۱ نفر

«اقتصاد آنلاین» گزارش می دهد

تعیین افزایش قیمت بلیت هواپیما/ ستاد تنظیم بازار تورم را در نظر می گیرد؟

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۰۳
کد خبر: 840220
تعیین افزایش قیمت بلیت هواپیما/ ستاد تنظیم بازار تورم را در نظر می گیرد؟

قیمت بلیت هواپیما در حالی از سوی شورای عالی هواپیما تعیین شده است که یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می گوید: هر گونه اعلام زمان و تغییر در بهای بلیت هواپیما با ابلاغ و تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین؛ افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما در خرداد ماه پارسال موجی از نارضایتی ایرلاین ها و انجمن شرکتهای هواپیمایی را به همراه داشت. این میزان افزایش و ابلاغ آن از سوی ستاد تنظیم بازار در حالی صورت می گرفت که ایرلاین ها و انجمن شرکتهای هواپیمایی درخواستی که از میزان افزایش داشتند حدود ۱۰۰ درصد بود اما وقتی به یکباره با تصویب و ابلاغ ۲۹ درصدی مواجه شدند نسبت به این مصوبه بارها و بارها مسیرهای متفاوتی را برای شکستن این مصوبه به کار گرفتند اما راه به جایی نبردند.

اگر چه ایرلاین ها از خرداد ماه تا اواخر سال ۱۴۰۲ تلاش خود را انجام دادند تا بتوانند درصدی به این مبلغ اضافه کنند اما موفق نشدند و در نهایت نیز در اواخر سال گذشته مقرر شد تا درصدی با عنوان مالیات بر ارزش افزوده به بهای بلیط داخلی و خارجی اضافه شود.

بر اساس قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوبه ۲ خرداد سال گذشته مجلس و ابلاغ آن در ۱۲ تیر ماه به دولت که اجرای آن ۶ ماه پس از ابلاغ قانون است از بامداد دوشنبه ۱۳ دی‌ماه به هر بلیت داخلی و خارجی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اختصاص یافت و بخش حمل و نقل هوایی از ۱۳ دی ماه مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد.

حال این روزها اگر چه در برخی موارد برخی ایرلاین ها اقدام به گران فروشی بلیت می کنند اما تمام ایرلاین ها و انجمن شرکتهای هواپیمایی منتظر هستند تا یک میزان رضایت بخش از افزایش بهای بلیت هواپیما را از سوی ستاد تنظیم بازار شاهد باشند.

تعیین میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما برای سال ۱۴۰۳/ سخنگوی سازمان هواپیمایی: ستاد تنظیم بازار تورم را در نظر می گیرد

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری چندی پیش اعلام کرده بود که قیمت بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی بررسی و به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است.

او با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما با حضور تمامی مسئولان در این بخش در شورای عالی هواپیمایی بررسی شد گفته بود که قیمت بلیت مدنظر در این جلسه بررسی و افزایشی که مورد تایید تمامی مسئولان در این بخش بود تصویب و به ستاد تنظیم بازار ارسال شد.

اگر چه هنوز جمع بندی نهایی در این خصوص که دیوان عدالت اداری درباره قیمت‌گذاری‌های بلیت هواپیما تصمیم بگیرد صورت نگرفته اما تا زمانی که این موضوع ابلاغ شود همچنان ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیرنده اصلی در زمینه قیمت بلیت هواپیما است.

تعیین میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما برای سال ۱۴۰۳/ سخنگوی سازمان هواپیمایی: ستاد تنظیم بازار تورم را در نظر می گیرد

جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد آنلاین» در پاسخ به این پرسش که آیا مشخص است ستاد تنظیم بازار چه زمانی قصد ابلاغ قیمت های جدید بلیت هواپیما را دارد؟ گفت: قیمت بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی با حضور تمام نمایندگان ایرلاین ها و مسئولان انجمن شرکتهای هواپیمایی بررسی و به ستاد تنظیم بازار ارسال شد. حال باید منتظر ماند تا دید ستاد تنظیم بازار در این زمینه و میزان پیشنهادی ارائه شده چه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

بر اساس مصوبه سران سه قوه تعیین قیمت بلیت هواپیما بر عهده ستاد تنظیم بازار است

او در پاسخ به این پرسش که آیا میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما توسط شورای عالی هواپیمایی را می توانید قبل از ابلاغ از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام کنید؟ اظهار داشت: بر اساس مصوبه سران سه قوه تعیین قیمت بلیت هواپیما بر عهده ستاد تنظیم بازار است. به هر حال ستاد تنظیم بازار با جلساتی که با سازمان حمایت مصرف کنندگان برگزار می کند میزان افزایش قیمتی پیشنهاد شده از سوی شورای عالی هواپیمایی را بررسی خواهد کرد و در نهایت به جمع بندی رسیده و آنرا مصوب و ابلاغ خواهد کرد. بنابراین نمی توان هیچ گونه پیش بینی از میزان افزایش و حتی زمان ابلاغ قیمت های جدید ارائه کرد.

نمی توان پیش بینی در خصوص میزان افزایش و زمان ابلاغ داشت

یازرلو تاکید کرد: میزان افزایش قیمت در جلساتی که با حضور نمایندگان ایرلاین ها و مسئولان انجمن شرکتهای هواپیمایی تعیین و به ستاد تنظیم بازار ارسال شد. اما تا زمانی که ستاد تنظیم بازار تصمیمی در خصوص میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما نگیرد نمی توان پیش بینی در خصوص میزان افزایش و زمان ابلاغ داشت. به هر حال بر اساس روال قانونی قیمت ها در شورای عالی هواپیمایی تعیین و به ستاد تنظیم بازار ارسال می شود. حال باید دید ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت بلیت هواپیما موافقت می کند یا خیر؟ و اگر موافقت کرد این میزان افزایش چقدر است؟

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که سال گذشته هم ستاد تنظیم بازار با میزان درصدی که شورای عالی هواپیمایی تعیین کرده بود موافقت نکرد و فاصله زیادی میان عدد پیشنهادی شورای عالی هواپیمایی با ابلاغیه ستاد تنظیم بازار وجود داشت. آیا امسال ستاد تنظیم بازار تلاش خواهد کرد که تورم و زیانده بودن ایرلاین ها را در تعیین قیمت ها لحاظ کند؟ یادآوری کرد: سال گذشته انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که پیشنهاد انجمن به شورای عالی هواپیمایی افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما برای سال ۱۴۰۲ بوده است. امسال نیز سقف و کف برای قیمت بلیت هواپیما مشخص شده است و نظرات تمامی ایرلاین ها و انجمن شرکتهای هواپیمایی احصا شده است.

بهای بلیت هواپیما کماکان بر اساس نرخ مصوب پارسال خواهد بود

وی افزود: به هر حال تا زمانی که ستاد تنظیم بازار قیمت بلیت هواپیما را تصویب و ابلاغ نکند، بهای بلیت هواپیما کماکان بر اساس نرخ مصوب پارسال خواهد بود. هر چند یک بار نرخ ها با ابلاغ افزایش قیمت در اواخر سال گذشته با اعمال مالیات بر ارزش افزوده بروزرسانی شد اما به هر حال باید برای قیمت های جدید بر اساس قانون منتظر هر گونه تصمیم ستاد تنظیم بازار بود.

یازرلو تصریح کرد: در خصوص کف و سقف قیمت بلیت هواپیما گمانه زنی نمی توان کرد. ستاد تنظیم بازار هم به عنوان مرجع قانونی تمام نکات را بررسی خواهد کرد و فضای تورم و وضعیت ایرلاین ها را در نظر خواهد گرفت. اما موضوعی که مهم است این است که وظیفه ویژه سازمان هواپیمایی کشوری ایمنی پروازها است که به بهترین شکل ممکن آنرا اجرا و عملیاتی می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha