۴ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سیگنال آتش‌بس به تهران؛ چرا آمریکا پایان جنگ را در تهران جست‌وجو می‌کند؟

۲۰ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۳۷
کد خبر: 818800
محمد بیات
سیگنال آتش‌بس به تهران؛ چرا آمریکا پایان جنگ را در تهران جست‌وجو می‌کند؟

«تعلیق» مناسب‌ترین واژه برای توصیف مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا در دوحه و قاهره است. افزایش اقدامات تنش‌زا اسرائیل علیه گروه‌های مقاومت و ترور هدفمند فرماندهان میدانی و شخصیت‌های برجسته سیاسی سبب شده است تا حماس مذاکرات دیپلماتیک با صهیونیست‌ها را به حالت تعلیق درآورد. هم‌زمان با افزایش سطح تنش میان تهران- تل‌آویو، وزیرخارجه آمریکا با سفر به ترکیه، عربستان سعودی، امارات، قطر، اردن، یونان و اسرائیل و مصر ضمن افزایش دامنه رایزنی‌های دیپماتیک با بازیگران مهم منطقه خاورمیانه، پاسخ تهران درباره پیشنهاد واشنگتن برای حل‌وفصل تمام پرونده‌های مورد مناقشه را دریافت نماید. با وجود تلاش‌های مستمر وزیر خارجه آمریکا برای کنترل سطح تنش‌ها در منطقه غرب آسیا از کانال تهران اما به نظر می‌رسد تنها راه پایان بحران و نجات منطقه از پرتگاه جنگ، توقف ماشین جنگی اسرائیل در باریکه غزه باشد.

اقتصادآنلاین، محمد بیات؛ بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران معتقدند آنتونی بلینکن در حالی برای چهارمین بار طی سه ماه اخیر راهی منطقه غرب آسیا شده است که سطح تنش‌ها میان محور مقاومت و اسرائیل به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. درگیری‌ها و تبادل آتش در جبهه شمالی به قدری افزایش یافته است که بورل و هاشتاین با سفر به بیروت و تل‌آویو به دنبال جلوگیری از باز شدن دروازه‌های جهنم در مرزهای شمال فلسطین اشغالی هستند. اسرائیل قصد دارد تا با افزایش دامنه حملات «محدود» و «هدفمند» در جبهه شمالی، نیروهای یگان رضوان را تا محدوده شمال رودخانه لیتانی عقب رانده و زمینه بازگشت بیش از 100 هزار صهیونیست را به شهرک‌هایشان فراهم کند. در شمال اقیانوس هند همچنان مقاومت یمن عملیات ناامن سازی خطوط کشتی‌رانی تجاری- نظامی مرتبط با بنادر اسرائیل را متوقف نکرده و در منطقه شامات گروه‌های مقاومت شدت حملات علیه پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی را افزایش دادند. در چنین شرایطی برخی منابع مطلع اعلام کردند که یکی از اهداف سفر منطقه‌ای بلینکن، فعال کردن کانال ارتباط «غیر مستقیم» با تهران و گروه‌های مقاومت جهت مهار تنش‌ها در جبهه‌های هفت‌گانه نبرد است. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا به واکاوی اهداف سفر منطقه‌ای بلینکن و لزوم تغییر رویکرد واشنگتن برای مهار اسرائیل بپردازیم.

سیگنال آتش‌بس به تهران؛ چرا آمریکا پایان جنگ را در تهران جست‌وجو می‌کند؟

چهارمین سفر آنتونی بلینکن به منطقه خاورمیانه پس از عملیات طوفان الاقصی

به گزارش وبگاه «العهد» حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه از ارسال پیام آمریکا به واسطه یکی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به تهران خبر داد. ظاهراً این هیات میانجی برای مذاکره بر سر تمام اختلافات منطقه‌ای برای ایران و آمریکا (نه موارد محدود) به کشورمان سفر کرده است. رسانه‌ای شدن تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن برای کنترل دامنه تنش با تهران نشان دهنده افزایش چالش‌های سیاسی- امنیتی در جریان مذاکرات غیر مستقیم میان طرفین منازعه است. طی دو هفته اخیر تل‌آویو- واشنگتن با از سرگیری کمپین ترور علیه شخصیت‌های کلیدی عضو محور مقاومت مانند شهید سید رضی موسوی، حسین هادی یزبک، صالح العاروری، ابوتقوی، حسن الطویل و حسن عکاشه ضمن افزایش سطح تنش‌ها در جبهه‌های مختلف، سبب تعلیق مذاکرات آزادسازی اسرا در دوحه شدند. در جریان دیدار نخست وزیر قطر با خانواده اسرا اسرائیلی به نقش غیرسازنده ترور العاروری توسط تل‌آویو اشاره شده است.

