۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سهام عدالت، از ابتدای آزادسازی تاکنون/ مهلت فروش سهام عدالت تا چه زمانی است؟

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۳۷
کد خبر: 459107
سهام عدالت، از ابتدای آزادسازی تاکنون/ مهلت فروش سهام عدالت تا چه زمانی است؟

تعداد مشمولان سهام عدالت در کشور حدود ۴۹ میلیون نفر است. ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، روش مستقیم و ۳۲ میلیون نفر روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ از روز یکشنبه مورخ ۱۹ مردادماه سال جاری، تمام دارندگان سهام عدالت توانایی فروش  ۶۰ درصد از سهام خود را دارند. افرادی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده بودند از ۸ خردادماه قادر به فروش ۳۰ درصد از سهام خود توسط بانک‌ها و کارگزاری‌ها بودند و در حال حاضر می‌توانند ۶۰ درصد از سهام خود را به فروش رسانند.

ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت بنابر اعلام سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت در تاریخ ۱۹ مردادماه، ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. باتوجه به رشد سه درصدی، ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت قابل فروش به ۶ میلیون و ۶۶ هزار تومان و ۶۰ درصد آن نیز به ۱۲ میلیون و ۱۳۲ هزار تومان رسیده است.

همه سهامداران سهام عدالت که می‌خواهند از وضعیت دارایی خود مطلع شوند، باید وارد سامانه سهام عدالت به نشانی www.sahamedalat.ir شوند.

همچنین امکان اصلاح شماره همراه در سامانه سهام عدالت فراهم شده است و افراد باید شماره جدید خود را از طریق سامانه اشاره‌شده ثبت کنند. حداکثر ۴۸ ساعت منتظر بمانند تا شماره جدید به تایید برسد و بتوانند وارد سامانه سهام عدالت شوند.

در این زمینه بخوانید؛

چه کسانی در اولویت دریافت سهام عدالت هستند؟

بررسی جزییات طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان در مجلس

فرصت فروش سهام عدالت تا پایان سال برای مشمولان غیرمستقیم وجود دارد

وضعیت جاماندگان سهام عدالت

در روزهای اخیر، کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به‌دنبال ارائه سهام عدالت به حداقل ده میلیون نفر جامانده دریافت سهام عدالت است. علی بابایی کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به دنبال پیگیری این موضوع، از بررسی اعطای سهام عدالت به جاماندگان در مجلس خبر داد.

عسگر توکلی، رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور نیز با اشاره به تعیین تکلیف وضعیت جاماندگان سهام عدالت در مجلس،  از تصویب این طرح در کمیسیون‌های تخصصی و مطرح شدن آن در صحن علنی مجلس خبر داد.

فروش سهام عدالت

معامله ۶۰ درصد از سهام عدالت در هفته جاری آغاز شده و تمام افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند نسبت به معامله سهام از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها اقدام کنند. افرادی که پیش از این برای ۳۰ درصد سفارش‌گذاری کرده‌ بودند، می‌توانند برای معامله ۳۰ درصد بعدی هم سفارش‌گذاری را انجام دهند. 

محمدجواد فرهانیان، مدیر برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درخصوص فروش سهام عدالت افرادی که مدیریت غیرمستقیم سهام خود را انتخاب کرده‌اند، گفت: افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند به محض اینکه سهام شرکت استانی آنها وارد بورس شود امکان فروش سهام شرکت سرمایه گذاری مربوطه را خواهند داشت و در این روش اتفاقا دیگر محدودیتی برای میزان فروش هم وجود ندارد.

در روزهای گذشته، خبری مبنی بر تغییر وضع سهام عدالت ازمستقیم به غیرمستقیم و بالعکس منتشر شد. اما این خبر، تکذیب شد و فرهانیان با بیان اینکه مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند در حال حاضر این امکان را ندارند که با تغییر روش به مستقیم، بتوانند نسبت به معامله ۶۰ درصد از سهام عدالت اقدام کنند، تاکید کرد: افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند به محض اینکه سهام شرکت استانی آنها وارد بورس شود امکان فروش سهام شرکت سرمایه‌گذاری مربوطه را خواهند داشت و در این روش دیگر محدودیتی برای میزان فروش هم وجود ندارد.

جزییات وام سهام عدالت

۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت به متقاضیان تسهیلات داده می‌شود که بابت آن، سهام عدالت افراد به وثیقه گذاشته خواهد شد. بازپرداخت این اقساط سه ساله است و میزان پرداخت اقساط ماهیانه هم، براساس تعیین خود بانک‌ها خواهد بود. متقاضیان کارت تسهیلات سهام عدالت باید به بانکی مراجعه کنند که شماره شبای آن را وارد سیستم سهام عدالت کرده‌اند.