۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

استونی؛ قطب جدید اروپا در حوزه آموزش/ "دسترسی به اینترنت پر سرعت" به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر

۲۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۰۱
کد خبر: 481076
استونی؛ قطب جدید اروپا در حوزه آموزش/ "دسترسی به اینترنت پر سرعت" به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر

ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه آموزش آنلاین در استونی طی سالیان گذشته منجر به عدم غافلگیری نظام آموزشی این کشور همزمان با بروز اپیدمی کووید 19 و متعاقبا اعمال قرنطینه‌ عمومی از سوی دولت شد. این در حالی است که کشورهای بزرگی مانند بریتانیا برای مدت‌ها پس از تعطیلی مدارس و آغاز روند آموزش از راه دور، همچنان با چالش‌هایی مانند عدم دسترسی تمام دانش‌آموزان به رایانه و اینترنت پر سرعت مواجه بودند.

اقتصاد آنلاینسجاد رفیع؛ همزمان با استقلال استونی از شوروی سابق در سال 1991، رهبران جوان این کشور، توسعه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات را در دستور کار خود قرار دادند. در همین رابطه، ارتقاء آموزش دیجیتال در قلب این سیاست‌ قرار داست. در سال 1997، پروژه موسوم به Tiigrihupe با هدف فراهم ساختن امکاناتی نظیر رایانه و اینترنت پر سرعت در تمام مدارس و همچنین تربیت معلمان برای فعالیت در عرصه آموزش دیجیتال، به اجرا درآمده و منجر به تحول اساسی نظام آموزشی استونی شد.

در همین رابطه، بخش عمده نظام آموزشی استونی برای سال‌ها مبتنی بر پلتفرم آموزش دیجیتال به نام Opiq و سیستم الکترونیک مدیریت آموزش به نام eKool بوده است. مولفه‌هایی که در زمان بروز اپیدمی کووید 19 و محدودیت‌های اجتماعی ناشی از آن، مانع از ایجاد خلل در روند آموزش دانش‌آموزان این کشور شدند. آمادگی کامل این کشور 1.3 میلیون نفری برای مواجهه کارآمد با بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در حالی بود که کشورهای بزرگی نظیر بریتانیا با وضع قرنطینه از سوی دولت، با بحران‌های عدیده‌ای در نظام آموزشی خود از جمله عدم دسترسی تمام دانش‌آموزان به رایانه و اینترنت پر سرعت و همچنین خلاء زیرساخت‌های مرتبط با آموزش از راه دور مواجه شدند.

محرومیت برخی دانش‌آموزان از اینترنت پر سرعت در برخی از کشورهای توسعه یافته در حالی است که استونی در سال 2001 به عنوان یکی از نخستین کشورهای جهان، دسترسی به این نوع از اینترنت را به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر تلقی کرده و در همین راستا، سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در جهت ارتقاء شبکه اینترنت خود انجام داده است.

نتایج اقدامات دولتمردان استونی در زمینه توسعه زیرساخت‌های مرتبط با شیوه‌های نوین آموزشی را می‌توان در افزایش سطح دانش و مهارت دانش‌آموزان این کشور مشاهده کرد. عملکرد بسیار بهتر استونی در آزمون PISA test در سال 2016 در مقایسه با بسیاری از کشورهای بزرگ اروپایی را در همین راستا می‌توان تفسیر کرد. این آزمون که به سنجش مهارت نوجوانان 15 ساله در سه زمینه خواندن، ریاضی و علوم پایه می‌پردازد، توسط سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) و در میان عمده کشورهای دارای سطوح درآمدی متوسط و بالا برگزار می‌شود. کسب رتبه‌های 3 و 16 استونی در زمینه‌های علوم پایه و خواندن در سال 2016 در حالی بود که دانش‌آموزان بریتانیایی نتوانستند در این دو مهارت، رتبه‌هایی بهتر از 15 و 22 را کسب کنند. در همین رابطه، بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش از استونی به عنوان قطب جدید آموزش قاره اروپا یاد می‌کنند.

 در این زمینه بخوانید:

اوکراین؛ کشوری با استارتاپ‌های اندک اما بسیارموفق

نرخ بالای مالیات در خدمت توسعه کارآفرینی