سیگنال آتش‌بس به تهران؛ چرا آمریکا پایان جنگ را در تهران جست‌وجو می‌کند؟

حسین اکبری از ارسال پیام آمریکا به تهران توسط یکی از کشورهای حوزه خیلج فارس خبر داد

در واکنش به تشدید فعالیت جوخه ترور اسرائیل، نیروهای مقاومت هم سعی کردند تا حملات کوبنده موشکی و بازکردن جبهه‌های جدید به این اقدام تل‌آویو پاسخ دهند. به عنوان مثال یگان‌های موشکی حزب الله در پاسخ به ترور العاروری نائب رئیس دفتر سیاسی حماس، بیش از 60 موشک به پایگاه هوایی میرون در فلسطین اشغالی حمله کردند. در بیانه مقاومت لبنان آمده است که این حمله تنها بخشی از پاسخ به ترور شخصیت دوم جنبش حماس است. روز یکشنبه هفتم ژانویه 2024 مقاومت اسلامی عراق با حمله پهپادی هدفی استراتژیک را در بلندی‌های جولان هدف قرار داد.

سیگنال آتش‌بس به تهران؛ چرا آمریکا پایان جنگ را در تهران جست‌وجو می‌کند؟

ترور حسن طویل فرمانده نیرو نخبه رضوان حزب الله توسط اسرائیل

دولت آمریکا در حالی وارد سال 2024 میلادی شده است که همچنان بحران اوکراین ادامه داشته و روند تصاعدی افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در شبه جزیره کره و تایوان، نوید گسترش دامنه جنگ سرد جدید میان آمریکا، روسیه و چین را می‌دهد. در چنین شرایط بلینکن و سالیوان علاقه‌ای به آغاز جنگ منطقه‌ای و افزایش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه عربی را ندارند. در چنین شرایطی واشنگتن از هفتم اکتبر تا به امروز سعی کرده است تا ایجاد موازنه میان رژیم صهیونیستی و محور مقاومت، جلوی انتشار سرطانی این بحران به سایر نقاط منطقه را بگیرد. مهم‌ترین نقطه ضعف سیاست موازنه سازی آمریکا میان تهران- تل‌آویو تمرکز بیش از اندازه دولت بایدن برای کاهش تنش از سوی گروه‌های نزدیک به ایران است. به عنوان مثال پنتاگون در واکنش به تشدید تنش‌ها در دریای سرخ به جای توقف جنگ زمینی در غزه ترجیح داد تا ائتلاف دریایی «نگهبانان سعادت» را ایجاد کند که تا به امروز موفق به ایجاد مسیر امن در تنگه باب المندب نشده است.

برخلاف میل و اراده دولت بایدن اما «کابینه جنگ» اسرائیل قصد دارد پس از تثبیت حضور نظامی این رژیم در باریکه غزه، با دنبال کردن راهبرد «صدور بحران» سعی دارد تا دامنه تنش در جنوب لبنان را تا پنج برابر افزایش دهد. برهمین اساس صهیونیست‌ها علاوه بر ترور فرماندهان میدانی حزب الله سعی دارند تا با بمباران مناطق غیرنظامی جنوب لبنان، حزب الله را مجبور به واکنش سخت و وارد شدن به جنگ فراگیر کنند. روز جمعه پنج ژانویه، سید حسن نصرالله ضمن تشریح رویکرد غیرتهاجمی آمریکا در جریان بحران اخیر، از لزوم پاسخ به جنایات اخیر اسرائیل و ایجاد بازدارندگی در برابر تل‌آویو خبر داد. در نظر دبیرکل حزب الله اگر اسرائیل موفق به شکست مقاومت در غزه شود، لبنان دیگر آوردگاه ماشین جنگی رژیم خواهد بود.

سیگنال آتش‌بس به تهران؛ چرا آمریکا پایان جنگ را در تهران جست‌وجو می‌کند؟

تاکید سید حسن نصرالله بر پاسخ به ترور صالح العاروری در بیروت

واشنگتن برای فرار از کابوس جنگ بزرگ در منطقه خاورمیانه راهی جز افزایش فشار به تل‌آویو ندارد. گروه‌های وابسته به شبکه مقاومت بارها اعلام کردند که به محض پایان عملیات زمینی اسرائیل و رفع محاصره غیرانسانی غزه، حمله به اهداف و منافع اسرائیل و سنتکام را متوقف خواهند کرد. به عبارت دیگر تحولات جاری در غزه تاثیر مستقیمی بر سراسر منطقه شرق عربی خواهد گذاشت. با فرض صحت این نظریه لازم است تا آنتونی بلینکن هم‌زمان با گفتگوهای غیرمستقیم با تهران برای کنترل تنش‌ها در منطقه، عملیات جنگی صهیونیست‌ها در غزه را متوقف کنند که تاکنون منجر به کشته شدن بیش 23 هزار نفر شهروند بیگناه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    ازیک طرف میگویید امریکا با اتش بس غزه مخالف است وحالاهم میگویید امریکا دست به دامان امریکا شده اینجا بحث فایده وضرر انهم بعد تازیخ بیان میکنه
  • کوروش US ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    به نظرم اسرائیل به دنبال نابودی حزب الله مانند حماس هست
  • ج IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    امریکا خود طرف جنگ است میانجی نمی تواند باشد .حمایت بی دریغ سیاسی که شورای امنیت را به مترسک تبدیل کرده وحمایت سنگین نظامی جایی برای چک وچانه نگذاشته .اسراییل نباید تصمیم بگیردبلکه همه کاره وجنایت کار اصلی خود خود امریکاست.
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    منشا نامنی منطقه در ایرانه
  • شهبازی نقطه صفر مرزی غرب IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    این پیام عاقلان دانند؛عظمت وبزرگی اون کشور رو نشان میدهد؛اگر بعضیها به قبای اونا برنخوره؛یک عده وطن فروش بی هویت.🌹🙏🌹
  • احمد IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    چرا نداره؟؟!!
  • Amin IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    بن سلمان بزدل تو الان باید رهبر کل مسلمانان بودی نه نوکر امریکا تف به شرفت عربهای غزه را چه ارزان فروختی
  • جبار IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    چون مرکز جنگ افروزیه
  • FR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    ایران ازامریکا بخواهدتحریم رفع کند فشاراقتصادی برعلیه ایران وبردارد اژانس اتمی ایران تحت فشارنگذراد وایران ازادی عمل داشته باشدباتمام کشورهای دنیا تجارت کند وایران هم تلاش کندتامیانجی گری کند
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    پایان جنگ.یه معنی دیگه میده.اما آمریکا شیطان پرست فرار از جنگ بیشتر به کارش اومده
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    اسرائیل به این راحتی حزب الله و ایران را که مثل پرنده به قفس انداخته رها نمی کند تا کباب نکند ولشان نمی کند ایران خیلی دست و پا زد تا جنگ و متوقف کند حتی با پیام دادن به خانواده اسیران راه اندازی مجالس های، گوناگون دادگاهی کردن تظاهرات ها تو کشورهای، گوناگون این اخریشم حوصی، ها بود هیچ کدام جواب نداد آخرش خودشم آبروش رفت، نشت، نظارگر، نابودی، حماس، شد ترسید کوچکترین اقدامی بکند آمریکا نابودش، کند
  • بهمنی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    دشمن داخلی نباشد دهتا ازامریکا باشه نمتونن باایران درافتن دشمنداخلی ازبرخورددولت سواستفاده میکنه
  • علی IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    جهان اسلام باید هرجوری که میتونند به فلسطین کمک کنند
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    خون‌های به نا حق ریخته‌ شده، بای ذنب قتلت
  • میرزا IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اگر اسراییل فردا قبول کند ک آتش بس شود ،خون های ریخته شده در غزه چ خواهد شد ویرانی های غزه کی باید جواب بدهد ب نظر می‌رسد عاقلانه تر این هست ک اسراییل تعهد کند جواب جنایات خود را پاسخگو باشد و ویرانی ها را جبران می‌کند