۰ نفر

سومین مجمع گفت و گوی تهران؛

خرازی: فقط مسئله پادمانی مانده است / امیرعبداللهیان: گفت و گوهای آژانس با سازمان انرژی اتمی در تهران سازنده بوده است

۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۰
کد خبر: 689306
خرازی: فقط مسئله پادمانی مانده است / امیرعبداللهیان: گفت و گوهای آژانس با سازمان انرژی اتمی در تهران سازنده بوده است

خرازی در مجمع گفتگوی تهران گفت: الان ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود برگردد. مسائل اختلافی بسیاری حل شده، تنها مسئله پادمان باقی مانده است. امیدواریم در سفر اخیر تیم فنی آژانس مسائلی که از گذشته است حل شود و مسئله برجام به نتیجه برسد.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ سومین مجمع گفتگوی تهران(TDF 2022) امروز دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین عراق و کمال خرازی سخنرانی کردند. همچنین کمال خرازی و سید عباس عراقچی حضور داشتند

در مجمع امسال «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» مورد توجه است. در نشست های چهارگانه این مجمع پس از افتتاحیه، آخرین تحولات غرب آسیا و امنیت در خلیج فارس، اتصالات منطقه ای و امنیت انرژی، بحران اوکراین و پیامدهای منطقه ای و جهانی آن و چشم انداز صلح و دولت فراگیر در افغانستان بررسی و تبادل نظر خواهد شد.

کمال خرازی در این نشست گفت: مهمان‌های امروز تصور می‌کردند که امروز تهران شاهد اعتراضات و اغتشاشات است، ولی دیدید که اینگونه نیست. به دلیل بمباران خبری این اتفاق افتاده است. بمباران خبری که رسانه های جمعی غرب، شبکه های اجتماعی، ورود اسلحه به کشورمان و ساماندهی نیروهای مختلف در خارج از ایران با این مجموعه توانستند اغتشاشاتی را ایجاد کنند.

در ادامه بیان کرد: طبیعی است ایرانیان از حق اعتراض برخوردار باشند و اغتشاش مقوله دیگری است و هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد امنیت کشورش با خطر همراه شود. در ایران به همین دلیل هم با اغتشاشات برخورد شده است. آنچه که در مورد ایران رخ داد یک مسئله کاملا داخلی نبود و فقط به دلیل نارضایتی مردم به دلیل تحریم‌ها و مسائل اقتصادی نبود. بلکه جنگ هیبریدی بود. جنگ هیبریدی شامل همه اضلاع سیاسی، نظامی، تروریستی، خبری و … است. این طراحی را از قبل کرده و منتظر یک بهانه بودند. متاسفانه فوت خانم امینی این فرصت را به آنها داد. همچنین تخریب افکار عمومی و ذهن‌ها را به عرصه های جنگی اضافه کنند. 

در خصوص مسائل هسته‌ای خرازی گفت: مسئله هسته‌ای ما به همت دانشمندان خود دسترسی کامل به تکنولوژی هسته‌ای پیدا کردیم. ما امروز با مقاومت و همت ایران به ۱۹هزار سانتورفیوژ دست پیدا کردیم. به همین دلیل غربی ها ناچار شدند و برجام امضا شد. ما امروز هم توانایی های بالایی برخورداریم. ولی در صدد تولید بمب هسته‌ای نیستیم. 

در ادامه توضیح داد: ما از نظر اعتقادی تولید بمب هسته ای را حرام می دانیم. همچنین از نظر راهبری تولید بمب را راهگشا نمی دانیم. زیرا اگر ایران به سمت سلاح هسته ای برود دیگر کشورهای منطقه در یک رقابت تسلیحاتی قرار میگیرند. آنها می خواهند سلاح هسته ای تولید کنند. به همین دلیل ما سالهاست ما خواهان منطقه ای خالی از سلاح هسته ای هستیم. به همین دلیل می‌گوییم که اسراییل خلع سلاح هسته ای بشود و به پادمان بپیوندد. 

