۰ نفر

در صحن مجلس؛

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی راه چه گفتند؟

۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۹:۵۳
کد خبر: 686765
نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی راه چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه را در دستور کار امروز صحن علنی دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین، بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. گفته شده بود که ابراهیم رییسی برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود در این جلسه حضور خواهد یافت ولی از آن‌جا که رییس‌جمهور برای شرکت در آیین گرامیداشت هفتادمین سالگرد روز دانشجو به دانشگاه تهران رفته بود، به آغاز این مراسم نرسید.

عسگری نماینده مخالف: برنامه وزیر پیشنهادی راه برای حوزه مسکن و زمین چیست؟

مهدی عسگری در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: امروز در آستانه تصمیم مهمی در مجلس شورای اسلامی هستیم و برای وزارتخانه‌ای تصمیم می‌گیریم که زیرساخت‌های اساسی کشور را در بر می‌گیرد. ما امروز در حوزه حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی چالش‌های زیادی داریم. پیشرفت کشور در حوزه اقتصادی وابسته به ارتباط با همسایگان از طریق خطوط ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب است که همه اینها به وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد. مهم‌ترین موضوعی که در این وزارتخانه وجود دارد بحث زمین و مسکن است.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز سهم مسکن در سبد خانوار به حدود ۴۰ درصد رسیده و در کلانشهرها بالای ۵۰ درصد است. اگر این وزارتخانه درست عمل کند نیمی از هزینه سبد خانوار کاهش می‌یابد. در سه دهه اخیر قیمت مسکن در تهران به بیش از ۱۱۰۰ برابر افزایش یافته است حتی طلا، سکه و ارز نیز این افزایش را نداشته است.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این افزایش قیمت بر روی سایر کالاها و خدمات تاثیر می‌گذارد. اکنون برنامه آقای بذرپاش برای کاهش سهم هزینه مسکن و زمین در سبد خانوار چیست؟ در قانون جهش تولید مسکن دولت مکلف شده سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد و ساخت مسکن یکی از معدود وعده‌هایی بود که رئیس جمهور عدد مشخصی در خصوص ساخت مسکن به مردم ارائه کرد. باید امروز ریشه‌یابی کرد که چرا وعده‌های ما در حوزه مسکن بر روی کاغذ مانده است.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز تمام بانک‌ها و بنگاه‌ها و طبقه ثروت اندوز ثروت خود را از محل زمین کسب کرده‌اند برنامه‌ آقای بذرپاش برای حوزه زمین و مسکن چیست؟ رئیس جمهور در این جلسه حضور ندارند اما ایشان به عنوان رئیس شورای عالی مسکن باید جلسات شورای عالی مسکن را به صورت مرتب و منظم تشکیل می‌دادند. حوزه مسکن نیاز به کار فرابخشی دارد مادامی که اشکالات زیرساختی برطرف نشود با عوض کردن فرد مشکلات این وزارتخانه مرتفع نمی‌شود. ما در سطح کشور مشکل کمبود زمین نداریم، ۱۰ درصد زمین‌های ما درجه یک و قابل ساخت است. اگر به هر خانواده ۴۲۰ متر زمین داده شود تا ۷۵۰ میلیون نفر ظرفیت برای دریافت زمین وجود دارد. اما ما امروز کلانشهرهایی ایجاد کرده‌ایم که حتی هوا هم ندارد. هر کسی می‌خواهد وزیر شود باید بداند مادامی که این مسائل ریشه‌ای حل نشود در کار خود موفق نخواهد بود.

