۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

اوکراین؛ کشوری با استارتاپ‌های اندک اما بسیارموفق/ فرار مغزها؛ تهدیدی برای اقتصاد دانش‌بنیان

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۱۱
کد خبر: 480207
اوکراین؛ کشوری با استارتاپ‌های اندک اما بسیارموفق/ فرار مغزها؛ تهدیدی برای اقتصاد دانش‌بنیان

حمایت‌های گسترده دولتی و تعداد بسیار زیاد نیروی کار متخصص منجر به ارتقاء چشمگیر زیست‌بوم استارتاپی اوکراین به ویژه طی سالیان اخیر شده است. کشوری که در آخرین رتبه‌بندی موسسه StartupBlink، موفق به کسب رتبه 29 برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان شد. در همین رابطه، مهاجرت افراد متخصص به سایر کشورها را می‌توان یکی از مهمترین چالش‌های کشور اوکراین در این حوزه دانست.

اقتصاد آنلاین سجاد رفیع؛ بر اساس رتبه‌بندی موسسه StartupBlink در سال 2020، اوکراین با دو پله صعود نسبت به سال گذشته در جایگاه 29 برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان قرار دارد. در همین رابطه، کیف نیز پس از شهرهایی نظیر لندن، برلین و پاریس رتبه هشتم اروپا و 32 جهان را به خود اختصاص داده است. وضعیت مطلوب کیف در این حوزه در حالی است که برخی دیگر از شهرهای اروپای شرقی و مرکزی مانند بلگراد، ورشو و پراگ شاهد تنزل جایگاه خود در این رتبه‌بندی نسبت به سال 2019 بوده‌اند.

یکی از نکات قابل توجه در مورد زیست‌بوم استارتاپی اوکراین، تعداد اندک استارتاپ‌های این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر است. مساله‌ای که منجر به کاهش امتیاز کلی اوکراین در آخرین گزارش موسسه StartupBlink شده است. در اینجا، لازم به ذکر است که رتبه‌بندی این موسسه بر مبنای سه شاخص 1) تعداد استارتاپ‌ها، 2) کیفیت و عملکرد شرکت‌های استارتاپی و 3) فضای فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی صورت می‌گیرد. با این حال، عملکرد بسیار مطلوب استارتاپ‌های اوکراینی توانسته بخش زیادی از این کمبود امتیاز را جبران کند. در همین زمینه، امتیاز این کشور در این شاخص به مراتب بالاتر از کشورهایی مانند اتریش، لهستان، جمهوری چک و حتی ایتالیا بوده است.

به طور کلی، عملکرد اوکراین در زمینه فعالیت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان را از بسیاری جهات می‌توان الهام‌بخش دانست. کشوری که علیرغم بحران‌های اقتصادی و اجتماعی متعدد، به راه‌اندازی و توسعه استارتاپ‌های معتبر در سطح جهان شده است. در همین رابطه می‌توان به ایجاد شرکت‌هایی مانند  Grammarly،  Gitab و Ahrefs به عنوان گوشه‌ای از دستاوردهای اوکراین در این عرصه اشاره کرد.

 در این زمینه بخوانید:

پنج زیست‌بوم استارتاپی برتر آفریقا

برترین استارتاپ‌های حوزه کشاورزی اروپا

 

نیروی کار بسیار ماهر و متخصص را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین مزیت‌های اوکراین در حوزه نوآوری و فعالیت‌های استارتاپی در نظر گرفت. این کشور با بیش از 16 هزار فارغ‌التحصیل سالانه در رشته مهندسی IT، غنی‌ترین کشور اروپایی از این حیث به شمار می‌رود. مساله‌ای که منجر به انتقال مراکز تحقیق و توسعه بسیاری از شرکت‌های مستقر در سایر نقاط جهان به داخل اوکراین شده است. با این حال، مهاجرت افراد متخصص و تحصیلکرده به خارج از کشور همچنان به عنوان چالشی بزرگ در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اوکراین مطرح است. در همین زمینه، عدم توجه دولتمردان این کشور به این موضوع می‌تواند در بلندمدت منجر به توقف و یا حتی عقبگرد اوکراینی‌ها در این عرصه شود.