۰ نفر

معاون صنایع عمومی وزارت صمت؛

رفع تحریم ها اقتصاد دانش بنیان را تهدید نمی کند / نظام بانکی بزرگترین تهدید تولید است

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۱۱
کد خبر: 630741
رفع تحریم ها اقتصاد دانش بنیان را تهدید نمی کند / نظام بانکی بزرگترین تهدید تولید است

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در بین 6 دستگاهی که برای تولید کشور دردسر آفرین هستند، نظام بانکی رتبه اول را دارد.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛  محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در نشست خبری روز دوشنبه (۵ اردیبهشت) با برشمردن مشکلات تولید اعلام کرد: در بین 6 دستگاهی که برای تولید کشور دردسر آفرین هستند، نظام بانکی رتبه اول را دارد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد: 449 واحد تولیدی که توسط بانک ها تملک شده اند، اکنون به طور کامل فعالیتشان را متوقف کرده اند.

به گفته وی برای اصلاح این ساختار، همکاری ها با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با تشکیل یک کارگروه ویژه در حال انجام است تا نه تنها این موانع برطرف شود بلکه تسهیلات بانکی به جای تخصیص به واردات کالای بی کیفیت و قاچاق به تولید داخل اختصاص یابد.

وی همچنین در مورد شرکت های دانش بنیان و برنامه های این وزارتخانه برای توسعه اقتصاد و صنعت دانش بنیان بیان کرد: با دو رویکرد صنعتی شدن شرکت‌های دانش بنیان و دانش بنیان شدن شرکت‌های صنعتی، اکنون رویکردهای وزارتخانه برای حرکت در جهت تقویت دانش بنیان است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین در مورد امکان توقف فرآیند تقویت تولید داخل و دانش بنیان در صورت احیای توافق برجام و بازگشت شرکت های خارجی به کشور عنوان کرد: قطعا این گونه نخواهد بود و روند رو به رشد تولید و اقتصاد دانش بنیان باقی خواهد ماند. با گشایش در مذاکرات هرگز شاهد واردات بی رویه نخواهیم بود و همانند گذشته به سایر شرکت‌های خارجی که در دوران تحریم کشور را ترک کردند، به صورت بی پشتوانه باز نخواهیم گشت.

وی همچنین در راستای مبارزه با قاچاق اعلام کرد: ما به صورت ماهانه به حوزه‌های مختلف وارد می‌شویم. به عنوان مثال در زمینه لوازم یدکی خودرو وارد شدیم که یکی از دغدغه های اصلی مردم است. در زمینه لوازم یدکی به ۷۱ اقدام ویژه رسیدیم و الگوی مورد استفاده در مابقی زمینه ها نیز مورد استفاده خواهد بود. فاز های بعدی لوازم خانگی،دخانیات، پوشاک و ... است. سامانه اصالت سنجی نیز در دو حوزه لوازم یدکی و لوازم خانگی فعال شده که مردم می توانند از آن استفاده کنند.