۰ نفر

تورم آمریکا دامن هیوندای را هم گرفت؛

در آمریکا سرمایه گذاری کنید یا باید مالیات بیشتری بپردازید

۸ شهریور ۱۴۰۱، ۸:۱۳
کد خبر: 664199
 در آمریکا سرمایه گذاری کنید یا باید مالیات بیشتری بپردازید

خودروهای الکتریکی جایگاه ویژه ای به خصوص در کشورهای پیشرفته بدست آورده اند. البته باید در نظر داشت که این کشورها راه سختی را برای فرهنگ سازی و همچنین بدست آوردن اقبال عمومی به این خودروها طی کردند. از اعطای تسهیلات ویژه خرید گرفته تا معافیت از مالیات تنها بخشی از شرایطی است که کشورهای پیشرفته برای خریداران و مصرف کنندگان خودروهای برقی در نظر گرفته اند.

اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛ آمریکا در صف اول حمایت از خودروهای برقی قرار دارد و تسهیلات ویژه ای به این خودروها اعطا می‌کند. اما هیوندای موتور یکی از تولیدکنندگان خودروهای برقی که فروش خوبی هم در آمریکا دارد، به تازگی با مشکلی جدیدی مواجه شده است. ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است که خودروهای برقی تولید کره جبوبی را از شمول قوانین حمایت کننده خارج کند.

در همین راستا رئیس هیوندای موتور این هفته پس از اینکه خودروهای الکتریکی غول خودروسازی کره ای از اعتبارات مالیاتی سخاوتمندانه مصرف کننده مندرج در قوانین آب و هوایی، مالیات و هزینه های ایالات متحده مستثنی شدند، برای یک ماموریت تجاری فوری به واشنگتن رفته است.

انتظار می‌رود که چونگ، فرزند خانواده موسس هیوندای، نگرانی‌های شرکتش را با مقامات آمریکایی در میان بگذارد، زیرا نمایندگان صنعت خودروی کره از آنچه به عنوان «تبعیض» علیه خودروهای الکتریکی تولید شده در کره توصیف می‌کنند، ابراز نگرانی می‌کنند. قانون کاهش تورم که در اوایل ماه جاری توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امضا شد، اعتبار مالیاتی تا سقف ۷۵۰۰ دلار را برای خودروهای الکتریکی مونتاژ شده در آمریکای شمالی در نظر گرفته است.

هیوندای و شرکت وابسته آن، کیا، دومین شرکت تولید خودروهای الکتریکی ایالات متحده را از نظر حجم فروش دارند، اما هیچ خودروی برقی در ایالات متحده، کانادا یا مکزیک تولید نمی کند.

کارخانه ۵.۵ میلیارد دلاری که قرار است تا سال ۲۰۲۵ تولید خود را در ایالت جورجینا آغاز کند هم تا زمان شروع فعالیت خود در سال ۲۰۲۵ معاف از مالیات نخواهد بود.

در بیانیه اتحادیه صنعت خودرو کره که نماینده شرکت هایی از جمله هیوندای در آمریکا است، آمده: "با اجرای قانون کاهش تورم، خودروهای الکتریکی کره ای بلافاصله از لیست دریافت مشوق های مالیاتی ایالات متحده خارج می شوند." .

این گروه تجاری با توجه به حجم فروش بالای خود در ایالات متحده می‌خواهد خودروهای برقی تولید شده در کره جنوبی و شرکت هیوندای از همان مشوق‌هایی برخوردار شوند که خودروهای تولید و یا مونتاژ شده در ایالات متحده، کانادا و مکزیک دریافت می کنند.

روز دوشنبه، وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره، لی چانگ یانگ گفت: "این اقدام به احتمال زیاد قوانین سازمان تجارت جهانی و همچنین توافقنامه تجارت آزاد کره و آمریکا را نقض می کند."

لی افزود: «ما فعالانه در حال بررسی این هستیم که آیا پرونده را به سازمان تجارت جهانی بیاوریم یا خیر. ما نگرانی‌های خود را از طریق کانال‌های مختلف به ایالات متحده منتقل می‌کنیم و هفته آینده یک مدیر ارشد تجاری را برای تأیید اخبار رسیده از ایالات متحده به این کشور می‌فرستیم.»

لازم به ذکر است که قانون کاهش تورم از سوی دیگر برای حذف کارخانه های تولید باتری چین از زنجیره تامین ایالات متحده طراحی شده است.

از سال ۲۰۲۴، برای اینکه یک وسیله نقلیه واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی ۳۷۵۰ دلاری باشد، هیچ قطعه باتری نمی تواند از یک نهاد خارجی مورد توجه مانند چین تامین شده باشد. این محدودیت از سال ۲۰۲۵ به استخراج، فرآوری و بازیافت مواد معدنی حیاتی نیز گسترش خواهد یافت تا واجد شرایط دریافت اعتبار ۳۷۵۰دلاری یا در مجموع ۷۵۰۰ دلاری شود.

تیم بوش، تحلیلگر UBS در سئول، گفت: «برای هیوندای، این یک فراخوان برای اقدام فراگیر است. آمریکا عملا اعلام کرده است که اگر می‌خواهید واجد شرایط دریافت یارانه دولتی باشید، پس ظرفیت تولیدخود را در ایالات متحده معرفی کنید و این کار را هم ‌اکنون انجام دهید».

بعلاوه، بوش گفت، تصویر اصلی در خصوص قانون این بود که کره جنوبی بزرگترین ذینفعان این قانون باشد. زیرا با تصویب و اجرای این قانون عملا رقبای چینی تولیدکننده و تامین کننده باتری در آمریکا از دور رقابت خارج خواهند شد.

ماه گذشته نیز SK On یک سرمایه گذاری مشترک ۷.۸ میلیارد دلاری با فورد برای ساخت سه کارخانه باتری در ایالات متحده را اعلام کرد. همچنین LG Energy Solution و GM در اوایل سال جاری سرمایه گذاری ۲.۶ میلیارد دلاری را برای ساخت کارخانه سوم به عنوان بخشی از سرمایه گذاری مشترک خود در میشیگان اعلام کردند. سامسونگ SDI نیز مشارکت مشابهی با Stellantis، گروه پشتیبان پژو، فیات کرایسلر و جیپ دارد.