۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خواص زردآلو ، زردآلو و تاثیر آن بر سلامتی قلب، کودکان، پوست و مو

۲۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۹:۱۹
کد خبر: 483039
خواص زردآلو ، زردآلو و تاثیر آن بر سلامتی قلب، کودکان، پوست و مو

زردآلو با نام علمی پرونوس آرمنیاکا، یک میوه مقوی از خانواده گلسرخیان است. نام علمی این میوه به ارمنستان مربوط می‌شود و بسیاری باور دارند این میوه ابتدا به آنجا تعلق داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، همچنین زردآلو برای بیش از 3000 سال در هند کاشته می‌شد؛ میوه‌ای کوچک، نارنجی رنگ، پر طعم و با پوستی نازک. زردآلوها معمولا زرد یا نارنجی هستند و بخشی از آن‌ها به قرمزی می‌زند. مزه آن هم چیزی بین آلو و هلو است، یعنی میوه‌هایی که به هم نزدیک هستند. دانه زردآلو در یک پوسته سخت قرار دارد که گاها به آن سنگ می‌گویند. زردآلو میوه‌ای پرکاربرد است که می‌توان به شیوه‌های گوناگونی از طعم آن لذت برد. در ادامه، خواص این میوه خوش‌طعم را برای سلامتی، پوست و مو بخوانید:

خواص زردآلو برای سلامتی:

فواید زردآلو برای سلامتی را می‌توان حاصل تراکم بالای مواد مغذی در آن دانست. برخی از این فواید شامل موارد زیر می‌شوند:

1.سرطان:

زردآلو میوه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان است. رادیکال‌های آزاد معمولا در اثر آلودگی، اشعه خورشید یا سایر شرایط محیطی ایجاد می‌شوند و با ایجاد مانع بر سر راه فرآیند رشد سلول، منجر به ایجاد تغییرات DNA در سلول‌ها می‌شوند. این فرآیند باعث می‌شود سلول‌های سرطانی در بدن ایجاد شوند. پس به طور مستمر زردآلو مصرف کنید تا از خود در برابر سرطان محافظت کنید. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که دانه‌های زردآلو دارای ترکیبی تحت عنوان B17 هستند که به بهبود سرطان کمک می‌کند. زردآلو دارای میزان بالایی از ویتامین A و C است که با تقویت سیستم ایمنی بدن، با سلول‌های سرطانی مقابله می‌کند.

زردآلود

2. سلامت چشم:

مواد غذایی‌ای که سرشار از ویتامین A، C، کاروتنوئیدها و بتاکاروتن هستند می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را کاهش بدهند. تاثیر رادیکال‌های آزاد در تحلیل قوای چشم گاهی ممکن است منجر به آب مروارید شود. همچنین ممکن است مانعِ رسیدن خون به چشم‌ها شوند و بیماری تباهی لکه زرد را ایجاد کنند. سطح بالای بتاکاروتن، جریان خون به چشم‌ها را بهبود می‌بخشد و از بیماری تباهی لکه زرد که مربوط به سن می‌شود، جلوگیری می‌کند. این ماده شامل آنتی اکسیدانی با نام زی زانتین است که عملکرد فیلتر نور در چشم را تقویت می‌کند و به تبع آن بینایی را بهبود می‌بخشد.  

3. یبوست:

زردآلو حاوی مقدار زیادی پکتین، نوعی فیبر محلول است که به درمان یبوست کمک می‌کند. این میوه اغلب به بیمارانی که از سندروم روده تحریک پذیر و یبوست رنج می‌برند توصیه می‌شود. تراکم این فیبرها در مدفوع، تخلیه روده را آسان‌تر می‌کند. این فیبرها از طریق فعالسازی لوله گوارشی در دستگاه گوارشی، حرکات روده را تنظیم می‌کنند. بالا بودن میزان فیبر موجود در زردآلو، در سلامت روده بزرگ هم نقش مهمی ایفا می‌کند.

4. سلامت استخوان:

زردآلو تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد استخوان‌ها را در خود دارد. بنابراین مصرف منظم زردآلو، بی‌تردید باعث رشد و تقویت استخوان‌ها می‌شود. مصرف این میوه از بیماری‌های ناشی از افزایش سن از جمله پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌کند. ویژگی ضد التهاب زردآلو هم موجب کاهش التهاب در بدن و دردهای آرتروزی و نقرس می‌شود.

5. سطح مایعات:

پتاسیم موجود در زردآلو موجب می‌شود تا سطح مایعات بدن به تعادل برسد و انرژی به طور برابر در میان اعضای مختلف بدن تقسیم شود. میزان متعادل و مناسب الکترولیت در بدن، به شما این اطمینان را می‌دهد که انرژی و قدرت مقاومت لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره‌ را دارید.

6. گوش درد:

روغن زردآلو به عنوان ماده‌ای برای درمان گوش درد شناخته شده است. برای خلاص شدن از درد، چند قطره از این روغن را در گوش خود بچکانید.

7. تب:

این باور وجود دارد که زردآلو تب‌بُر است چراکه ویژگی ضدالتهابی آن روی دمای کلی بدن اثر می‌گذارد و باعث پایین آمدن تب می‌شود. آب زردآلو را همراه با آب مخلوط کنید و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. هر روز دو بار از این نوشیدنی میل کنید تا از شر سرماخوردگی، سرفه و تب خلاص شوید.

زردآلود

8. سلامت قلب:

زردآلو میوه‌ای برای حفظ سلامت قلب محسوب می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف غذاهایی با ویتامین c بالا، میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. سطح بالای فیبر غذایی موجود در این میوه، کلسترول اضافی درون عروق را پاکسازی می‌کند و فشار روی قلب را کاهش می‌دهد.

آب زردآلو

مصرف این میوه، از لیپوپروتئین‌های با چگالی کم در برابر اکسیداسیون(واکنش شیمیایی) محافظت می‌کند که می‌تواند از بیماری‌های قلبی و سکته جلوگیری ‌کند. پتاسیم موجود در زردآلو باعث می‌شود سطح آب داخل و بیرون از سلول‌ها به تعادل بیشتری برسد و بنابراین فشار خون تنظیم شود. کافی است نصف فنجان آب زردآلو بخورید تا 10 درصد از این میزان پتاسیم موردنظر در بدن شما تامین شود.

9. کم خونی:

زردآلو منبعی سرشار از آهن است؛ ماده‌ای که نقشی حیاتی در تشکیل هموگلوبین در بدن ایفا می‌کند. علاوه بر این، زردآلو حاوی مس نیز هست که به جذب آهن کمک می‌کند. این ماده به جریان خون در بدن و بنابراین جلوگیری از ابتلا به کم خونی، کمک می‌کند.

10. کاهش وزن:

زردآلو میوه‌ای با کالری پایین است که می‌تواند مکمل خوبی در رژیم غذایی لاغری باشد. هر صد گرم زردآلو شامل 45 کالری است و فیبر محلول موجود در این میوه، به جذب آب کمک می‌کند و باعث می‌شود شکم برای مدت طولانی‌تری سیر باشد. فیبر همچنین موجب می‌شود تا غذا در دستگاه گوارشی سریع‌تر حرکت کند.

11. سلامت دستگاه تنفسی:

زردآلود

گفته می‌شود که روغن زردآلو ماهیتا ضد آسم است و تاثیر زیادی در درمان بیماری‌های تنفسی و عوارض این بیماری‌ها دارد. درواقع خاصیت خلط آوری و تحریک‌کنندگی زردآلو کمک می‌کند تا دستگاه تنفسی فشار کمتری را تحمل کند و به تبع آن، از حمله‌های آسمی جلوگیری می‌کند.

