۰ نفر

هر چیزی که باید در مورد سود تقسیمی سهام بدانید

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۴۴
کد خبر: 711351
هر چیزی که باید در مورد سود تقسیمی سهام بدانید

سود تقسیمی سهام توزیع سود شرکت بین سهامداران واجد شرایط است.

سود سهام ممکن است به صورت نقدی یا به صورت سهام اضافی پرداخت شود.

نکات کلیدی

پرداخت و مبلغ سود سهام توسط هیئت مدیره شرکت تعیین می شود.

سود سهام مبلغی است توسط شرکت های سهامی عام برای پاداش دادن به سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری پول خود در شرکت به آن‌ها پرداخت می‌شود.

اعلامیه پرداخت سود سهام معمولا با افزایش یا کاهش متناسب قیمت سهام شرکت همراه می‌شود.

بسیاری از شرکت ها سود سهام پرداخت نمی کنند و در عوض سود خود را حفظ می کنند تا مجددا در شرکت سرمایه گذاری کنند.

درک سود تقسیمی سهام

سود تقسیمی سهام باید از طریق رای‌گیری در میان سهامداران تایید شود. اگرچه سود نقدی رایج ترین شکل پرداخت سود سهام است اما این سود ممکن است به صورت صدور سهام اضافی یا دارایی دیگر پرداخت شود. در کنار شرکت‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مختلف و صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) نیز سود سهام پرداخت می‌کنند.

سود سهام یک پاداش نمادین است که به برای پاداش دادن بهسهامداران برای سرمایه گذاری آنها در سهام شرکت پرداخت می شود و معمولاً از درآمد خالص شرکت پرداخت می‌شود. اگرچه بخش عمده ای از سود فعالیت‌های تجاری شرکت به عنوان سود انباشته در شرکت نگهداری می شود – که نشان دهنده پولی است که قرار است برای فعالیت های تجاری در حال انجام و آتی شرکت استفاده شود – مابقی آن را می توان به عنوان سود سهام به سهامداران تخصیص داد. گاهی اوقات، ممکن است شرکت ها حتی زمانی که سود مناسبی کسب کرده‌اند نیز سود سهام را پرداخت کنند،. آنها ممکن است این کار را برای حفظ سابقه ثابت خود در پرداخت منظم سود سهام انجام دهند.

هیئت مدیره می تواند به اختیار خود تصمیم بگیرد که سود سهام در چه بازه‌های زمانی و با چه نرخی پرداخت شود. سود سهام را می توان با بسامد برنامه‌ریزی شده مانند ماهانه، سه ماهه یا سالانه پرداخت کرد. به عنوان مثال، Walmart Inc.(WMT) و Unilever(UL) سود سهام خود را به طور منظم در فواصل زمانی سه ماهه پرداخت می کنند.

شرکت ها همچنین می توانند سود سهام ویژه و غیر تکراری را به صورت جداگانه یا علاوه بر سود تقسیمی برنامه ریزی شده توزیع کنند. یونایتد بانکورپ در تاریخ 18 فوریه 2022 تصمیم خود را برای پرداخت سود ویژه‌ای برابر 10 سنت به ازای هر سهم اعلام کرد.

شرکت های پرداخت کننده سود سهام

شرکت‌های بزرگ‌تر و معتبرتر که سود قابل پیش‌بینی‌تری دارند، اغلب بهترین شرکت‌هایی که به سهام خود سود پرداخت می‌کنند. این شرکت‌ها معمولا سود سهام را در فواصل منظم توزیع می‌کنند زیرا به دنبال به حداکثر رساندن ثروت سهامداران به روش‌هایی جدا از رشد عادی هستند. مشاهده شده است که شرکت‌های حاضر در بخش‌های صنعتی زیر سابقه خود برای پرداخت منظم سود سهام را حفظ کرده‌اند:

مواد اولیه

نفت و گاز

بانک ها و امور مالی

مراقبت های بهداشتی و دارویی

خدمات رفاهی

شرکت‌هایی که ساختاری به شکل مشارکت‌های محدود و ارشد (MLP) و صندوق‌های امانی سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REITs) دارند نیز بالاترین سود سهام را به سهامداران خود پرداخت می‌کنند، زیرا نقش آن‌ها مستلزم توزیع مشخصی سود در میان سهامداران است.

شرکت‌های نوپا و سایر شرکت‌هایی که رشد بالایی دارند مانند شرکت‌های فعال در بخش‌های فناوری یا بیوتکنولوژی ممکن است سود سهام عادی را ارائه نکنند. از آنجا که ممکن است این شرکت ها در مراحل اولیه توسعه خود قرار داشته باشند و به دلیل تحقیق و توسعه، گسترش کسب و کار و فعالیت های عملیاتی متحمل هزینه های بالا (و همچنین زیان) شوند، ممکن است بودجه کافی برای توزیع سود سهام نداشته باشند.

حتی شرکت‌های سودآوری که در مراحل اولیه تا میانی توسعه کسب‌وکار خود قرار دارند اگر به دنبال رشد و توسعه بالاتر از حد متوسط ​​باشند و بخواهند به جای پرداخت سود سهام، سود شرکت را در کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری کنند، از پرداخت سود سهام اجتناب می‌کنند.

تاریخ های مهم تقسیم سود سهام

پرداخت سود سهام از رویدادهایی با ترتیب زمانی مشخص پیروی می کند و تاریخ های مربوطه برای تعیین سهامدارانی واجد شرایط دریافت سود سهام، مهم هستند.

تاریخ اعلام: مدیران شرکت در تاریخ اعلام (یا تاریخ اعلان) پرداخت سود سهام را اعلام می‌کنند که پرداخت آن بایستی پیشاپیش توسط سهامداران تایید شود.

تاریخ شناسایی سهامداران واجد شرایط: تاریخی که در آن مهلت کسب شرایط لازم برای دریافت سود سهام منقضی می شود، تاریخ شناسایی سهامداران واجد شرایط دریافت سود یا صرفا تاریخ شناسایی سهامداران نامیده می شود. به عنوان مثال، اگر تاریخ شناسایی سهامی روز دوشنبه 5 می باشد، سهامدارانی که این سهام را در این روز یا بعد از آن روز خریداری می‌کنند، واجد شرایط دریافت سود سهام نخواهند بود، زیرا آنها این سهام را در تاریخ انقضای پرداخت سود یا پس از آن خریداری کرده‌اند. سهامدارانی که یک روز کاری قبل از تاریخ شناسایی سهام مالک سهام باشند – یعنی در روز جمعه، 2 می یا زودتر – واجد دریافت سود سهام شناسایی می‌شوند.

تاریخ ثبت: تاریخ ثبت آخرین مهلتی است که شرکت برای تعیین قطعی سهامداران واجد دریافت سود سهام تعیین می‌کند.

تاریخ پرداخت: شرکت سود سهام را در تاریخ پرداخت یعنی زمانی که پول به حساب سرمایه گذاران واریز می شود به سهامداران پرداخت می کند.

تاثیر سود سهام بر قیمت سهام

از آنجا که سود سهام برگشت ناپذیر است، پرداخت آنها معمولاً منجر به خروج دائمی پول از دفاتر و حساب های تجاری شرکت می شود. بنابراین، پرداخت سود بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد و ممکن است قیمت سهام در زمان اعلام تقریباً به میزان سود اعلامی افزایش یابد و سپس در جلسه افتتاحیه تاریخ تعیین سهامداران واجد شرایط دریافت سود به میزان مشابه کاهش پیدا کند.

به عنوان مثال، شرکتی که سهام آن در قیمت 60 دلار به ازای هر سهم معامله می‌شود، در تاریخ اعلام سود سهام پرداخت 2 دلار سود سهام را اعلام می‌کند. به محض انتشار این خبر، قیمت سهام حدود 2 دلار افزایش می یابد و به 62 دلار می رسد. فرض کنید سهام یک روز کاری قبل از تاریخ تعیین سهامداران واجد شرایط در قیمت 63 دلار معامله می شود. در تاریخ تعیین سهامداران، ارزش آن ۲ دلار تعدیل می‌شود و در ابتدای جلسه معاملاتی در تاریخ تعیین سهامداران با قیمت ۶۱ دلار معامله می‌شود، زیرا هر کسی که در تاریخ تعیین سهامداران خرید کند، سود سهام را دریافت نخواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که این وضعیت ممکن است اتفاق بیفتد یا نیفتد، اما قیمت سهام باید تعدیل شود و قیمت سهام به میزان سود سهام پرداختی در روز تعیین سهامداران کاهش پیدا کند.

چرا شرکت ها سود سهام پرداخت می کنند

شرکت ها به دلایل مختلفی سود سهام پرداخت می کنند. این دلایل ممکن است مفاهیم و تعابیر متفاوتی برای سرمایه گذاران داشته باشد.

سهامداران می توانند به عنوان پاداشی برای اعتماد خود به شرکت انتظار دریافت سود سهام را داشته باشند. مدیران شرکت می‌توانند با حفظ سابقه قوی در پرداخت سود سهام، به این احساس سرمایه‌گذاران احترام بگذارند. پرداخت سود سهام منعکس کننده خوش‌بینی نسبت به یک شرکت است و به حفظ اعتماد سرمایه گذاران کمک می کند. سهامداران نیز سود سهام را ترجیح می دهند زیرا در بسیاری از کشورها به عنوان درآمد معاف از مالیات برای سهامداران تلقی می شود.

در مقابل، سود سرمایه‌ی حاصل از فروش سهامی که قیمت آن افزایش یافته است، درآمد مشمول مالیات محسوب می شود. معامله‌گرانی که به دنبال سودهای کوتاه‌مدت هستند نیز ممکن است دریافت سود سهامی را ترجیح دهند چرا که سودهای فوری و بدون مالیات را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

اعلام سود به نسبت بالایی برای هر سهم نشان می‌دهد که شرکت وضعیت عملکرد مطلوبی دارد و سود خوبی کسب کرده است. اما همچنین ممکن است به معنای آن باشد که شرکت پروژه های مناسبی را برای افزایش بازدهی در آینده ندارد. بنابراین، به جای سرمایه‌گذاری مجدد در رشد، از پول نقد خود برای پرداخت سود به سهامداران استفاده می‌کند.

اگر شرکتی سابقه طولانی‌مدتی در پرداخت سود سهام داشته باشد، کاهش میزان سود سهام یا حذف آن ممکن است به سرمایه گذاران نشان دهد که شرکت با مشکل مالی مواجه شده است. شرکت AT&T سود سالانه سهام خود را در 1 فوریه 2022 به نصف کاهش داد و به 1.11 دلار رساند که در نتیجه آن قیمت سهام این شرکت در آن روز 4 درصد سقوط کرد.

کاهش در میزان سود سهام یا تصمیم به عدم پرداخت هرگونه سود لزوماً به شکل خبر بدی برای شرکت تعبیر نمی‌شود. ممکن است مدیران شرکت با توجه به وضعیت مالی و عملیاتی آن، برنامه های بهتری برای سرمایه گذاری پول داشته باشد. به عنوان مثال، مدیران شرکتی ممکن است در پروژه‌ای پربازده سرمایه‌گذاری کنند که از ظرفیت افزایش بازده سهامداران در بلندمدت در مقایسه با سودهای کوچکی که به عنوان سود سهام به دست خواهند آورد، برخوردار باشد.

یادداشتی درباره سود سهام صندوق

سود سهام پرداختی توسط صندوق های سرمایه‌گذاری با سود سهام پرداختی توسط شرکت ها متفاوت است. سود سهام شرکت معمولاً از سودهایی که عملیات تجاری شرکت ایجاد می شوند پرداخت می شود. صندوق‌ها بر اساس اصل ارزش خالص دارایی (NAV) کار می‌کنند که ارزش‌گذاری دارایی‌های آن‌ها یا قیمت دارایی(هایی) که صندوق ممکن است دنبال کند را منعکس می‌کند. از آنجا که صندوق‌ها هیچ‌گونه سود ذاتی ندارند، سود سهامی را که از NAV دریافت می‌کنند به سهامداران پرداخت می‌کنند.

با توجه به عملکرد صندوق‌ها بر اساس ارزش خالص دارایی، پرداخت سود سهام به طور منظم و با بسامد بالا نباید به عنوان یک عملکرد درخشان توسط صندوق تلقی شود. به عنوان مثال، یک صندوق سرمایه‌گذاری اوراق قرضه ممکن است سود سهام ماهیانه پرداخت کند، زیرا پولی را به صورت سود ماهانه از دارایی‌های بهره‌دار خود دریافت می‌کند. صندوق صرفاً درآمد حاصل از بهره را به طور کامل یا جزئی به سرمایه گذاران صندوق منتقل می کند.

ممکن است صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام نیز سود سهام پرداخت کنند. سود سهامی که این صندوق‌ها پرداخت می‌کنند ممکن است از سود سهام موجود در سبد سهام آن‌ها خود یا از فروش مقدار معینی از سهام حاصل شده باشد. این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران با دریافت سود سهام از صندوق در واقع ارزش دارایی خود را کاهش بدهند، که در کاهش ارزش خالص دارایی در تاریخ تعیین سهامداران واجد شرایط دریافت سود منعکس می‌شود.

آیا سود سهام بی‌اهمیت است؟

اقتصاددانانی به نام‌های مرتون میلر و فرانکو مودیلیانی استدلال کردند که سیاست تقسیم سود شرکت‌ها بی‌اهمیت است و تأثیری بر قیمت سهام شرکت یا هزینه سرمایه آن ندارد. به لحاظ نظری، ممکن است سهامداران نسبت به سیاست تقسیم سود یک شرکت بی تفاوت باشند. در صورتی که سود بالایی برای سهام پرداخت شود، سهامداران می‌توانند از این وجوه نقد دریافتی برای خرید سهام بیشتر استفاده کنند. سرمایه گذاری مجدد سود سهام اغلب انتخاب هوشمندانه‌ای است، اگرچه همیشه بهترین گزینه به حساب نمی‌آید.

به عنوان مثال، در صورتی سود پایینی برای سهام پرداخت شود، سهامداران می توانند برای تامین وجه نقد مورد نیاز خود برخی از سهام خود را بفروشند. در هر صورت، ترکیب ارزش سرمایه گذاری در شرکت و وجوه نقدی که آنها در اختیار دارند ثابت باقی می ماند. بنابراین میلر و مودیلیانی به این نتیجه رسیدند که سود سهام بی‌اهمیت است و سرمایه‌گذاران نباید به سیاست تقسیم سود شرکت اهمیت دهند، زیرا به صورت مصنوعی می‌توانند سود سهام برای خود ایجاد کنند.

با این حال، در واقعیت پرداخت سود سهام به سهامداران پول بیشتری را در دسترس آن‌ها قرار می‌دهد و بدین ترتیب آن‌ها آزادی عملی بیشتری برای کسب مطلوبیت بیشتر از آن در اختیار خواهند داشت. آنها می توانند پول خود را در یک اوراق بهادار دیگر سرمایه گذاری کنند و بازدهی بیشتری کسب کنند یا از آن برای گذراندن اوقات فراغت و یا برای امور دیگر استفاده کنند. علاوه بر این، هزینه‌هایی مانند مالیات، کارمزد کارگزاری و سهام غیرقابل تقسیم، سود سهام را به ابزار مهمی در دنیای واقعی تبدیل می‌کند.

سود سهام ممکن است به جبران هزینه های کارگزار و مالیات شما کمک کند. در نهایت، این سود ممکن است سرمایه گذاری برای دریافت سود سهام را جذاب تر سازد. البته، برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی که سود سهام پرداخت می‌کنند، به یک کارگزار بورس نیاز است.

خرید سرمایه گذاری‌هایی که سود سهام پرداخت می‌کنند

سرمایه گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری سود سهام هستند، گزینه های مختلفی از جمله سهام، صندوق های سرمایه گذاری مشترک، صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) و غیره دارند. برای انتخاب سرمایه گذاری در سهام استفاده از مدل تنزیل سود سهام یا مدل رشد گوردون می تواند مفید باشد. این شیوه‌ها برای ارزش گذاری سهام بر جریان های سود سهام پیش بینی شده آتی متکی هستند.

سرمایه گذاران برای مقایسه چند سهام مختلف بر اساس عملکرد آن‌ها در زمینه پرداخت سود سهام، می توانند از ضریب بازده سود سهام استفاده کنند که سود سهام را بر حسب درصدی از قیمت فعلی بازار سهام شرکت اندازه گیری می کند. مظنه نرخ سود تقسیمی را نیز می توان بر حسب مبلغ دلاری خاصی که به هر سهم تعلق می‌گیرد- سود سهام به ازای هر سهم (DPS) نشان داد. علاوه بر بازده سود سهام، معیار عملکرد مهم دیگری که برای ارزیابی بازده حاصل از یک سرمایه گذاری خاص استفاده می‌شود، ضریب بازده کل است. این رقم بهره، سود سهام و افزایش قیمت سهام و سایر سودهای سرمایه را شامل می‌شود.

مالیات یکی دیگر از ملاحظات مهم هنگام سرمایه گذاری برای کسب سود سهام است. مشاهده می‌شود سرمایه‌گذاران که در گروه‌های مالیاتی بالاتر قرار دارند اگر در حوزه قضایی آن‌ها مالیات بر سود سهام صفر یا نسبتاً کمتر از نرخ‌های معمولی باشد، سهامی را که سود سهام پرداخت می‌کند ترجیح می‌دهند. به عنوان مثال، یونان و اسلواکی مالیات کمتری بر درآمد سهامداران از سود سهام اخذ می‌کنند، در حالی که سود سود سهام در هنگ کنگ معاف از مالیات است.

سود تقسیمی سهام چیست؟

سود تقسیمی سهام توزیع پول نقد یا سهام در میان دسته ای از سهامداران یک شرکت است. به طور معمول، سود سهام از سود انباشته یک شرکت پرداخت می شود. با این حال، توزیع سود سهام با درآمد انباشته منفی نیز هم‌چنان امکان پذیر اما کمتر رایج است. سود سهام دارای تاریخ های مهمی است که در آن‌ها تعیین می شود که آیا سهامداران سود سهام را دریافت خواهند کرد یا خیر.

مثالی برای سود سهام ارائه کنید؟

هنگامی که شرکتی دارای حائل سالمی از سود خالص باشد، ممکن است تصمیم بگیرد که بخشی از این ثروت را با سرمایه گذاران خود تقسیم کند. هیئت مدیره شرکت نیز به نوبه خود ممکن است تصمیم بگیرد که سالانه 5 درصد سود سهام برای هر سهم توزیع کند. اگر ارزش سهام شرکت 100 دلار باشد، سود سهام به ارزش 5 دلار خواهد بود و اگر سود سهام به صورت سه ماهه پرداخت شود، در هر مرتبه 1.25 دلار سود سهام پرداخت می‌شود.

چرا سود سهام مهم است؟

اگرچه سود سهام ممکن است نشان دهد که شرکت دارای جریان نقدی پایدار است و در ایجاد سود عملکرد خوبی دارد، اما ممکن است درآمدهای مکرری را نیز برای سرمایه گذاران فراهم کند. پرداخت سود سهام هم‌چنین ممکن است بینشی در مورد ارزش ذاتی شرکت به دست دهد. بسیاری از کشورها نیز رفتار مالیاتی ترجیحی با سود سهام دارند و در اکثر مواقع سود سهام به عنوان درآمد معاف از مالیات تلقی می شود. در مقابل، زمانی که سرمایه گذاران سهام را با سود می فروشند، مشمول مالیات بر سود سرمایه می شوند که ممکن است تا 20% برسد.

سخن نهایی

سود تقسیمی سهام ممکن است نشان دهد که شرکت دارای جریان نقدی پایدار است و در ایجاد سود عملکرد خوبی دارد. پرداخت این سود هم‌چنین ممکن است درآمدهای مکرر را برای سرمایه گذاران فراهم کند. پرداخت سود سهام هم‌چنین ممکن است به کسب بینشی در مورد ارزش ذاتی شرکت کمک کند. پرداخت سود سهام اجازه می دهد که پول در اختیار سهامداران قرار گیرد و به آنها آزادی عمل می‌دهد تا از این پول سود بیشتری کسب کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند این پول را در اوراق بهادار دیگری سرمایه‌گذاری و بازدهی بالاتری کسب کنند، یا برای اوقات فراغت و سایر امور دیگر هزینه کنند. علاوه بر این، هزینه‌هایی مانند مالیات، کارگزاری و سهام غیرقابل تقسیم، سود سهام را به یک ابزار قابل توجهی در دنیای واقعی تبدیل می‌کند.