مصوبه اول باعث شد که ما بتوانیم مبلغی حدود ۸ میلیارد دلار از مطالبات خودمان را وصول کنیم و این میسر نمی‌شد جز با توجه و کمک و نقش مهمی که ایشان در هیات امنا ایفا می‌کردند. جناب رئیسی واقعا حامی و پشتیبان مصوباتی بودند که ما پیشنهاد می‌دادیم و وقتی بحث یا مباحثه‌ای بین ما و اعضای دولت یا مجلس و یا سایر اعضای هیأت امنا رخ می‌داد بعد از اینکه همه گفت و گوها را می شنیدند جانب حق را می‌گرفتند حتی اگر آن موضعی که می‌گرفتند به نفع وزیر یا دولت نبود. در خصوص مطالبات صندوق از دولت هم معمولا این بحث پیش می‌آمد که اینها استقراض به دولت است یا بخشش به دولت است و بحث‌های زیادی بین ما در می‌گرفت. در پایان رئیس جمهور با وجود اینکه رئیس دولت بود اما در این موارد همواره جانب حق و مردم را می‌گرفتند و منابع برداشت شده از صندوق را بعنوان استقراض می دانستند و معتقد بودند منابع صندوق توسعه ملی متعلق به همه مردم ایران است.

حمایت رئیس جمهور از بازپرداخت طلب «صد میلیارد دلاری» صندوق توسعه ملی

جا دارد از این شهید عزیز در مورد موضوع دیگری هم تشکر کنم. ما موضوع ماده‌ای را در برنامه هفتم دنبال می‌کردیم که براساس آن بتوانیم «صد میلیارد دلار» طلب صندوق را که دولت‌های مختلف دریافت کرده بودند بازستانی کنیم، موضوع با موافقت رئیس دولت و رئیس مجلس، این ماده تصویب شد ولی متاسفانه در روز ۲۹ فروردین ماه سال جاری در مجمع تشخیص مصلحت رای کافی نیاورد که آقای رئیس جمهور هم خیلی ناراحت شدند و اگر این اتفاق می‌افتاد یک تحول عظیم هم در صندوق توسعه ملی و هم در کشور رخ می‌داد. وی ادامه داد: صندوق می توانست با این بند از طریق کار بخش خصوصی در میادین مشترک صد میلیارد دلار این صندوق بین نسلی را پس بگیرد.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی افزود: آیت الله رئیسی، شهید جمهو، اخلاق و مرامی شایسته داشت و من افتخار داشتم در آستان قدس هم همکار ایشان باشم. روحیه‌ای بسیار متین داشتند و به دلیل اخلاق مداری و تواضع ایشان؛ همه‌ی افراد چه موافق و یا مخالف اجازه داشتند بدون بیم و ترسی حرفشان را بزنند و آنچه که منافع مردم هست به زبان بیاید و ترس و خوفی در دل آن کسی که می خواهد حرفی بزند نباشد.

رئیس جمهور ایستاد و از صندوق توسعه ملی حمایت کرد

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: وقتی ما گفتیم ارزی را که از صندوق گرفتید به قیمت روز دلار برگردانید نه به قیمت گذشته دلار، دهها نامه به رئیس جمهور و معاون اول نوشته شد که جلوی صندوق توسعه ملی را بگیرید و چنین خلافی را از ما انتظار داشتند، اما رئیس جمهور ایستادند و از ما حمایت کردند و به تسهیلات گیرندگان گفتند چون شما ارز گرفته‌اید، باید ارز برگردانید. صندوق توسعه ملی، یک صندوق ارزی است و ما نمی‌توانیم صندوق را ریالی کنیم. ایشان کنار صندوق ایستاد و مقاومت کرد و ما پیروز شدیم و این پیروزی تنها از آن صندوق نیست مدیون حمایت‌های آقای رئیس جمهور و مقام معظم رهبری است که منابع ارزی صندوق به ریال تبدیل نشود و مدیون هیات نظارتی است که حمایت کردند.