12. بارداری:

زردآلو برای زنان باردار بسیار مفید است. این میوه حاوی انواع مواد مغذی اساسی است که به رشد جنین کمک می‌کند. معمولا به زنان باردار توصیه می‌شود که زردآلوی خشک مصرف کنند زیرا حاوی میزان بالایی از آهن است. آهن، با تسهیل گردش خون در بدن، از ابتلا به کم خونی جلوگیری می‌کند. فیبر غذایی موجود در زردآلو، اجازه نمی‌دهد زنان باردار دچار سوء هاضمه و یبوست شوند.

13.فواید زردآلو برای سلامت پوست:

 استفاده از ماسک زردآلو یکی از محبوب‌ترین روش‌های در دسترس برای محافظ از پوست به شمار می‌آید. هسته زردآلو هم در این ماسک استفاده می‌شود زیرا باعث از بین رفتن سلول‌های مردۀ پوست می‌شود و اجازه می‌دهد تا پوست خودش را بازسازی کند. مالیدن زردآلو به پوست، موجب لایه‌ برداری  و کاهش خطوط چین و چروک روی صورت می‌شود. این کار همچنین کمک می‌کند تا رنگ پوست صورت، یکدست‌تر و هماهنگ‌تر شود زیرا بخش‌های آسیب‌دیدۀ پوست را لایه برداری می‌کند و به سلول‌های جدید و روشن‌، اجازه خودنمایی می‌دهد. ماسک زردآلو برای از بین بردن لکه‌های روی صورت هم مفید است.

14. آکنه:

خاصیت ضدالتهابی که در روغن زردآلو وجود دارد، به درمان آکنه و قرمزی‌های روی پوست کمک می‌کند. گوشت میوۀ زردآلو نیز مشخصا برای درمان پوست‌های مستعد آکنه مفید است. می‌توانید از پماد یا پوره زردآلو برای درمان آکنه و جوش‌‌های روی پوست استفاده کنید.

زردآلوی خشک قیسی

آب برگۀ زردآلو هم در درمان گال پوستی، خارش، آفتاب سوختگی و اگزما بسیار مفید است. مالیدن زردآلو روی پوست، جوش‌های سرسیاه را از بین می‌برد، منافذ پوست را پُر می‌کند، پوست را پاکسازی می‌کند و جلوی ایجاد آکنه روی پوست را می‌گیرد.

15. پوست‌های حساس:

هسته زردآلو برای پوست‌های حساس بسیار مفید است. این ماده همچنین به دلیل رطوبت  و نرمی که دارد، در محصولات کودک نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

16. ماساژ:

از روغن زردآلو معمولا برای ماساژ بدن و پوست استفاده می‌شود. این روغن در ماساژهای رایحه درمانی هم استفاده می‌شود تا پوست را سالم نگه دارد و تعادل سیستم عصبی را حفظ کند. حتما به خاطر داشته باشید که پیش از استفاده از این روغن، با پزشک خود مشورت کنید به ویژه اگر دارای پوستی حساس هستید.

17. مرطوب کننده:

خاصیت آب رسانی روغن هسته زردآلو، آن را تبدیل به یک ماده مرطوب کننده کرده است. سطح بالای اسید لینولئیک موجود در این روغن باعث می‌شود تا میزان رطوب پوست به تعادل برسد. این روغن به دلیل سبک بودن، به راحتی جذب پوست می‌شود بدون آنکه نشانه‌ای از چربی روی پوست باقی بگذارد. این روغن برای انواع پوست‌ها مناسب است به ویژه برای پوست‌های چرب و مستعد جوش و آکنه. حتی می‌توانید چند قطره از این روغن را به کرم مرطوب کننده یا سرم خود اضافه کنید.

18. نشانه‌های افزایش سن و پیری:

مصرف منظم زردآلو، به حفظ کشیدگی و انعطاف پوست کمک می‌کند، همچنین ویتامین E موجود در این میوه، بروز نشانه‌های افزایش سن را به تاخیر می‌اندازد. زردآلو، پوست را یکدست و سفت می‌کند و به همین دلیل می‌توان از پوره زردآلو برای ساختن ماسک نرم کنندۀ صورت استفاده کرد.

19. درمان آسیب‌های پوستی:

زردآلو حاوی ویتامین E و اسید اولئیک است که از پوست در برابر آسیب‌های گوناگون محافظت می‌کند. خاصیت ضد التهابی این میوه هم باعث تسکین برخی از بیماری‌های رایج پوستی مثل اگزما و خشکی پوست می‌شود.

فواید میوه زردآلو برای سلامت مو

طیف وسیع مواد مغذی موجود در زردآلو، این میوه را تبدیل به ماده بسیار مفیدی در حفظ سلامت مو کرده است. برخی از این فواید عبارتند از:

20. روغن هسته زردآلو:

 محصولات بسیاری هستند که ادعا می‌کنند می‌توانند بافت و رشد مو را بهبود ببخشند اما فقط انگشت شماری از این محصولات واقعا می‌توانند کمک‌کننده باشند. به جای استفاده از محصولات شیمیایی و مضر، می‌توانید از روغن هسته زردآلو برای سالم نگه داشتن موهای خود بهره ببرید.

21. نرم کنندگی:

مصرف منظم زردآلو می‌تواند تاثیرات شگرفی روی موی شما بگذارد. این میوه، تولید سبوم در پوست سر شما را تقویت می‌کند و موها و پوست سر را نرم و مرطوب نگه می‌دارد.

روغن هسته زردآلو

کافی است چند قطره روغن هسته زردآلو را به شامپو یا نرم کننده خود اضافه کنید تا موهایی نرم و حالت گیرنده داشته باشید. در گذشته پیش از آنکه درمان‌های شیمیایی ساخته شوند، از این روغن به عنوان یک درمان طبیعی استفاده می‌شد. از این روغن حتی می‌توانید در حالت دادن به موهای وز کرده و دارای موخوره استفاده کنید. چند قطره از روغن را روی سر بریزید و موهای خود را با آن ماساژ دهید.

22. مرطوب کنندۀ پوست سر:

استفاده مستمر از روغن زردآلو می‌تواند به داشتن موهایی شفاف و نرم کمک کند. پوست سر خود را با این روغن ماساژ دهید تا ریشه‌های مو تقویت و نرم شوند. این کار همچنین باعث تحریک غدد فولیکول (غدد ترشحی رشد مو) می‌شود و به رشد مو کمک می‌کند.

روغن هسته زردآلو

23. شوره سر:

روغن هسته زردآلو در درمان بیماری‌های مربوط به پوست سر از جمله خارش پوست سر، شوره سر، اگزما یا صدفک (پسوریازیس) نیز مفید است.

زردآلوی خشک (برگۀ زردآلو)

اهمیت زردآلوی خشک یا برگۀ زردآلو از اینجا نشأت می‌گیرد که فرآیند خشک کردن زردآلو، باعث از بین رفتن ارزش‌های غذایی موجود در آن نمی‌شود. در نتیجه، مواد مغذی زردآلو به شکلی متراکم‌تر و متمرکزتر در دسترس قرار می‌گیرد و آن را تبدیل به خوراکی مفیدتری می‌کند. برگه زردآلو به سادگی می‌تواند برای زمان طولانی‌تری نگهداری شود و حتی به عنوان تنقلات و میان وعده، در حجم بیشتری مصرف شود.

24. آهن:

برگه زردآلو یا زردآلوی خشک در مقایسه با زردآلوی تازه، دارای حجم متراکم بیشتری از آهن است. آهن موجود در برگه زردآلو با نام آهن غیر هِم شناخته می‌شود. آهن غیر هِم زمانی بیشتری نیاز دارد تا در بدن جذب شود. اگر برگه زردآلو را همراه با ویتامین C مصرف کنید، میزان جذب آهن در بدن شما افزایش پیدا می‌کند. نصف فنجان زردآلوی خشک تقریبا 12 درصد از آهن مورد نیاز در رژیم غذایی فرد را تامین می‌کند.

25. آنتی اکسیدان‌ها:

برگه زردآلو حاوی میزان بالایی از آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی گیاهی همچون لوتئین، زئان گزانتین و بتا کریپتوکسانتین است. این ترکیبات درواقع از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و انواع اکسیژن‌های واکنش پذیر محافظت می‌کند؛ این عناصر باعث افزایش سن، سرطان و دیگر بیماری‌ها می‌شوند. کل میزان آنتی اکسیدان موجود در زردآلوی خام، 1115 میکرومول در هر 100 گرم است.

26. مواد مغذی:

زردآلوی خشک قیسی

زردآلوی خشک دارای میزان بالایی ویتامین A، E و بتاکاروتن است. نصف فنجان زردآلوی خشک می‌تواند 14 درصد از ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین کند. برگه زردآلو همچنین شامل مقدار زیادی از کربوهیدرات می‌شود و درواقع نصف فنجان زردآلوی خشک، سه برابر بیشتر از زردآلوی تازه کالری در بدن ایجاد می‌کند.

27. ضد یبوست (ملیّن) :

برگه زردآلو مثل یک ملیّن طبیعی عمل می‌کند که زائدات را از بدن تخلیه می‌کند. زردآلوی خشک همچنین با مایعات موجود در بدن واکنش نشان می‌دهد و فضای قلیایی‌تری را فراهم می‌کند و به هضم غذا در دستگاه گوارشی یاری می‌رساند.

زردآلوی خشک قیسی

از زردآلوهای خشک ارگانیک به جای نمونه‌های مصنوعی آن استفاده کنید. برگه‌های ارگانیک قهوه‌ای رنگ هستند و اصلا در درمان‌های شیمیایی مورد استفاده قرار نمی‎‌گیرند. بنابراین زردآلوهای خشک ارگانیک به شما کمک می‌کند تا به خواص بیشتری دست پیدا کنید بدون اینکه دچار عوارض جانبی شوید. برای آنکه بهترین نتیجه را بگیرید، هر روز 4 تا 6 وعده زردآلوی خشک یا برگه مصرف کنید.

روغن هسته زردآلو:

هسته زردآلو تقریبا حاوی 40 تا 50 درصد روغن است. استخراج این روغن از طریق روش فشار سرد و پالایش دانه‌های این میوه صورت می‌گیرد. هسته زردآلو حاوی چربی‌های اشباع نشده است از جمله اسید اولئیک و اسید لینولئیک.

روغن هسته زردآلو

روغن زردآلو عموما در صنایع بهداشتی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به محتویات صابون، ژل‌های شست و شو، مرطوب کننده‌ها و نرم کننده‌ها افزوده می‌شود. بسیاری از محصولات مربوط به مو هم شامل روغن هسته زردآلو می‌شوند. زردآلوی تازه اگرچه در زمان محدودی از سال در دسترس است اما زردآلوی خشک و کمپوت زردآلو، همیشه می‌تواند مورد مصرف قرار بگیرد.

 نکات ایمنی:

مصرف حجم زیادی از زردآلو ممکن است منجر به ایجاد حساسیت شود.

زردآلوی خشک یا برگه زردآلو حاوی مقداری سولفیت است. سولفیت می‌تواند تاثیراتی جدی بر سلامتی بگذارد از جمله حمله‌های آسمی را تحریک کند. بنابراین افرادی که به سولفیت حساسیت دارند، باید از مصرف زردآلوی خشک بپرهیزند.

زردآلو: ارزش‌های غذایی:

زردآلود

تاثیرات شگفت انگیز زردآلو در حفظ سلامتی، به طیف وسیعی از مواد مغذی موجود در آن ربط دارد. زردآلو سرشار از ویتامین‌هایی چون بتاکاروتن، ویتامین A، C، E و K است. همچنین سرشار از مواد آلی چون آهن، پتاسیم، منیزیم و فسفر است. زردآلو همچنین منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها، فیبرهای غذایی و فلاونوئیدها محسوب می‌شود.

منبع: Helthbeckon.com

ترجمه: تیم اقتصادآنلاین