۰ نفر

وزیر صمت در همایش ایران و ازبکستان؛

باید یک نظام مالی مدرن بین دو کشور ایجاد شود/ بازرگانان برای کشف فرصت‌ها نشست‌های صمیمی برگزار کنند

۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۱۱
کد خبر: 722146
باید یک نظام مالی مدرن بین دو کشور ایجاد شود/ بازرگانان برای کشف فرصت‌ها نشست‌های صمیمی برگزار کنند

همایش تجاری ایران و ازبکستان امروز شنبه با حضور وزرای صنعت دو کشور در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

اقتصادآنلاین ـ فاطمه جوادی؛ عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست خطاب به بازرگانان و فعالان اقتصادی گفت: خیلی مقید به چارچوب‌ها نباشید، نشست‌های این چنینی باید صمیمی برگزار شود تا ارتباطات نزدیک شکل گیرد، فرصت‌ها کشف شود و زمینه رشد و توسعه فراهم شود. 

علی‌آبادی با تاکید بر این که ایران و ازبکستان فرهنگ مشترکی دارند، افزود: توسعه فرهنگی و سیاسی نتیجه کار توسعه بازرگانی است، اگر ما بتوانیم توسعه بازرگانی را با قوت داشته باشیم توسعه فرهنگی و مناسبات‌اش رقم می‌خورد، امروز در سطح بالای مقامات دو کشور این آمادگی وجود دارد تا این اتفاق رخ دهد. ما به دنبال ایجاد یک ژئواکونومی با کشور ازبکستان هستیم، اگرچه این ارتباط مدت‌ها متوقف شده است، این اراده در مجموعه من وجود دارد که این کار را توسعه بدهیم و تسهیل کنیم و شرایط را برای بازرگانان و اهالی صنعت فراهم کنیم.

وی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه شرایطی را برایمان درست کرده که این روابط تا حدودی کم شود، ولی در عین حال فرصت‌هایی هم ایجاد کرده است. برای تسهیل تعامل با همسایگان‌مان نیازمند ایجاد یک پلتفرم اساسی هستیم. طبق این پلتفرم اولین چیزی که خیلی زود باید حل شود نظام مالی است. اگر نظام بانکی برقرار نباشد، شما بازرگانان نمی‌توانید با هم کار کنید. مهمترین موضوع ایجاد یک نظام مالی، آن چیزی که در تحریم‌ها هدف گرفته‌اند، است. باید به دنبال روش‌های جدید باشیم و به سمت ساختارهای مالی مدرن حرکت کنیم.

وزیر صمت بیان کرد: بحث دوم نظام گمرکی است، باید دو طرف حرف هم را بفهمند و بتوانند با هم ارتباط قوی و زیرساختی فراهم کنند. ضمن این که درخصوص استاندارد هم دو کشور باید به یک توافق واحد برسند.  

علی‌آبادی گفت: ایران به لحاظ سرزمینی در یک جایگاه استرتژیک واقع شده که این می تواند شرایط را برای بازرگانان کشورهای اطراف فراهم کند. از این شرایط می توانیم برای عبور و ترانزیت کالا استفاده کنیم و باید برویم به سمت ایجاد ناوگان و رفع نواقصی که وجود دارد. 

علی آبادی گفت: در مورد تعرفه ترجیحی هم در حال فهرست کردن مواردی هستیم که برای طرفین مورد علاقه است و در آن مزیت نسبی دارند.

وزیر صمت در پایان گفت: بحث گردشگری هم بحث مهمی است که امیدوارم خیلی زود به آن توجه کنیم، چرا که هم می‌تواند زمینه‌های تجارت را توسعه دهد و تسهیل کند و هم این که خودش یک فرصت فوق‌العاده است.