۰ نفر

در راستای توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی کشورها؛

ترکیه اولین تراکنش لیر دیجیتال را گزارش کرد

۱۰ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۱۰
کد خبر: 692018
ترکیه اولین تراکنش لیر دیجیتال را گزارش کرد

بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) اولین تراکنش های پرداخت را در شبکه آزمایشی لیر دیجیتال انجام داد. بانک مرکزی این کشور در سال ۲۰۲۳ آزمایش های بیشتری را انجام می دهد و قصد دارد از بانک ها و شرکت های فین تک برای پیوستن به این آزمایش ها دعوت کند.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ بر اساس اطلاعیه روز پنجشنبه، بانک مرکزی ترکیه اولین تراکنش های پرداخت را در شبکه دیجیتال لیر ترکیه با موفقیت انجام داده است.

 این عملیات به عنوان بخشی از مطالعات در فاز اول پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) اجرا شد.

بانک مرکزی همچنین گفت که به انجام آزمایشات خود را در سه ماهه اول سال آینده، در مقیاس محدود و در یک محیط مدار بسته ادامه خواهد داد. این سازمان وعده داده است که یافته‌های این آزمایش‌ها در یک گزارش ارزیابی جامع برای عموم آشکار خواهد شد.

همچنین در سال ۲۰۲۳، بانک مرکزی ترکیه قصد دارد پلتفرم لیر دیجیتال را گسترش دهد. در همین خصوص بانک‌ها و شرکت‌های فناوری مالی منتخب باید از این پلتفرم استفاده کنند.

بانک مرکزی در ادامه توضیح داد: ما به اجرای آزمایش‌ها برای راه‌اندازی‌ پلتفرم لیر دیجیتال در زمینه‌هایی مانند استفاده از فناوری‌های دفتر کل توزیع‌شده در سیستم‌های پرداخت و ادغام این فناوری‌ها با سیستم‌های پرداخت فوری، ادامه خواهیم داد.

این بانک همچنین تاکید کرد که بررسی جنبه‌های قانونی CBDC نشان داده است که شناسه دیجیتال برای این پروژه اهمیت حیاتی دارد.

 به همین دلیل، بانک مرکزی در نظر دارد مطالعات در مورد چارچوب قانونی و اقتصادی لیر دیجیتال و همچنین الزامات تکنولوژیکی آن را در اولویت قرار دهد.

انتشار احتمالی نسخه مبتنی بر بلاکچین لیر ترکیه برای اولین بار در برنامه سالانه رئیس جمهور رجب اردوغان در نوامبر ۲۰۱۹ ذکر شد.

 دو سال بعد، بانک مرکزی با ایجاد پلتفرم لیر دیجیتال برای تحقیقات خود را در این زمینه عمیق تر کرد.