۰ نفر

اخراج برخی از مقامات ارشد انبار؛

شورش کارگران در آمازون / قدرت گیری اتحادیه‌های کارگری در آمریکا

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۰۸
کد خبر: 633487
شورش کارگران در آمازون / قدرت گیری اتحادیه‌های کارگری در آمریکا

مقامات شرکت آمازون اعلام کرده‌اند فسخ قرارداد آنها با تعدادی از مدیران ارشد و کارگران انبار، نتیجه یک بررسی داخلی بود، در حالی که مدیران اخراج شده آن را پاسخی به پیروزی اخیر اتحادیه‌ای که حدود یک سال برای تشکیل آن زحمت کشیده بودند، می‌دانستند.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ پس از اینکه کارمندان آمازون در یک انبار عظیم در استیتن آیلند در ماه گذشته موفق به تشکیل اتحادیه شدند، این مسئله موج‌های شوکه‌کننده‌ای را به جنبش کارگری وارد کرد و سیاستمداران سراسر کشور را بر آن داشت تا از کارگران آمازون حمایت کنند و اکنون به نظر می‌رسد که در رده‌های مدیریتی آمازون نیز تغییراتی ایجاد شده است.

چهار نفر از کارمندان فعلی و اسبق که از وضعیت پیش آمده آگاه هستند، عنوان کردند که آمازون روز پنجشنبه به بیش از نیمی از مدیران ارشد مرتبط با انبار استیتن آیلند اطلاع داد که آنها را اخراج کرده است. 

به گفته سه نفر از این افراد، اخراج‌ها که خارج از چرخه بررسی کارکنان شرکت رخ داده توسط مدیران و سایر افرادی که در این مرکز کار می‌کنند به عنوان پاسخی به پیروزی اتحادیه کارگری آمازون تلقی شده است. کارگران این انبار با اختلاف زیادی به تشکیل نخستین اتحادیه در ایالات متحده رای دادند که یکی از بزرگترین پیروزی‌ها برای کارگران سازمان یافته در حداقل یک نسل اخیر بوده است.

کارگرانی که از اتحادیه حمایت می‌کردند نسبت به این مسئله شکایت داشتند که پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی شرکت بسیار سست است، آسیب‌های ناشی از فشار کاری بسیار زیاد است و در عین حال شرکت آنها را برای رسیدن به اهداف عملکرد، اغلب به بهای استراحت کافی، به سختی تحت فشار قرار می‌دهد. بسیاری همچنین گفتند که دستمزد در انبار که برای کارگران تمام وقت از ۱۸ دلار در ساعت شروع می‌شود، برای زندگی در شهر نیویورک بسیار کم است.

یکی از سخنگویان آمازون گفت که این شرکت پس از گذراندن چندین هفته برای ارزیابی جنبه‌های «عملیات و رهبری» در JFK۸، که نام انبار شرکت است، تغییرات مدیریتی انجام داده است. کلی نانتل، سخنگوی این شرکت گفت: "بخشی از رویکرد ما در آمازون بهبود مستمر است و ما معتقدیم اهمیت دارد تا زمانی صرف شود و این مسئله مورد بررسی قرار گیرد که آیا در شرایط کنونی بهترین کار را برای تیم خود انجام می‌دهیم یا نه."

دو مقام مطلع عنوان کرده‌اند که به مدیران اخراجی گفته شده به عنوان بخشی از "تغییرات سازمانی" اخراج شده‌اند. یکی از این افراد گفت که برخی از این مدیران عملکردی قوی داشتند و اخراج آنها تعجب برانگیز بود.

تأسیسات استیتن آیلند تنها مرکز تحقیق آمازون در شهر نیویورک است و کارگران فعلی و سابق این مرکز به مدت یک سال برای تشکیل یک اتحادیه مستقل تلاش کردند.

کریستین اسمالز، رئیس اتحادیه کارگری آمازون، روز پنجشنبه در برابر کمیته سنا که این مسئله را بررسی می‌کرد که «آیا شرکت‌هایی که قوانین کار را نقض می‌کنند باید از قراردادهای فدرال محروم شوند؟» شهادت داد. آقای اسمالز بعداً در جلسه‌ای در کاخ سفید با سایر سازمان دهندگان کارگری شرکت کرد و در آن مستقیماً از رئیس‌جمهوری بایدن خواست تا آمازون را تحت فشار قرار دهد که اتحادیه او را به رسمیت بشناسد. سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت که تایید نتایج انتخابات اخیر بر عهده هیات ملی روابط کار است، اما تاکید کرد که آقای بایدن مدت‌ها از چانه‌زنی جمعی و حقوق کارگران برای تشکیل اتحادیه حمایت کرده است.

آمازون همزمان اعلام کرده است که تنها در سال ۲۰۲۱، ۳۰۰ میلیون دلار در پروژه‌های ایمنی سرمایه‌گذاری کرده است و به محض پیوستن به شرکت، دستمزدی بالاتر از حداقل دستمزد را با مزایای قابل توجهی مانند مراقبت‌های بهداشتی به کارگران تمام وقت ارائه می‌دهد.

بیش از ۸ هزار کارگر در این انبار واجد شرایط رای دادن بودند و اتحادیه با کارمندانی از گروه‌های قومی مختلف، از جمله آفریقایی- آمریکایی‌ها، لاتین تبارها و مهاجران آفریقایی و آسیایی، و نیز افرادی با گرایش‌های سیاسی مختلف تشکیل شد. 

مسئولان و مشاوران شرکت در آستانه انتخابات، روزانه بیش از ۲۰ جلسه اجباری با کارمندان برگزار می‌کردند که در آن به دنبال ترغیب کارگران به عدم حمایت از اتحادیه بودند. این مسئولان بر عدم قطعیت چانه زنی دسته جمعی تاکید کردند که به گفته آنها می‌تواند وضعیت کارگران را بدتر کند.

کارشناسان کارگری می‌گویند که چنین ادعاهایی می‌تواند گمراه‌کننده باشد، زیرا برای کارگران بسیار غیرعادی است که غرامت خود را در نتیجه فرآیند چانه‌زنی کاهش دهند. تقریباً یک ماه پس از پیروزی اتحادیه در JFK۸، کارگران آمازون در یک مرکز کوچکتر در همان نزدیکی با اختلاف قاطعانه‌ای به اتحادیه رای منفی دادند.

آرای لازم درست زمانی به‌دست آمد که می‌توانست نقطه عطفی برای این کار سازمان یافته باشد. بر اساس گزارش منتشر شده، در حالی که سال گذشته میزان عضویت در اتحادیه به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده بود (حدود ۱۰ درصد از کارگران ایالات متحده)، درخواست‌ها برای برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال قبل در طول شش ماه منتهی به مارچ افزایش یافته است. 

از ماه دسامبر سال گذشته، کارگران استارباکس نیز آرای اولیه اتحادیه را در بیش از ۵۰ فروشگاه در سراسر کشور به‌دست آوردند، در حالی که کارگران در شرکت‌های دیگری که قبلاً اتحادیه نداشتند، مانند اپل و خرده‌فروشی پوشاک REI سازماندهی شده‌اند یا به دنبال سازماندهی آن بوده‌اند.

حالا باید دید با همه این تلاش‌ها واکنش دولت ایالات متحده به این پویش کارگران برای مقابله با شرکت‌های خاطی که حقوق کارگران را نقض می‌کنند چیست؟