۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از صرافی بایننس/ ریزش ۶ درصدی قیمت بیت کوین

۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۰۰
کد خبر: 720282
شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از صرافی بایننس/ ریزش ۶ درصدی قیمت بیت کوین

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در ۵ ژوئن شکایتی را علیه شعبه ایالات متحده بایننس، و مدیر عامل آن یعنی چانگ پنگ ژائو در دادگاه منطقه‌ای منطقه کلمبیا تنظیم کرد.

اقتصادآنلاین – حسین عسکری؛ به گفته کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، بایننس نتوانسته است در خاک آمریکا به عنوان بورس اوراق بهادار ثبت شود و اکنون به طور غیرقانونی در ایالات متحده فعالیت می‌کند.

 

ارز دیجیتال

 

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ۱۳ اتهام علیه بایننس، از جمله پیشنهادات ثبت نشده و فروش توکن‌های BNB و BUSD، محصولات Simple Earn و BNB Vault و برنامه سهام آن را مطرح کرد.

علاوه بر این، SEC در این دعوی ادعا می‌کند که بایننس نتوانست پلتفرم Binance.com خود را در خاک آمریکا به عنوان یک صرافی یا آژانس تسویه حساب کارگزار و فروشنده ثبت کند. همچنین مدیرعامل بایننس به عنوان یک "فرد کنترل کننده" مورد شکایت قرار گرفت.

در متن شکایت SEC علیه بایننس آمده است: «مدیران بایننس مدافعان خود را با میلیاردها دلار، ثروتمند کرده‎اند در حالی که دارایی‌های سرمایه‌گذاران را در معرض خطر جدی قرار داده‌اند. […] متهمان در چندین پیشنهاد ثبت نشده و فروش اوراق بهادار دارایی‌های رمزنگاری و سایر طرح‌های سرمایه‌گذاری شرکت کرده‌اند.»

در ادامه این متن شکایت آمده است: «مدیران بایننس از سرمایه‌گذاران سهام، خرده‌فروشی و نهادی در مورد نظارت و کنترل‌های ادعایی بر معاملات در پلتفرم Binance.US کلاهبرداری کردند، که در واقع عملاً وجود نداشتند.»

در میان اتهامات دیگر، ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه بایننس سرمایه گذاران آمریکایی را از استفاده از نسخه جهانی بایننس محدود نکرده است.

علاوه بر این، دادخواست ادعا می‌کند که وجوه پلتفرم جهانی بایننس و پلتفرم بایننس شعبه ایالات متحده در حسابی که توسط Merit Peak Limited مرتبط با CZ کنترل می‌شود ترکیب شده است.

این اتهامات بازتاب شکایاتی است که توسط کمیسیون معاملات آتی کالا در ۲۷ مارس ارائه شده است.

به دنبال آن مدیرعامل بایننس در یک پست وبلاگ مفصل این اتهامات را رد کرد.

گری جنسلر، رئیس SEC در بیانیه‌ای گفت: «همانطور که گفته می‌شود، ژائو و بایننس سرمایه‌گذاران را در مورد کنترل‌های ریسک و حجم معاملات فاسد گمراه کرده‌اند، این در حالی است که مدیران این صرافی، معاملات را دستکاری و پنهان‌کاری می‌کردند.»

SEC خواستار ممنوعیت دائمی بایننس و مدیرعامل آن از فعالیت‌های بیشتر، حذف سودهای غیرقانونی با بهره و جریمه‌های مالی است.

در این شکایت آمده است، برخی توکن‌های موجود در صرافی بایننس اوراق بهادار ثبت شده و واجد شرایط sec هستند. این توکن‌ها BNB، BUSD، Solana، Cardano، Polygon، Filecoin، Cosmos، The Sandbox، Decentraland، Algorand، Axie Infinity و COTI هستند.

بایننس به این شکایت پاسخ داد و در توییتی اعلام کرد که این شکایت بی اساس است و ما قصد داریم به شدت از خود دفاع کنیم.

این شرکت در یک پست وبلاگ در Binance.com نوشت: «از ابتدا، ما فعالانه با تحقیقات SEC همکاری کرده‌ایم و سخت تلاش کرده‌ایم تا به سؤالات آنها پاسخ دهیم و نگرانی‌های آنها را برطرف کنیم اما آن‌ها دائما ادعاهای بی اساس خود را مطرح می‌کنند.»

در پست وبلاگی بایننس آمده است: «هر گونه ادعایی مبنی بر اینکه دارایی‌های کاربران در پلتفرم Binance.US تا به حال در معرض خطر بوده است، اشتباه است.»

به نظر می‌رسد اقدامات SEC در اینجا بیهوده باشد و به نظر نمی‌رسد سرمایه‌گذاران اولویت اصلی SEC باشند.

لازم به ذکر است اتهامات علیه بایننس جدید نیست، گزارش‌ها حاکی از آن است که تحقیقات SEC درباره بایننس در ژوئن ۲۰۲۲ آغاز شد. بایننس گزارش‌های مربوط به سوء مدیریت وجوه را تئوری توطئه نامیده است.

پس از شکایت SEC از بایننس بازار رمزارز به شدت مورد التهاب قرار گرفت و بیت‌کوین بزرگترین رمزارز بازار بیش از ۶.۵ درصد و اتریوم دومین رمزارز بازار بیش از ۶ درصد افت قیمت را تجربه کردند، علاوه بر این رمزارز اختصاصی بایننس یعنی BNB بیش از ۱۰ درصد ریزش کرد.