۰ نفر

بحران زیست محیطی در جنگل های زاگرس؛

پروانه ها به جان بلوط ها افتاده اند / هنوز سمپاشی شروع نشده است

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۴۵
کد خبر: 629520
پروانه ها به جان بلوط ها افتاده اند / هنوز سمپاشی شروع نشده است

سال هاست که جنگل های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد حال خوشی ندارند و گونه های مهاجمی همچون گال و پروانه برگ خوار،کم آبی و آتش سوزی بلای جان این جنگل ها شده است و هرسال در مقطعی با تشدید آن ها برای مقطعی توجهات به این جنگل زیاد شده و پس از مدتی جنگل های زاگرس به فراموشی سپرده می شودند و تکرار هرساله این چرخه موجب نابودی بیش از پیش جنگل های زاگرس می شود.

اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛ اما معضلی که امسال جان درخت های بلوط را می گیرد و سازمان ها و نهادهای مسئولی همچون سازمان حفاظت محیط زیست می توانستند با جلوگیری به موقع از آن، از تبدیل این گونه از حشرات در جنگل‌های زاگرس کهگیلویه و بویراحمد به گونه های مهاجم جلوگیری کنند، پروانه‌های برگ خوار هستند.

پروانه جوانه خوار که گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار می دهد، گونه‌ای است که به صورت طبیعی در این جنگل‌ها وجود دارد و با اقدامات اشتباه و غیرکارشناسی به گونه مهاجم تبدیل شده است باعث کاهش رویش چوب، نابودی جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند. این نوع گونه مهاجم که سال گذشته در تیرماه شروع به فعالیت کرده بودند، با اقدامات اشتباه سال گذشته همچون استفاده از سم‌هایی که در بسیاری از کشورها استفاده از آنها به خصوص در جنگل‌ها ممنوع است، فعالیتشان را زودتر و در فروردین ماه شروع کرده‌اند.

همگان از نقش پررنگ این درخت‌ها و جنگل‌های بلوط در تثبیت خاک، تعدیل آب‌وهوا و حفظ اکوسیستم منطقه آگاهی دارند و پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا هرگز در پی راهکاری اساسی برای این معضل نرفته‌ایم و تنها دل به سم پاشی‌ها و اقداماتی کوتاه مدت و اشتباه خوش کرده‌ایم؟

غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده که اکنون بیش از ۵۳ هزار هکتار از جنگل‌های استان در مناطق مختلف استان شامل باشت، بهمئی و کهگیلویه به دلیل تغییر اقلیم به آفت پروانه برگ خوار مبتلا شده است. او همچنین از انتظار برای تامین 20 میلیارد تومان منابع درخواستی برای مقابله با اینگونه آفت‌ها خبر داد و اعلام کرد که با این انتظار عملا فرصت برای کنترل این آفت از دست خواهد رفت.

امید سجادیان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان کرد که سم پاشی‌های انجام شده می‌تواند یکی از دلایلی باشد که اینگونه مهاجم فعالیتش را زودتر از سال قبل شروع کرده است. علاوه بر این استفاده از این سم که به آن محلول بی تی می گویند سالهاست که در بسیاری از کشورها از جمله اتحادیه اروپا ممنوع شده است و با تزریق این سم در جنگل‌ها علاوه بر گونه‌های مهاجم مابقی موجودات این جنگل‌ها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و عملا موجب تسریع تخریب جنگل‌ها می‌شود.

سجادیان همچنین در راستای ارائه راه حلی اساسی برای ابن آفت ها گفت: تا دلیل طغیان جمعیت مشخص نشود نمی توان کاری کرد و به طور کلی وقتی یک گونه طغیان می کند یعنی شرایط محیط به نفعش تغییر کرده که باید این عاملی که تغییر کرده پیدا شود.

امید سجادیان

درحالی این مدل گونه ها و آفت ها اتفاق جدیدی در این جنگل ها نیستند که برای جلوگیری از تکرار این دست اتفاقات نیاز به اقداماتی اساسی است. این فعال محیط زیست عنوان کرد که به تازگی تیمی برای کنترل این گونه مهاجم شروع به فعالیت کرده اند که با اقدامی به موقع می توانستیم به جای ارائه راه حل های موقتی، با ریشه یابی این دست اتفاقات از تکرار آن ها برای سالیان جلوگیری کنیم.

سجادیان به اقتصادآنلاین گفت: سمپاشی باید دوماه قبل یعنی از اسفند ۱۴۰۰ شروع می‌شد و اکنون جوابگوی آفت هایی که درحال رشد هستند نیست همچنین سمپاشی می تواند گونه های دیگر جانواری را نیز از بین ببرد.

حالا باید دید مسئولان تا کی به دنبال راه حل های مقطعی خواهند رفت و این اقدامات موقتی با اثرات منفی فراوان چه زمانی کاملا جان این جنگل ها را خواهند گرفت؟