۱ نفر

فرودگاه اختصاصی پروازهای تهران استانبول

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۴۶
کد خبر: 842563
فرودگاه اختصاصی پروازهای تهران استانبول

ترک‌ها زمان زیادی است که به اهمیت گردشگری در اقتصاد و پیشرفت جامعه‌شان پی برده‌اند. برای همین آن‌ها به‌صورت کلان در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند توریست‌ها را جذب و باعث ورود ارز به کشور شوند. یکی از نتایج رونق گردشگری بالارفتن آمار فروش بلیط هواپیما از تهران به استانبول ارزان است.

به گزارش اقتصادآنلاین، برگزاری کنسرت‌های مختلف، فستیوال‌های هنری و تفریحی، جشنواره‌هایی با موضوعات متنوع و نمایشگاه‌های علمی و صنعتی فقط بخش کوچکی از این صنعت را تشکیل می‌دهند. سرمایه‌گذاری اصلی روی حفظ و نگهداری از آثار باستانی و تاریخ انجام شده است. عمارت‌های با شکوه عثمانی و به‌جا مانده از دوران بیزانس هوش از سر هر اهل هنری می‌رباید.

به همه این‌ها باید بازارها و مراکز خرید قدیمی و جدید استانبول را هم افزود. مراکز تفریحی استانبول هم میزبان گروه‌های زیادی از گردشگران روس، آلمانی و ایرانی هستند. با توجه به همه ظرفیت‌های توریستی این شهر، سه فرودگاه در استانبول ساخته شده تا مدیریت پروازها و کنترل شمار زیاد گردشگران هنگام ورود به استانبول و خروج از آن آسان‌تر شود. در این مطلب بخ فرودگاه‌های استانبول و پرواز از تهران به استانبول می‌پردازیم.

فرودگاه آتاتورک استانبول

فرودگاه آتاتورک استانبول

اولین فرودگاه بین‌المللی که در این شهر ساخته شد، فرودگاه آتاتورک استانبول بود. این فرودگاه قطب اصلی مهم‌ترین هواپیمایی‌های ترکیه به‌حساب می‌آمد. اولین پرواز در فرودگاه آتاتورک در سال 1953 انجام شد؛ بنا بر تصمیم‌گیری مسئولان هواپیمایی ترکیه، این فرودگاه را در سال 2022 بستند. پروازها به فرودگاه جدید استانبول منتقل شده‌اند. برای دو سال یعنی در سال‌های 2018 و 2019 هر دو فرودگاه آتاتورک و فرودگاه جدید استانبول فعال بودند. به‌مرور زمان و با انتقال پروازها به فرودگاه جدید، فرودگاه آتاتورک برای همیشه بسته شد.

طبق آنچه دولت ترکیه اعلام کرده، قرار است در این محل پارک ملی ترکیه ساخته و به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تبدیل شود. پیش از شروع فعالیت فرودگاه جدید استانبول، بیشتر پروازهایی که از تهران به‌سمت استانبول می‌رفت، در فرودگاه آتاتورک می‌نشستند. این فرودگاه در بخش اروپایی استانبول تاسیس شده بود؛ بنابراین مسافران استانبول که برای سفر کاری به این شهر می‌آمدند، آن را برای توقف انتخاب می‌کردند.

فرودگاه جدید استانبول

پس از تعطیلی فرودگاه آتاتورک و فعالیت تمام وکمال فرودگاه جدید استانبول، کد یاتای آتاتورک (IST) به فرودگاه جدید نسبت داده شد. این مرکز هوایی در آرناووت کوی استانبول و در بخش اروپایی آن واقع شده است. فرودگاه جدید استانبول قطب اصلی ترکیش ایرلاینز و ترکیش کارگو محسوب می‌شود. پروازهایی از این فرودگاه به 114 کشور جهان طراحی شده است. ارائه خدمات به بیش از 64 میلیون مسافر از نقاط مختلف جهان باعث شد فرودگاه جدید استانبول به پر رفت‌وآمدترین فرودگاه اروپا و پنجمین فرودگاه پرازدحام جهان تبدیل شود.

یک ترمینال به پروازهای داخلی و یک ترمینال به پروازهای خارجی اختصاص داده شده است. طراحی پنج باند پرواز در فرودگاه جدید استانبول باعث شده هواپیماها بدون تاخیر پرواز کنند؛ از این میان، سه باند به‌عنوان مسیر اصلی و دو باند دیگر برای پشتیبانی فعالیت دارند. از نکات جالب این فرودگاه، امنیت بالای آن است. بیش از 3500 نفر در بخش حفظ امنیت فرودگاه کار می‌کنند. همچنین از جدیدترین و با کیفیت‌ترین تجهیزات امنیتی برای حفظ جان و مال مسافران استفاده شده است. بخش اصلی پروازهای تهران به استانبول از فرودگاه جدید استانبول انجام می‌شود.

فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول

فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول

اگر قصد بازدید از جاذبه‌های گردشگری استانبول را دارید، بهتر است بلیط هواپیما از تهران به استانبول ارزان را به مقصد فرودگاه صبیحا گوکچن بخرید. این فرودگاه در محله پندیک از قسمت‌های آسیایی استانبول واقع شده است. صبیحا گوکچن قطب اصلی دو ایرلاین آنادولوجت و پگاسوس به‌حساب می‌آید. همه پروازهای داخلی و خارجی از یک ترمینال در فرودگاه صبیحا گوکچن انجام می‌شود. جالب است بدانید سالانه 25 میلیون مسافر از طریق فرودگاه بین‌المللی صبیحا گوکچن در استانبول تردد می‌کنند.

عنوان این فرودگاه از روی نام اولین خلبان زن هواپیماهای جنگی در دنیا گرفته شده است. صبیحا گوکچن دخترخوانده مصطفی کمال آتاتورک رهبر ترکیه بود و به‌عنوان اولین زن خلبان در کشور ترکیه نیز شناخته می‌شود. اولین پرواز این فرودگاه در سال 2001 انجام شد. فرودگاه بین‌المللی صبیحا گوکچن از نظر ترافیک مسافران و تردد هواپیماها، رتبه سوم را در کشور ترکیه دارد.

هرچند فرودگاه جدید استانبول به پروازهای ایران اختصاص دارد؛ اما بخشی از پروازهای تهران به استانبول در این فرودگاه متوقف می‌شوند.

این مطلب رپورتاژ است و توسط تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • عبدالرسول DE ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    فرودگاه جدید ترکیه دراستانبول کپی ازروی فرودگاه بین المللی شیرازوکیش ساخته شده
  • مجید IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    چرا ملت ما باید دست جلوی عثمانی وامارات وقطر نامرد دراز کنن ..با دنیا خوب شوید مسئولین که دشمن زیاد دور نیست حتی دشمنی مثل قطر امارات و ترکیه در بیخ گوش ماست مواظب باشید اعراب بدرد ایران نمی خوردند..امارات جزایر را میخواهد ..قطر گاز می دزدن ..عراق جزیره مجنون را می خواهد..خوب است