هدف رئیس جمهور شهید همواره حل مشکل مردم بود

مهدی غضنفری اظهار داشت: حتی در دورانی که من در وزارت بازرگانی بودم و ایشان مسئولیتی در قوه قضاییه داشتند گاهی وقت‌ها خدمت ایشان می‌رسیدیم. آن موقع هم نگاهشان حل مشکل به نفع مردم بود. این رفتار و منش ایشان نه اینکه فقط در دوران ریاست جمهوری یا در راس هیات امنای صندوق توسعه ملی شکل گرفته باشد؛ بلکه از قبل آن هم ما شاهد چنین منشی در شخصیت ایشان بودیم. افراد را جذب می‌کرد و به دلیل ملاطفت روحی و مهربانی و لبخندی که داشتند و اجازه می‌دادند که دیگران حرف هایشان را بزنند، مورد علاقه بسیاری از مردم بود. تلخ‌ترین حرف را اگر در جلسه می‌زدید ایشان وقتی می‌دیدند حقیقت است تحمل داشتند و می گفتند درست می‌گویند چرا ناراحت می‌شوید؟ و از آن کلام دفاع می کردند. خیلی مهم است که یک رئیس جمهور از انتقاد درستی که شاید تلخ هم باشد استقبال کند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه رئیس جمهور نگاهی به جلو و موفقیت و پیشرفت کشور داشت و خیلی متاثر هستم از اینکه این نعمت از ما دریغ شد افزود: صندوق توسعه ملی در دوره ایشان به لطف مصوباتی که هیات امنا به ما دادند بخوبی رشد کرد و این شانس را داشت که در پروژه‌های زیرساختی کشور سرمایه‌گذاری کند که به زودی در خصوص این پروژه‌های بزرگ بویژه در حوزه‌های نفت وگاز اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی گفت: این روزها همدردی عاطفی بزرگی در وجود مردم شکل گرفته که در شهادت حاج قاسم عزیز هم شکل گرفته بود. من به مردم ایران و مقام معظم رهبری و خانواده‌های عزیز این شهدای خدمت تسلیت می گویم و آرزو می‌کنم با یک درایت وعقلانیت کامل این دوره سخت را سپری کنیم. خداروشکر بین احزاب مختلف و همه، نسبت به این داغ مشترک ملی همدلی می‌بینیم.

ریل‌گذاری صحیح در دولت سیزدهم

غضنفری با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم ریل‌گذاری صحیحی صورت گرفته ابراز امیدواری کرد: ما راه نرفته بسیاری داریم. باید تورم و قیمت ارز را کنترل کنیم و معیشت مردم را بهبود ببخشیم و به زندگی و اقتصاد مردم سرو سامان بدهیم. هنوز در وضعیت مسکن و ازدواج جوانان و روابط خارجی با چالش مواجه هستیم. با توجه به هدایت مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان و مسئولین که تلاش می‌کنند راهی که این شهید باز کرده را ادامه دهند. خدایی نکرده نباید وارد دعواهای حزبی و جناحی شویم. اما اگر هم دل و همراه باشیم موفق هستیم. اگر دقت کرده باشید خود شهید اینگونه بودند و جامعیت داشتند. ما هم باید این جامعیت را داشته باشیم و می‌توانیم برای پیشرفت مردم این سرزمین به اهداف بزرگتری دست پیدا کنیم و به دوراز انتظار نیست.

وی با بیان اینکه اگر حمایت‌های رئیس جمهور شهید نبود مطالبات میلیاردی صندوق توسعه ملی وصول نمی شد گفت: این فقط گوشه‌ای از کاری است که در صندوق توسعه ملی انجام شده است و فراموش نکنیم بسیاری از پروژه‌هایی که دولت سیزدهم و آیت الله رئیسی کلید زدند و یا افتتاح کردند منابع صندوق نبود منابع بودجه‌ای بود و من در این گفتگو فقط گزارش دستگاه خودم را دادم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha