۰ نفر

روسیه روی استارلینک پارازیت انداخت!

۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۲۸
کد خبر: 844021
روسیه روی استارلینک پارازیت انداخت!

گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه، راه‌های جدید و موثرتری برای اختلال در سرویس استارلینک اوکراین، یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نیویورک تایمز روز جمعه در گزارشی نوشت: اختلال فزاینده در سرویس استارلینک، ارتباطات اوکراین را در برهه حساسی مختل کرده و تهدیدی بزرگ برای کی‌یف است که با گذشت بیش از دو سال از جنگ، این کشور را دچار پسروی می‌کند. اینکه روسیه چگونه پایانه‌های اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک را مسدود می‌کند، مشخص نیست.

طبق گزارش این روزنامه، توانایی روسیه برای ایجاد اختلال در ارتباطات، توانایی اوکراین در ایجاد ارتباط، جمع آوری اطلاعات و انجام حملات پهپادی را سرکوب کرده است. سربازان اوکراینی به نیویورک تایمز گفتند: پارازیت روی سرویس استارلینک، توانایی آنها برای ارتباط سریع را کاهش می‌دهد و آنها را مجبور می‌کند پیام‌های متنی ارسال کنند تا اطلاعات مربوط به مانورها یا حملات روسیه را به اشتراک بگذارند.

بنا بر گزارش‌ها، این پارازیت در خط مقدم شمالی اوکراین تکرار شده و اغلب، با پیشروی‌های روسیه مصادف شده است. اختلالات جدید، اولین باری به شمار می‌رود که روسیه، رسپشن استارلینک را به طور گسترده و مکرر مختل کرده است و اگر ادامه یابد، می‌تواند یک تغییر تاکتیکی در جنگ را نشان دهد و وابستگی اوکراین به فناوری اینترنت اسپیس‌ایکس را برجسته می‌کند. بدون گزینه‌های رقیب با کیفیت مشابه، اوکراین گزینه چندانی ندارد تا بتواند در گستردگی مورد نظر این کشور کار کند.

روسیه از زمان شروع جنگ تلاش کرده است تا ارتباطات اوکراین را مختل کند، اما سرویس استارلینک، ظاهرا به کی‌یف کمک شایانی کرده است. اما گویا اکنون، تغییری روی داده است. میخائیلو فدروف، وزیر دیجیتال اوکراین، به نیویورک تایمز گفت: به نظر می‌رسد پارازیت اخیر روسیه از «فناوری جدید و پیشرفته‌تر» استفاده می‌کند.

فدروف به نیویورک تایمز گفت: ارتش روسیه، اکنون مکانیزم‌های مختلفی را برای برهم زدن کیفیت خدمات ارتباطی استارلینک، آزمایش می‌کند. این مقام اوکراینی، به تسلیحات دقیقی که روسیه استفاده کرده است، اشاره نکرد، اما یک مقام روسی مسئول جنگ الکترونیک این کشور ماه گذشته به رسانه دولتی گفت: ارتش روسیه، استارلینک را در «لیست اهداف» قرار داده و راه‌هایی را طراحی کرده تا این سرویس را مختل کند.

این اختلالات، قدرتی را که یک میلیاردر دمدمی مزاج می‌تواند بر جنگ در اروپای شرقی داشته باشد، برجسته می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات اوکراینی، مستقیما از ایلان ماسک درخواست کرده‌اند تا دسترسی به استارلینک را در طول عملیات نظامی و پیش از حملات پهپادی فعال کند و او همیشه قبول نکرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال در فوریه گزارش کرد نگرانی در مورد اینکه ماسک می‌تواند درجاتی از دوستی و نزدیکی با روسیه را داشته باشد، افزایش یافته است. او نظراتی را در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرده است که می‌تواند به عنوان موضعی طرفدار روسیه تلقی شود و کارشناسان اطلاعات غلط، نگرانند که نحوه اداره این پلتفرم اجتماعی بتواند زمینه دخالت روسیه در انتخابات مهم سال ۲۰۲۴، از جمله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را فراهم کند.

ماسک در اوایل سال جاری، علیه ارسال کمک‌های بیشتر آمریکا به اوکراین صحبت کرد. طبق گزارش‌ها، ارتش پوتین استفاده از سرویس استارلینک خود کرده است. با این حال، ماسک می‌گوید از فروش پایانه‌ها به این کشور، اطلاعی ندارد. مقامات اوکراینی در اوایل سال میلادی جاری، این نگرانی را مطرح کردند که روسیه فناوری استارلینک را از فروشنده‌های شخص ثالث خریداری می‌کند.

بر اساس گزارش انگجت، با این حال، پنتاگون در اوایل ماه جاری اعلام کرد آمریکا به شدت در همکاری با دولت اوکراین و اسپیس ایکس برای مقابله با استفاده غیرقانونی روسیه از پایانه‌های استارلینک، مشارکت داشته است و یک مقام فضایی، اسپیس‌ایکس را یک شریک بسیار قابل اعتماد، توصیف کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha