۰ نفر

صنایع نوظهور چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۲۳
کد خبر: 711339
صنایع نوظهور چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

صنعت نوظهور به شرکت هایی اطلاق می شود که حول یک محصول یا ایده جدیدی که در مراحل اولیه توسعه است شکل گرفته اند.

سهام شرکت های صنایع نوظهور اغلب پرنوسان هستند و ممکن است نوسانات قیمتی گسترده ای را تجربه کنند. ارزش گذاری چنین شرکت هایی دشوار است، به خصوص اگر درآمد کمی داشته باشند یا هنوز سودی کسب نکرده باشند. اگرچه سرمایه گذاران اولیه امیدوارند که سهام شرکت‌های به گوگل یا اپل بعدی تبدیل خواهند شد را در پایین‌ترین سطوح خریداری کرده باشند اما خطرات سرمایه گذاری در یک صنعت نوظهور ممکن است بسیار زیاد باشد.

نکات کلیدی

شرکت هایی که در صنایع نوظهور فعالیت می کنند، اگر بخواهند به سوددهی برسند، باید بر موانع ورود بسیاری غلبه کنند.

این موانع ممکن است شامل فقدان بودجه کافی، ناتوانی در استفاده از صرفه‌جویی ناشی از مقیاس، محدودیت‌های دولت و رقابت از سوی شرکت‌های تثبیت شده باشد.

نمونه هایی از صنایع نوظهور فعلی عبارتند از هوش مصنوعی (AI)، روباتیک، واقعیت مجازی، ماشین های خودران و بیوتکنولوژی.

چندین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) برای ایجاد امکان سرمایه گذاری در صنایع نوظهور و در عین حال کاهش برخی از ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری در این بخش های جدید ایجاد شده‌اند.

درک صنایع نوظهور

ممکن است رسیدن صنایع نوظهور به سودآوری سالها طول بکشد. هزینه های تحقیق و توسعه (R&D) بخش عمده ای از هزینه های عملیاتی اولیه شرکت های حاضر در این صنعت را تشکیل می دهند. همچنین، این شرکت‌ها با هزینه های بازاریابی بالایی نیز مواجه خواهند بود زیرا محصول یا خدمات آن‌ها تا حد زیادی ناشناخته و اثبات نشده است، بنابراین شرکت های این صنایع باید هم سرمایه گذاران و هم مصرف کنندگان را متقاعد سازند که محصول یا خدمات آن‌ها ارزشمند خواهد بود. سرمایه گذاری در یک صنعت نوظهور پیشنهادی با ریسک و پاداش بالا است.

موانع ورود

موانع ورود به یک صنعت نوظهور به دلیل سطح تخصص مورد نیاز برای رقابت در این زمینه جدید ممکن است نسبتاً زیاد باشند. نمونه هایی از این موانع عبارتند از: منابع کمیاب برای تولید محصولات شرکت، ناتوانی در استفاده از صرفه جویی ناشی از مقیاس، عدم تامین مالی کافی، محدودیت های دولتی و رقابت از سوی شرکت های تثبیت شده.

با این حال، بسیاری از شرکت‌های تازه‌وارد علیرغم این موانع در تلاش برای به دست آوردن مزیت ورود زودهنگام، با عجله وارد صنعت جدید می‌شوند. آنها سرمایه جمع‌آوری می کنند (اگر بتوانند)، پرسنل کلیدی را استخدام می کنند و از خدمات مشاوران تاثیرگذار بهره می‌گیرند. با این حال، بسیاری از این شرکت‌کنندگان در نهایت متوجه خواهند شد که مهارت یا بودجه کافی برای ارائه محصول یا خدمات به بازار را ندارند و در برخی مواقع به طور کامل شکست می‌خورند.

نمونه هایی از صنایع نوظهور

اینترنت در اواسط دهه 1990 به عنوان یک صنعت نوظهور در جهان شناخته می‌شد. صدها شرکت مختلف در تلاش برای بهره‌برداری از این فناوری جدید تشکیل شدند. حباب دات کام به گسترش سریع شرکت های مبتنی بر اینترنت اشاره دارد که به روند صعودی بازار سهام شرکت‌ها فناوری دامن زد. سفته بازی رشد کرد و سرمایه گذاران خطرپذیر پول بسیاری را به پای شرکت‌های نوپای اینترنتی ریختند که در برخی موارد هیچ محصول یا خدمات واقعی برای فروش نداشتند.

در پایان سال 2001 و تا سال 2002، حباب دات‌کام تخلیه شد و بسیاری از شرکت‌های سهامی عام سقوط کردند. با این حال، آن دسته از شرکت‌هایی که خدمات و محصولات مصرفی با ارزشی ارائه می‌کردند – مانند آمازون و eBay – دوام آوردند و شکوفا شدند و به پرچمداران صنعت نوظهور اینترنت تبدیل شدند.

صنایع نوظهور در عصر کنونی – شاید به عنوان تکامل بعدی اینترنت در نظر گرفته شود – هوش مصنوعی (AI)، واقعیت مجازی و وسایل نقلیه خودران هستند. باز هم، تنها تعداد معدودی از شرکت‌هایی که منابع مالی کافی و مالکیت معنوی ارزشمند دارند تاکنون بر حوزه‌های نوپا مسلط شده‌اند. با این حال، صنعت بیوتکنولوژی چنان پیشرفت‌هایی را در ایمن‌درمانی و ژن درمانی تجربه کرده است که می‌توان آن را یک صنعت نوظهور یا حداقل بخشی با پتانسیل رشد بالا که در یک نقطه عطف خود قرار دارد در نظر گرفت.

ملاحظات ویژه

بسیاری از سرمایه گذاران علاقه دارند با سرمایه‌گذاری بخشی از سرمایه خود در صنایع نوظهور سبد سرمایه‌گذاری متنوعی تشکیل دهند. با این حال، ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری در شرکت های منفردی که در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارند، بسیاری از سرمایه گذاران بالقوه را از این اقدام باز می دارد.

ایجاد صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) که بر بخش‌های جدید خاص متمرکز هستند، ممکن است راهی برای سرمایه‌گذاری در صنایع نوظهور به سرمایه‌گذاران ارائه دهد و در عین حال برخی از ریسک‌ها مرتبط به این سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. به‌عنوان مثال، صندوق‌های قابل معامله در بورسی وجود دارند که شرکت های هوش مصنوعی و رباتیک را هدف قرار می دهند. صندوق‌های قابل معامله در بورس بلاک چین در شرکت هایی که در زمینه فناوری بلاک چین فعالیت دارند سرمایه گذاری می کنند. صندوق‌های قابل معامله در بورس بیوتکنولوژی در میان سرمایه‌گذارانی محبوبیت پیدا کرده‌اند که به دنبال بهره جستن از موفقیت شرکت‌هایی هستند که پیشرفت‌هایی در حوزه پزشکی، داروسازی و ژنتیک ایجاد می‌کنند.