در مورد مذاکرات هسته ای خرازی گفت: الان ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود برگردد. مسائل اختلافی بسیاری حل شده، تنها مسئله پادمان باقی مانده است. امیدواریم در سفر اخیر تیم فنی آژانس مسائلی که از گذشته است حل شود و مسئله برجام به نتیجه برسد.

کمال خرازی رییس شورای راهبردی سیاست خارجی بیان کرد: در سفر رییس جمهور چین به منطقه خطایی در مورد تمامیت ارضی ایران رخ داد که البته سعی کردند اصلاح کنند اما این خطا به مثابه این بود که ما هم در مورد ⁧تایوان⁩ اظهارنظر کنیم که مورد خرسندی چینی‌ها نخواهد بود.امیدواریم چنین خطایی دیگر تکرار نشود.

خرازی گفت: توصیه ما به طالبان که فعلا حاکم بر افغانستان است، این است که بایستی با تروریسم مقابله جدی کنند و از ورود نیروهای بیگانه به خاک افغانستان جلوگیری کنند. اجازه ندهند که آمریکا به بهانه‌های مختلف وارد افغانستان شود. حکومتی را تشکیل دهند که همه اقوام و مذاهب در آن مشارکت داشته باشند.

امیرعبداللهیان در این نشست گفت: ما مخالف جنگ هستیم و باید این بحران با گفت وگو حل شود. در بحث بحران اوکراین نباید به این بحران نگاه تک بعدی داشت و باید ریشه های ایجاد این بحران نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در بحران اوکراین ، اروپا بهای سیاست های آمریکا که دور از منطقه بحران ایستاده است را می پردازد. در بحران اوکراین ، ایران یک طرف جنگ نیست.

وی با رد ادعاهای مطرح شده در مورد ارسال تسلیحات و پهپاد از سوی ایران به یکی از طرف های این بحران برای استفاده در این جنگ گفت: هدف از مطرح کردن این ادعاها ، سرپوش گذاشتن بر دمیدن غرب بر آتش جنگ و خشونت در این بحران است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امنیت وقتی فراهم است که امنیت همه فراهم باشد.

وی گفت: در افغانستان شاهدیم ۲۰ سال حضور اشغالگران هیچ ثمری برای ایجاد امنیت و زیرساخت‌های رفاهی برای مردم صبور این کشور در بر نداشته است و اکنون مردم این کشور در شرایط کاملا نامناسب و نگران کننده‌ای به سر می‌برد. آمریکا از افغانستان رفته ولی با استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی به دنبال تداوم حضور خود در این کشور و ایجاد چالش برای کشورهای منطقه از این طریق است. مردم افغانستان را که با آنها اشتراکات تاریخی، فرهنگی و ... داریم چون مردم خود می‌دانیم و نسبت به سرنوشت آنها مسئولانه عمل می‌کنیم. در یک سال و نیم اخیر ایران پذیرای خیل عظیم آوارگان افغانستانی بوده و در حالی که ایران در شرایط سخت تحریم‌ها به سر می‌برد با سخاوتمندی پذیرای آنها بوده است. راه ثبات و امنیت در افغانستان از مسیر خاص و با مردم این کشور و با تشکیل دولت فراگیر می‌گذرد.

وی در سخنانی در سومین مجمع گفت وگوی تهران گفت: آماده‌ایم نشست مشترک وزرای امور خارجه و وزرای دفاع ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس را برگزار کنیم.

وزیر امور خارجه ایران در مورد روند مذاکرات رفع تحریم ها گفت: ما در مسیر استمرار تبادل پیام ها ، مشورت ها و تعامل مستمر با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستیم و روز گذشته معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت وگو های سازنده و رو به جلویی با همکاران من در سازمان انرژی اتمی داشته است.

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس و انتقاد از مواضع مطرح شده در آن در ارتباط با تمامیت ارضی ایران گفت : مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از طریق مجاری دیپلماتیک به شکل رسمی و با ارائه یادداشت رسمی و اعتراضی به طرف چین اعلام کردیم.