۰ نفر

ایلان ماسک: طرفداران دورکاری در توهم به سر می‌برند

۲۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۰۵
کد خبر: 804520
ایلان ماسک: طرفداران دورکاری در توهم به سر می‌برند

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا مکرراً انتقاداتی را به دورکاری وارد کرده است.

اقتصادآنلاین - آرش نصیری؛ ایلان ماسک بیزاری خود را نسبت به کارکنانی که از منزل کار می‌کنند پنهان نکرده است، و اکنون از موقعیت درآمدی تسلا برای تأکید بر موضع خود استفاده می‌کند.

مدیرعامل تسلا در گزارش سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ در روز چهارشنبه مطالب زیادی داشت: سود و درآمد تسلا کمتر از انتظارات تحلیلگران بود و ماسک نیز در مورد مشکلات پیش روی پایگاه مشتریان خود صحبت کرد.

مالک رسانه اجتماعی X ،که قبلاً توییتر نامیده می‌شد،  باز هم موفق شد موقعیتی را پیدا کند تا اهمیت حضور در محل کار را به خاطر بیاورد و یک قصه معروف راجع به خودش تکرار کند مبنی بر اینکه در مواقع لزوم روی زمین کارخانه‌های تسلا می‌خوابد.

عادات خواب غیرمعمول ماسک تنها به تسلا محدود نمی‌شود، بنیانگذار SpaceX پس از خرید پلتفرم X در اکتبر سال گذشته، در دفتر مرکزی این شرکت نیز خوابیده است.

ماسک در تماس با تحلیلگران این هفته، شباهت‌هایی را بین کار در خانه و هزینه‌ها ترسیم کرد و گفت که مقرون به صرفه بودن در حال حاضر برای اکثر خریداران «گزینه» نیست.

ماسک، ثروتمندترین مرد روی زمین، می‌گوید: «مثلا، تکلیف همه افرادی که باید به کارخانه بیایند و ماشین ها را درست کنند، یا همه [مردانی] که باید به رستوران بروند و غذای شما را درست کنند و شما را تحویل دهند، چه می‌شود؟ شما چه می‌گویید؟ منظورم این است که جمعیت طرفدار کار از خانه تا چه حد می‌توانند در توهم به سر ببرند؟ در حالی که آن‌ها از همه کسانی که نمی‌توانند از خانه کار کنند استفاده می‌کنند.»

پدر ۱۱ فرزند شناخته شده ادامه داد: «باید بگویید چرا اینقدر در کارخانه خوابیدم؟ چون مهم است.»

ماسک با پیوند دادن نظر خود به چشم‌انداز متزلزل اعتماد مصرف‌کننده، در مواجهه با نرخ‌های فدرال رزرو در بالاترین حد تاریخی و تورم که هنوز بسیار بالاتر از معیار ۲ درصد است، گفت که هزینه برای اکثر مردم یک ملاحظه «اختیاری» نیست.

ماسک با توجیه تصمیم بحث برانگیز برای کاهش قیمت وسایل نقلیه و نرم‌افزار، ادامه داد که هزینه یکی از ملاحظات «ضروری» است: «ما باید خودروهای خود را مقرون به صرفه‌تر کنیم تا مردم بتوانند آن را بخرند».

ماسک از مدت‌ها پیش یک منتقد سرسخت دورکاری است.

کارمندانی که در لیست حقوق و دستمزد ماسک قرار دارند از موضع رئیس خود تعجب نخواهند کرد.

در ژوئن سال گذشته، ماسک تاکتیک‌های نرم در مواجهه با همکارانش در بیگ تک را کنار گذاشت و به کارکنان یقه‌سفید خود دستور داد حداقل ۴۰ ساعت در هفته به میز کار خود بازگردند.

برای اشاره به انصاف و عدالت کاری ایمیل فاش شده از مدیر عامل تسلا اضافه کرده که این الزام «کمتر از [آنچه] ما از کارگران کارخانه می‌خواهیم است» است، شاید به کارکنانی در چین اشاره می‌کند که طبق گزارش‌ها ۱۲ ساعت در روز کار می‌کنند، در محل کار می‌خوابند و فقط یک روز در هفته مرخصی دارند.

