۰ نفر

تصادف و همان داستان همیشگی؛

با هر زاویه ای تصادف کنید، مچاله می شوید! / خودروسازان ملی؛ جان مردم شوخی نیست

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۰۸
کد خبر: 630366
با هر زاویه ای تصادف کنید، مچاله می شوید! / خودروسازان ملی؛ جان مردم شوخی نیست

بحث در خصوص افت کیفیت خودروهای داخلی، تکراری و شاید مسخره به نظر برسد. روزی نیست که ویدیویی از کیفیت پایین خودروهایی که کارکرد آن تنها چند صد کیلومتر است در فضای مجازی منتشر نشود. ایراد رنگ، به صدا افتاد اتاق، کیفیت پایین کابین، مشکلات موتور و گیربکس و... تنها بخشی از معضلات تولیدات خودروسازان است. اما شاید این مشکلات در مقایسه با کیفیت بدنه و عدم ایمنی خودروها اهمیت چندانی نداشته باشد. مسئله‌ای که با انتشار تصاویری از تصادف یک خودرو پژو ۲۰۶ و مچاله شدن آن و باز نشدن ایربگ دوباره مورد توجه قرار گرفت. اقتصاد آنلاین در گفت‌وگو با یک فعال صنعت قطعه سازی که نخواست نامش فاش شود، به بررسی دلیل افت کیفیت خودروها به ویژه در چند سال اخیر پرداخته است.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ خودروهای بی‌کیفیت، قرعه کشی، ارابه‌های مرگ، مافیا، ایربگ و ... کلید واژه‎‌هایی است که به ویژه در دو سه سال اخیر با صنعت خودروسازی کشور عجین شده است. روزی نیست که ویدئویی در فضای مجازی از کیفیت پایین خودروهای صفر کیلومتر منتشر نشود.

اتفاقاتی همچون آتش سوزی خودورهای صفر کیلومتر حتی روبروی نمایندگی، بازگشت خودروهای تازه تحویل به نمایندگی های برای تعویض قطعاتی که هنوز چند ده کیلومتر از عمرشان نگذشته، مشکلات متعدد برقی، به صدا افتادن اتاق خودروهای کم کارکرد و حتی بروز مشکلات اساسی موتوری همچون سوختن واشر سرسیلندر در کارکردهای زیر دو هزار کیلومتر مشکلاتی است که تنها به دلیل ضعف های مونتاژی و به خصوص ضعف در کیفیت قطعات رخ می دهد.

در گزارشات رسیده به اقتصادآنلاین، به صدا افتادن لنت های خودرو تنها در یک هفته، خرابی اکسل عقب در ۶ ماه، خرابی جلوبندی خودرو در کارکردهای کمتر از پنج هزار کیلومتر و بروز آتش سوزی به دلیل اشکال در سیستم سوخت رسانی و کیفیت پایین قطعات و عدم تعویض قطعه توسط نمایندگی ها، از مشکلات رایجی بودند که خریداران با آن مواجه شده اند.

ایراد در رنگ خودرو هم یکی دیگر از مشکلات رایجی بود که توسط مالکین خودروهای کم کارکرد داخلی به اقتصادآنلاین گزارش شد و در برخی موارد خریداران با اولین شست و شوی خودرو پس از تحویل با مشکلاتی همچون بلند شدن کیلر رنگ خودرو مواجه شدند. حتی در مواردی که کارشناس هنگام تحویل خودرو در محل نمایندگی حضور داشته است، خریداران بارها با موارد رنگ شدگی برخی قسمت ها و ایراد در کیفیت و ضخامت رنگ  مواجه شده اند.

اما تمام این موارد تحت الشعاع یک مورد مهم و اساسی است: ایمنی پایین خودروهای داخلی؛ مسئله‌ای که هر چند همواره در خودروهای داخلی مطرح بوده اما طی دو سه سال گذشته بر شدت آن افزوده شده‌است. به گونه ای که هر از چندگاهی خبر تصادف یک خودرو که ایربگش باز نشده یا آتش گرفته و یا تبدیل به آهن قراضه شده در رسانه ها منتشر می شود. در آخرین مورد هم پنجشنبه هفته گذشته بود که تصادف یک خودروی ۲۰۶ در اتوبان همت خبرساز شد. خودرویی که عملاً نابود شده بود ولی در این حالت هم ایربگ آن باز نشده بود.

اقتصادآنلاین در گفت و گو با یک منبع آگاه در صنعت قطعه سازی جویای موضوع کیفیت پایین قطعات و ضعف ایمنی خودروهای داخلی شد. این فعال صنعت خودروسازی که نخواست نامش فاش شود، ضمن تایید افت محسوس کیفیت خودروهای داخلی در پاسخ به این پرسش که دلیل این موضوع چیست، گفت: خودروسازها هرگز به طور مستقیم از قطعه ساز درخواست تولید قطعات با کیفیت پایین را نمی‌کنند. اما مبلغ پرداختی از سوی خودروسازان به گونه ای است که حتی هزینه تولید قطعه سازان را پوشش نمی‌دهد. این موضوع را در کنار عدم پرداخت به موقع و بدهی بالای خودروسازان در نظر بگیرید، متوجه می شوید که تنها راه پیش روی قطعه ساز کاستن از کیفیت است؛ به عنوان مثال برای آنکه هزینه تولید کاهش پیدا کند، قطعه سازان از طول و عرض ورق‌های فولادی محصولات خود می‌کاهند؛ این موضوع در خصوص کیفیت و ضخامت رنگ، بسته بندی قطعه و ... نیز مصداق دارد. نتیجه چنین شرایطی تولید قطعه و خودروهای بی کیفیت است.

این فعال صنعت قطعه‌سازی در پاسخ به این سوال که بنابراین خودروسازان از این افت کیفیت بی اطلاع هستند، گفت: بی اطلاعی و عدم آگاهی خودروسازان از افت کیفیت، کاملاً بی معناست؛ چرا که اولاً آن ها به خوبی از شرایط بازار خبر دارند و با تعیین قیمت عملاً به قطعه ساز می گوید که قطعه بی کیفیت تولید کن. ثانیاً ممیزها و بازرس ها خودروسازان به تناوب از قطعه سازان بازدید می کنند و از شرایط تولید باخبر هستند.

این منبع آگاه در پاسخ به این پرسش که مگر بازرسی ها نسبت به سال های گذشته تغییر کرده است، گفت: پیش از تحریم‌ها و حضور شرکت هایی همچون پژو و رنو، بازرسی ها به شدت دقیق بود و کوچک ترین تخلف و اشتباهی را بازرسان این شرکت ها نمی پذیرفتند. اما با خروج خودروسازان خارجی عملاً بازرسان ایران خودرو و سایپا فقط برای رفع تکلیف، به قطعه سازان مراجعه می کنند. این موضوع را با خاطره ای از بازرسی‌های قبل و بعد از تحریم ها بیش تر توضیح می دهم. پیش از تحریم ها زمانی که گفته می شد قرار است ممیزها و بازرسان مثلاً رنو به کارخانه بیایند، یک هفته آماده باش بودیم که تمام مدارک ما تکمیل باشد و زمانی که بازرسان می‌آمدند حتی به کوچک ترین اشکال هم دقت می کردند. مثلا اگر قطر ورقه ای در حد صدم میلی متر کم بود، این ایراد گزارش می شد و تمام قطعات دوباره بازرسی می شد. اما حالا زمانی که گفته می شود بازرسان قرار است به کارخانه بیایند هیچ تفاوتی با روزهای دیگر ندارد!

بنابراین و براساس این گزارش به نظر می‌رسد که انکار کاهش افت کیفیت، اگر نگوییم دروغ تنها یک شوخی است؛ یک شوخی که جان مردم را تهدید می کند. این افت کیفیت دیگر مربوط به به صدا درآمدن اتاق و کیفیت پایین داشبورد نیست؛ افت کیفیت خودرو، حالا تهدیدی برای امنیت جان شده‌است. در این شرایط دیگر مسئله زاویه تصادف نیست بلکه شما نباید تصادف کنید و در صورت تصادف، مچاله می‌شوید.