عسگری ادامه داد: اگر بنا باشد واحدهای قانون جهش تولید مسکن به صورت آپارتمانی ساخته شود هر کدام بالغ بر یک میلیارد هزینه دارد اما اگر مدل توسعه‌ای افقی در نظر گرفته شود ۵۰ درصد هزینه‌ها کاهش می‌یابد. آقای بذرپاش توضیح دهند برنامه ایشان برای احتکار زمین چیست؟

یوسفی نماینده مخالف: بذرپاش مدیر است اما قطعاً از «قاسمی» مدیرتر نیست

مجتبی یوسفی در جریان رسیدگی به بررسی برنامه و صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی طی سخنانی به عنوان مخالف گفت: از ریاست محترم رئیس جمهوری تشکر می‌کنم که این شجاعت را داشت که بعد از تشکیل کابینه اگر وزیر یا استانداری کوتاهی کرد، خودش پیش قدم شود که این کار قابل احترامی است.

وی گفت: بناست به آقای بذرپاش رای بدهیم؛ وقتی می‌خواهیم به کسی در بالاترین سمت اجرایی رای دهیم باید  ۳ شاخصه تخصص، تجربه و برنامه داشته باشد؛ آیا در حوزه تخصصی در بین یک میلیون نفر مهندس و چندین میلیون فعال در حوزه شهرسازی، حمل و نقل و کریدورهای بین‌المللی، یک نفر نبود که معرفی شود؟

نماینده مردم اهواز در مجلس تاکید کرد: باید در حوزه مدیریت شاخص‌های مدیریتی وجود داشته باشد؛ آقای بذرپاش در دیوان محاسبات موفق بودند و باید از ایشان تشکر کنیم ولی گفته شده هر جا هستید، فرض کنید مرکز مدیریت عالم است و همان جا بمانید و به مردم خدمت کنید.

یوسفی ادامه داد: با افتخار چه آقای بذرپاش رای بیاورد چه نیاورد درخدمت دولت هستیم اما برنامه‌ای در حوزه ساخت ۱ میلیون مسکن نشنیدم و ندیدم و قابل پایش نیست. در حوزه حمل و نقل برای حدود ۲۳۹ کیلومتر راه اصلی و فرعی فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه وجود دارد و برای سال آتی این رقم می‌شود ۲۱ هزار میلیارد تومان، این درحالیست که نیاز ما حداقل هزار و صد میلیارد تومان است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: برخی می‌گویند آقای بذرپاش که برادر عزیز ما و آدم شریفی است، مدیر است اما قطعاً از آقای قاسمی مدیرتر نیست؛ آقای قاسمی نتوانست و دولت همراهی نکرد؛ در عین اینکه شخص رئیس جمهوری آمد و ۶ جلسه شورای عالی مسکن را تشکیل داد و ایستادگی کرد اما سیستم بانکی کشور می‌گوید اگر تسهیلات در حوزه مسکن پرداخت کنیم، تورم زاست. آقای بذرپاش برنامه شما در این زمینه و همچنین مشکلات راه روستایی و ۱۵ هزار تلفات و کریدورهای بین‌الملل چیست؟ ما نمی‌گوییم آقای بذرپاش می تواند شق‌القمر کند اما بگوید که برنامه‌هایش چیست؟

حاتمی نماینده موافق: سوابق مدیریتی «بذرپاش» حکایت از کارنامه درخشان او دارد

حسین حاتمی به عنوان موافق مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بذرپاش دکترای مدیریت تکنولوژی داشته و رشته تحصیلی او  یک میان رشته در حوزه مدیریت است، بررسی سوابق بذرپاش در حوزه‌های مختلفی همچون دیوان محاسبات، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، معاونت ریاست جمهوری و موارد دیگر نشان دهنده کارنامه درخشان اوست.

وی ادامه داد: برنامه‌های بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که او به دنبال احصاء مشکلات و رفع ناترازی در حوزه مسکن و جذب مشارکت مردم در بازآفرینی شهری و توسعه خطوط ریلی است. همچنین اتمام پروژه‌های نیمه تمام در راه و مسکن و ارتقاء خدمات هوایی و کشتیرانی را هم دنبال می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی به یک مدیر توانمند نیاز دارد که بذرپاش چنین ویژگی‌هایی را دارد، اضافه کرد: تعامل با سایر قوا و آشنایی با ظرفیت‌های مدیریتی از ویژگی‌های بذرپاش است.

حاتمی همچنین گف: بذرپاش در دو سال و نیم گذشته در برابر همه هجمه‌های ناجوانمردانه در داخل و بیرون مجلس شورای اسلامی سکوت مومنانه کرد پس سیاست یک بام و دو هوا در مجلس به عنوان محل خردورزی و حکمت‌اندیشی درست نیست. ما اگر ساخت یک میلیون مسکن را از دولت می‌خواستیم امروز هم همین موضوع را از آقای بذرپاش پیگیری می‌کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: بذرپاش با روحیه بسیجی، انقلابی و تجربه و توان مدیریتی می‌تواند پیشانی موفق کارنامه دولت سیزدهم و سرسلسله مدیران گام دوم انقلاب اسلامی باشد، پس نمایندگان در راستای بیانیه گام دوم انقلاب به او رای دهند.

سرمدی نماینده موافق: «بذرپاش» از نظر کارآمدی توانایی بالایی دارد

کیومرث سرمدی در جلسه علنی امروز چهارشنبه (۱۶آذرماه) مجلس شورای اسلامی که به منطور بررسی برنامه‌های مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی راه معرفی شده است، در موافقت با برنامه‌های گزینه دولت برای تصدی وزارت راه و شهرسازی گفت: آقای بذرپاش ثابت کرده است که به لحاظ کارآمدی توانایی بالایی دارد و  هم مجلس شورای اسلامی را خوب می شناسد و هم جایگاه نمایندگان را به لحاظ تجربه ای که در هیات رئیسه داشته است به خوبی می داند.

نماینده همدان افزود: با توجه به اینکه در وزارتخانه راه و شهرسازی نیروهای متخصصی حضور دارند، امیدواریم از توانمندی آنها در این وزارتخانه استفاده کنند.

سرمدی در ادامه ضمن تشکر از زحمات چندین ساله رستم قاسمی وزیر سابق وزارت راه و شهرسازی گفت: اینکه رئیس جمهور بعد از گذشت این مدت از عمر دولت با پایش و توجه به وعده هایی که به مردم داده اند، ترمیم کابینه و معرفی نیروهای جوان، با انگیزه و خلاق را در دستورکار قرار دادند جای تشکر دارد و زمینه همکاری بیشتر مجلس شورای اسلامی را با ایشان آماده می کند.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه ای بزرگ، کلیدی و مرتبط با نیازهای اساسی مردم است، تصریح کرد: اگر دنبال عدالت و نزدیک کردن مردم به لحاظ فاصله طبقاتی هستیم، این وزارتخانه به جهت فعالیت در حوزه های مختلف از جمله کلیدی ترین وزارتخانه ها است. مباحث حوزه مسکن مردم را به شدت دچار معضلات فراوان کرده است از جمله دستورات راهبردهای این وزارتخانه است. بهبود راه های کشور که امروز تصادفات، معضلات و خسارات فراوان ناشی از عدم توجه جدی به مشکلات راه است از جمله ماموریت های مهم این وزارتخانه است.

نماینده مردم اسدآباد افزود: امروز کارهای بر ز مین مانده فراوان است و در بحث مسکن شاهدیم که دچار تاثیرپذیری از تورم و افزایش قیمت ها است. ما با رکود ۸ ساله ای در بخش مسکن مواجه بودیم که افتخار می کردند که آجر روی آجر در آن نگذاشتند و مسکن مهر را بیهوده خواندند و این مشکلاتی است که وجود دارد. امروز ۵۰ میلیون مسکن کم داریم و مسکن ملی و راهبردهایی که در این ارتباط به کار گرفتند زمینگیر شده و ساخت و سازهای دولتی ناموفق است و بخش خصوصی در این زمینه به صورت فعال ورود پیدا نکرده است.

سرمدی در رابطه با معرفی بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر بهره گیری از جوانان خلاق و برنامه محور و در عین حال وابسته بودن به خانواده های ایثارگران و جانبازان و شهدا است. از جمله ویژگی های بذرپاش این است که در ایام کودکی با شهادت پدرشان تعهد خود را به نظام به ثبوت رساندند و طی سال های گذشته همواره ثابت قدم ایستاده اند.

وی افزود: بذرپاش سوابق موفقی در پست های مختلف از جمله دیوان محاسبات و تحکیم جایگاه مجلس برای اولین بار  مورد تشویق مقام معظم رهبری قرار گرفتند و این فرصت خوبی است که بتوانیم از توان جوانی، برنامه محور، روحیه انقلابی و وابستگی او به جامعه ارزشی کشورمان استفاده کنیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اطمینان دارم با رای بالای نمایندگان به ایشان انگیزه کاری در این برادر بیشتر ایجاد خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه ارتباط بذرپاش به عنوان سوابق و تجربه با مراکز علمی ارتباط مثبتی است و از لابی گری مثبت بالایی برخوردار هستند، لذا می تواند با ایجاد هم افزایی و جلب همکاری وزارتخانه ها اقدامات خوبی انجام دهند.

سرمدی یادآور شد: همچنین چون وزارتخانه راه و شهرسازی وزارتی تخصصی است، عدم تزریق نیروهای غیر متخصص به بدنه این وزارتخانه از جمله مواردی است که تاکید می کنم اینگونه نباشد که بعد از گرفتن رای اعتماد شاهد این باشیم که نیروهایی که در حوزه مسکن و مسئولیت های محوله تخصص ندارند در این وزارتخانه مشغول شوند و وعده ۴ میلیون مسکن در سال رئیس جمهور عملیاتی شود. در بدنه وزارت راه و شهرسازی نیروهای متخصص و توانمند و متعدد فراوانی وجود دارند که انتظار این است بعد از اخذ رای و شروع به کار از تجربه و توان آنها برای رفع گرفتاری مردم استفاده شود.

توانگر نماینده مخالف: بذرپاش در خودش چه دید که پیشنهاد تصدی وزارت راه و شهرسازی را پذیرفت؟

مجتبی توانگر در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: امروز روز دانشجو است و آقای بذرپاش سوابق بسیار خوبی در جنبش دانشجویی دارد. نگذارید جنبش دانشجویی با این انتخاب ناامید شود.

توانگر ادامه داد: وزارت راه در راستای تحقق وعده بزرگ دولت سیزدهم در حوزه ساخت مسکن مسئولیت سنگینی بر عهده دارد. امروز علی رغم اینکه یک سال و اندی از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد در این حوزه نتیجه ملموسی دیده نمی‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی وظیفه تحقق وعده بزرگ دولت سیزدهم را داراست. پس از گذشت بیش از یک سال از عمر این دولت مشخص شد که آقای مهندس رستم قاسمی که ان شاءالله به حرمت این روزها خدا به ایشان سلامتی دهد مدیری توانمند بود ولی به دلیل اینکه تجربه و تخصص در حوزه مسکن نداشت عملا اقدامی در این حوزه انجام نگرفت. آیا تجربه دکتر رستم قاسمی که زمانی وزیر وزارتخانه مهم نفت بود و شد وزیر راه، کافی نیست که مجددا بیت‌المال را هدر ندهیم و عنصری کارآمد، متخصص و با تجربه بر این وزارتخانه بگماریم؟ که متاسفانه آقای بذرپاش فاقد هر سه این موارد در حوزه راه و مسکن هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: حتی در حوزه نظری او بعد از جلسات متعدد در کمیسیون‌های مجلس هنوز نمی دانند که چگونه می خواهند تامین مالی ۴ میلیون مسکن را انجام دهند و حتی نه در کمیسیون‌ها و نه در جلسه دیشب فراکسیون، حاضر نیستند این جمله را شفاف و روشن بگویند که "آیا در پایان ۴ سال دولت آقای رییسی می تواند ۴ میلیون مسکن و حتی نصف آن را به مردم تحویل دهد یا نه؟"

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این کشور حداقل یک میلیون مهندسی دارد که در حوزه عمران، راه و شهرسازی تحصیل کرده و یا در حوزه ساخت و ساز بوده و هستند، سوال جدی این یک میلیون نفر این است که چرا در دولت محترم دیده نشده‌اند، آیا یک نفر و فقط یک نفر از میان خیل عظیم این افراد، فردی صاحب تخصص و تجربه نبود که انتخاب کنیم و حال با معرفی آقای بذرپاش، این‌گونه به علم، دانش، تجربه و البته امید، پشت پا بزنیم؟ همین امروز آقای بذرپاش با این افراد به گفتگو بپردازند آیا اصطلاحات حداقلی این حوزه را متوجه می‌شوند تا بتوانند بر آنها مدیریت کنند و پاسخ‌گوی مطالبات بزرگ مردم در راه و مسکن باشند؟

وی در ادامه خطاب به رییس جمهور خاطرنشان کرد: آقای رییسی ما در جریان نیروهای انقلاب با عده قلیلی که در خیابان، اغتشاش و آشوب می کنند مرزبندی داریم و با تمام وجود برای امنیت، رفاه و آرامش مردم در مقابل این جماعت داعش‌صفت می‌ایستیم اما معترضین برای ما مهم و محترم هستند. بر اساس نظرسنجی نهادهای دولت جنابعالی، درصد بالایی از مردم به این روش حکمرانی در دولت معترض هستند می خواهیم به سوال معترضین چه بگوییم؟ برای هر پستی بگوییم؛ همان آقایی که همیشه برای شهرداری تهران مطرح است؟ همان آقایی که همیشه برای وزارت رفاه، وزارت صمت و اکنون راه و احتمالا برای سازمان برنامه مطرح بوده و هست؟ فکر می کنید بازتاب این انتخاب در جامعه و این بخش از مردم معترض، پالسی برای اصلاح حکمرانی در دولت و مجلس است؟

توانگر در ادامه بیان کرد: آقای نیکزاد که تقریبا گزینه اجماعی نمایندگان بود به هر دلیلی این مسوولیت را نپذیرفت یکی از دلایل اصلی ایشان آن بود که گفته بودند «شبکه بانکی جهت ارایه تسهیلات بانکی به بخش مسکن همراهی نمی کند» حال سوال این است آقای بذرپاش که تجربه و تخصصِ آقای دکتر نیکزاد را ندارد چگونه می‌خواهد این تسهیلات را درست کند؟ نیکزادی که تجربه موفق ساخت مسکن در دولت دهم را دارد، وقتی سنگ‌اندازی شبکه بانکی را دید نپذیرفت، آقای بذرپاش در خود چه دیده‌اند که این پست را پذیرفته‌اند؟

وی گفت: می‌خواهم از دقت گزارشات ۶ ماهه و ۴ ماهه دیوان ابراز تاسف کنم که گویی توسط تیم دیگری تهیه می شود چرا که پر از اشتباهات فاحش آماری و محاسباتی است. یک نمونه آن گزارش پرمساله و پر اشکال در حوزه وزارت نیرو با حضور وزیر نیرو در کمیسیون انرژی بررسی و خطای فاحش دیوان اثبات شد. آقای محرابیان شهادت دهند.

وی در ادامه بیان کرد: حال اگر ایشان موفق بوده‌اند در دیوان بمانند و موفق‌تر شوند. به فرض هم تایید آقا در شخص ایشان متعین باشد، آقای بذرپاش با چه منطقی این مدال افتخار را به زمین می گذارد و برای پستی که سکوی پرش است کاندیدا می شود؟ نمایندگان با چه اطمینانی به شما رای دهند که هوس جای دیگری در سر نپرورانید؟

توانگر در ادامه خطاب به بذرپاش بیان کرد: شما که سال ۷۷ به دانشگاه رفتید و برای حضور در دیوان در سال ۹۹ همه کار کردید و از سابقه نهاد مقدس بسیج و پژوهشکده بسیج  برای ما مدرک آوردید که به ما بگویید ۲۰ سال سابقه اجرایی دارید تا به هر نحو رییس دیوان شوید حال چطور به اعتماد نمایندگان در رای به دیوان محاسبات پشت پا می‌زنید؟ سکوت ایشان در آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر سوال برانگیز است. این همه اتفاق آشوب‌طلبانه و پر از سیاهی رخ داد اما متاسفانه آقای بذرپاش صرفا و صرفا یک تسلیت نیم خطی در ماجرای شاه‌چراغ آن هم در توییتر گفتند.

وی افزود: آقای بذرپاش شما به برکت خون پدر شهیدتان، به برکت انقلاب، به برکت خانواده شهدا به این جایگاه رسیدید؟ آیا نمی توانستید در قالب یک سخنرانی، یک تحلیل جامع در مورد این آشوب‌ها ارایه کنید؟ چهره و بدن از هم پاشیده شهید علی‌وردی و شهید عجمیان شما را بر آن نداشت که سکوت خود را بشکنید؟ آقای رییسی شما از سکوت خواص گلایه شدید کردید آیا از سکوت آقای بذرپاش خبر نداشتید و ندارید؟

توانگر گفت: یک شوخی هم با همکارانم بکنم؛ بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب و اعتدالی مجلس، امروز به وزارت آقای بذرپاش رای می‌دهند چنانچه ریاست محترم فراکسیون‌شان رسما مصاحبه کردند که البته گامی روبه جلو برای هضم اصلاح‌طلبان در دولت آقای رییسی و جریان اصولگراست.

وی در ادامه بیان کرد: از رییس سابق سازمان بازرسی کل کشور سوال بفرمایید که وقتی تعجیل شگفت‌انگیز در انتخاب رییس دیوان محاسبات را مشاهده کردند دلسوزانه در شب انتخاب رییس دیوان در مجلس یازدهم، با یکی از بزرگان مجلس تماس گرفتند ضمن گلایه شدید به انتصاب آقای بذرپاش، مخالفت کرده و صریحا به پرونده ایشان در سازمان بازرسی کل کشور اشاره کردند که کاش در همان مقطع به درخواست دلسوزانه ایشان توجه می‌شد و کاش امروز هم قدری با ایشان به عنوان یکی از نزدیکان امین خود در معرفی وزیر پیشنهادی، مشورت می‌کردید.

توانگر در ادامه با تاکید بر اینکه مملکت قحط الرجال نیست، بیان کرد: جریان انقلابی پر از نیروهای با سابقه و متخصص است. آقای بذرپاش نه سابقه و تخصص «راه» دارد و نه سابقه و تخصص «مسکن و شهرسازی»! فردای قیامت در نزد خداوند متعال، خون شهیدان، امام و رهبری باید پاسخگو باشیم که چرا با وجود افرادی که در این حوزه متخصص و با سابقه بودند ما را مجبور می‌کنند به فردی رای دهیم که بدون سابقه و تخصص است که متاسفانه آقای بذرپاش نخواستند هیچ مسوولیتی در ساخت ۴ میلیون مسکن را بپذیرند و متاسفانه هیچ برنامه منسجمی هم ارایه نکرده است.