به همین ترتیب، پس از خرید سایت رسانه اجتماعی توییتر به قیمت ۴۴ میلیارد دلار در سال گذشته، یکی از اولین کارهای ماسک این بود که کارکنان ترکیبی و راه دور پلتفرم، که او آنها را «کارکنان لپ تاپی» می‌نامد، به میز کار خود بازگرداند.

گزارش شده است که ایمیلی مبنی بر اینکه «حضور در محل کار اختیاری نیست» در حوالی ساعت ۲:۳۰ بامداد روز ۲۲ مارس در صندوق ورودی کارکنان توییتر قرار گرفت، در حالی که کارکنان قبلاً ایمیلی در ماه نوامبر دریافت کرده بودند (همچنین در نیمه‌شب ارسال شده بود) مبنی بر اینکه اگر می‌خواهند در کسب و کار بمانند، باید «بسیار سخت‌کوش» باشند.

این مرد ۲۲۶ میلیارد دلاری بر طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، پس از اینکه کارکنان بیش از آنچه انتظار داشت دلیل این تغییر تهدید به استعفا کردند، مجبور شد موضع خود را در قبال این فرهنگ «سخت‌کوشی» ملایم‌تر کند.

او نوشت: «تمام چیزی که برای تایید لازم است این است که مدیر شما مسئولیت اطمینان از اینکه شما در حال انجام مشارکت عالی هستید را بپذیرد.» و افزود که «کارکنان باید حداقل یک بار در ماه جلسات حضوری با همکاران خود داشته باشند.»

دیگر غول‌های بیگ تک چه اعتقادی دارند؟

یکی از چندین و چند رقبای ماسک، بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت است. ماسک در چند سال گذشته بارها از گیتس انتقاد کرده است.

گیتس معروف است که سخت‌کوش است و می‌گوید که سعی می‌کرد تا حد امکان کمتر بخوابد تا با همکارانش رقابت کند و توجه داشت که کدام یک از همکارانش آخرین بار دفتر کار را ترک کردند.

اما گیتس در مصاحبه‌ای با لینکدین سال گذشته فاش کرد که پس از مشاهده نحوه عملکرد کسب‌وکارها در طول همه‌گیری، موضع خود را تغییر داده است: «برای بسیاری از فعالیت‌ها، در صورت زمان، نیازی به حضور در دفتر نیست.»

«من تحت تأثیر قرار گرفتم که چقدر در سطح جهانی  داریم خوب عمل می‌کنیم. بنیاد [بیل و ملیندا گیتس] با سرعت تمام کار می کرد، اگرچه من بیش از دو سال است که به آن دفاتر نرفته‌ام.»

سایر مدیران عامل درخواست گیتس برای انعطاف‌پذیری را تکرار می‌کنند: درو هیوستون، مدیر عامل دراپ‌باکس می‌گوید که اگر کارمندان بخواهند می‌توانند ۹۰ درصد مواقع از راه دور کار کنند. اسپاتیفای معروف است که مانند پلتفرم رسانه اجتماعی رِدیت، خط مشی «کار از هر کجا» دارد.

دیگر غول‌های کسب‌وکار، کارمندان را موظف کرده‌اند که حداقل در برخی مواقع به خاطر کارآمدی به دفتر بازگردند.

جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان و اندی جاسی، مدیرعامل آمازون، هر دو به کارکنان گفته‌اند که در صورت عدم رعایت دستورات بازگشت به دفتر شرکت‌ها، ممکن است مجبور به ترک این شرکت شوند.

در همین حال، گلدمن ساکس کارکنان خود را پنج روز در هفته می‌خواهد، در حالی که غول‌های فناوری بزرگ مانند متا و گوگل با تهدید اقدامات انضباطی یا کاهش عملکرد در صورت عدم رعایت کارمندان، سیاست بازگشت به دفتر (RTO) را تحمیل می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha