۰ نفر

واسطه مالی چیست و مزایای آن کدام اند؟

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۲۱
کد خبر: 711912
واسطه مالی چیست و مزایای آن کدام اند؟

واسطه های مالی به عنوان واسطه تراکنش های مالی و معمولا در بین بانک ها یا صندوق ها، عمل می کنند.

این واسطه ها به ایجاد بازارهای کارآمد و کاهش هزینه انجام معامله کمک می کنند.

این واسطه ها می توانند خدمات واسپاری یا واگذاری مطالبات را ارائه دهند، اما سپرده های افراد عادی را قبول نمی کنند.

واسطه‌های مالی علاوه‌بر مزایای دیگر، مزیت‌های تجمیع ریسک، کاهش هزینه و ایجاد صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس را ارائه می‌کنند.

نحوه عملکرد واسطه مالی

واسطه مالی غیر بانکی از عموم افراد سپرده نمی پذیرد. این واسطه ممکن است خدمات واگذاری مطالبات، واسپاری، طرح های بیمه یا سایر خدمات مالی را ارائه دهد. بسیاری از واسطه ها در مبادلات اوراق بهادار شرکت می کنند و برای مدیریت و رشد وجوه خود از برنامه های بلندمدت استفاده می کنند. ثبات کلی اقتصاد یک کشور را می توان از طریق فعالیت واسطه های مالی و رشد صنعت خدمات مالی آن نشان داد.

واسطه‌های مالی وجوه را از طرف‌هایی که سرمایه مازاد دارند به طرف‌هایی که نیاز به بودجه دارند منتقل می‌کنند. این فرآیند بازارهای کارآمدی ایجاد می‌کند و هزینه انجام کسب‌وکار را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، یک مشاور مالی از طریق خرید بیمه، سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات و سایر دارایی ها با مشتریان ارتباط برقرار می کند.

بانک ها با تامین سرمایه از سایر موسسات مالی و فدرال رزرو وام گیرندگان و وام دهندگان را به یکدیگر متصل می کنند. شرکت های بیمه برای بیمه نامه ها حق بیمه دریافت می کنند و مزایای بیمه نامه را ارائه می کنند. یک صندوق بازنشستگی وجوهی را از طرف اعضا جمع آوری می کند و مبالغی را در میان را بین بازنشستگان توزیع می کند.

انواع واسطه های مالی

صندوق های سرمایه گذاری مشترک، امکان مدیریت فعال سرمایه ای را که توسط سهامداران گردآوری شده است فراهم می‌کنند. مدیران صندوق با خرید سهام شرکت هایی که پیش بینی می کنند ممکن است عملکرد بهتری نسبت به بازار داشته باشند، با سهامداران ارتباط برقرار می کنند. بدین ترتیب، مدیران صندوق با انجام این کار به سهامداران دارایی، به شرکت ها سرمایه مورد نیاز آن‌ها و به بازار نقدینگی عرضه می‌کنند.

مزایای واسطه های مالی

پس انداز کنندگان از طریق یک واسطه مالی می توانند وجوه خود را تجمیع کنند تا بتوانند سرمایه گذاری های بزرگی انجام دهند که به نوبه خود به نفع واحدی است که در آن سرمایه گذاری می کنند. در عین حال، واسطه‌های مالی با توزیع وجوه در میان طیف متنوعی از سرمایه‌گذاری‌ها و وام‌های مختلف به توزیع ریسک کمک می‌کنند. این وام‌ها به نفع خانوارها و کشورها است، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهند نسبت به سرمایه‌ای که در حال حاضر در اختیار دارند پول بیشتری خرج کنند.

واسطه‌های مالی همچنین از چند جهت به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کنند. به عنوان مثال، آنها از صرفه جویی‌های ناشی از مقیاس برای ارزیابی ماهرانه مشخصات اعتباری وام گیرندگان بالقوه و نگهداری سوابق و مشخصات به شکل مقرون به صرفه، برخوردارند. آنها در نهایت نیز هزینه‌های بسیاری از معاملات مالی را کاهش می‌دهند که بدون وجود واسطه‌های مالی سرمایه‌گذاران منفرد مجبور به پرداخت آن‌ها می‌شدند.

نمونه ای از واسطه مالی

در ژوئیه 2016، کمیسیون اروپا دو ابزار مالی جدید را برای سرمایه گذاری های صندوق های ساختاری و سرمایه گذاری اروپایی (ESI) معرفی کرد. هدف این ابزارهای مالی تسهیل بیشتر دسترسی شرکت‌های نوپا و مروجین پروژه‌های توسعه شهری به منابع مالی بود. وام‌ها، سهم‌ها، تضمین‌ها و سایر ابزارهای مالی منابع مالی عمومی و خصوصی بیشتری را جذب می‌کنند که برخلاف دریافت کمک‌های بلاعوض ممکن است در چرخه‌های زیادی مجددا سرمایه‌گذاری شوند.

هدف یکی از این ابزارها یعنی تسهیلات سرمایه‌گذاری مشترک تأمین بودجه برای شرکت‌های نوپا بود تا این شرکت‌ها بتوانند مدل‌های کسب‌وکار خود را توسعه دهند و حمایت مالی اضافی را از طریق طرح‌های سرمایه‌گذاری جمعی که توسط یک واسطه مالی اصلی مدیریت می‌شوند جذب کنند. کمیسیون اروپا کل سرمایه گذاری منابع دولتی و خصوصی را در هر شرکت کوچک و متوسط تقریباً 15 میلیون یورو (تقریباً 17.75 میلیون دلار) ​​پیش بینی کرده است