رضاخواه نماینده موافق: چه کسی گفته که برای توسعه راه آهن و سازمان بنادر باید مهندس عمران بگذاریم؟

مجتبی رضاخواه در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در جریان رسیدگی به بررسی برنامه و صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی طی سخنانی به عنوان موافق با اشاره به اظهارات یکی از مخالفان (مجتبی توانگر) گفت: متاسفم که تریبون مجلس برای اغراض شخصی مورد استفاده قرار گرفته است درحالی که باید اینجا[پشت تریبون مجلس] برای رأی اعتماد به یکی از مدیران توانمند کشور صحبت کنیم به جای اینکه بیاییم اغراض شخصی‌مان را بیان کنیم.

وی افزود: فرمودند که از رهبری هزینه شد؛ اما ظاهراً برخی ناراحتند از اینکه رهبری از رئیس دیوان محاسبات تقدیر می‌کند. آیا اگر رهبری در دیدار این نمایندگان از عملکرد دیوان محاسبات تقدیر می‌کنند از مرحوم عادل آذر تقدیر می‌کنند؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گفته شد که آقای بذرپاش در اغتشاشات اخیر سکوت کردند؛ من عرض می‌کنم آن بولتن نویسانی که مطالب خلاف را به رهبری نسبت دادند چقدر به نظام و رهبری ضربه زدند؟ شما اگر سکوت کنید حتماً بهتر است. همچنین اینکه گفته شد رئیس سابق سازمان بازرسی گفته به پرونده آقای بذرپاش رسیدگی شود؛ اینکه به پرونده کسی رسیدگی شود که اشکالی ندارد چراکه به پرونده همه ما باید رسیدگی شود و مومن کسی است که هر شب به پرونده و اعمال روز خود رسیدگی کند. اگر اشکالی وجود دارد و خلافی ثابت شده است می‌توان درباره آن صحبت کرد اما اینکه بدون اینکه خلافی از کسی دیده باشیم و اثبات شده باشد بخواهم حرف‌هایی این چنین پشت تریبون مجلس بزنیم، پشت پا زدن به سرمایه‌های نظام است.

وی ادامه داد: چرا بدون دلیل و بدون اینکه خلافی از کسی اثبات شده باشد، می‌خواهیم آبروی افراد را ببریم؟ این کار خیلی زشت است. دو سال و نیم پیش هم زمانی که آقای بذرپاش می‌خواست به عنوان رئیس دیوان محاسبات انتخاب شود، دروغ‌هایی اینچنین مطرح شد.

رضاخواه افزود: اگر مردم امروز معترض هستند و بعضاً به حاکمیت بی اعتماد می‌شوند، بخاطر همین حرفهای بی پایه و اساسی است که از روس اغراض شخصی پشت این بلندگو بیان می شود و هیچ مدرکی برای آن ارائه نمی‌شود؛ این حرف‌ها روی افکار مردم تاثیر می‌گذارد. اگر قرار است که به اعتراضات مردم رسیدگی شود، یکی از راه‌ها این است که همین افرادی که بدون دلیل، مدرک و استناد صحبت می‌کنند، سکوت اختیار کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به عنوان موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: درباره تخصص برخی گفتند که تخصص آقای بذرپاش با وزارت راه مرتبط نیست؛ خب سوال است این که تخصص مورد نیاز وزارت راه چیست؟ چه کسی گفته که برای توسعه راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی باید مهندس عمران بگذاریم؟ اصلا مگر برای ساخت مسکن قرار است وزیری انتخاب کنیم که مثلاً مقاومت ستون ها و سقف را در برابر بارهای وارده محاسبه کند؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما برای پست وزارت به دنبال کسی هستیم که بتواند وزارت راه و شهرسازی را مدیریت کند؛ اولین مشکل این وزارتخانه تامین منابع مالی است نه اینکه فردی وزیر شود که بتواند مقاومت مصالح را بلد باشد و محاسبات مهندسی یک ساختمان را انجام دهد؛ اصلا این تصور از تخصص اشتباه است. مهمترین ویژگی وزیر پیشنهادی این است که اولاً سازمان‌های زیر مجموعه خود را بشناسد و بتواند برای مدیریت آنها برنامه ریزی کند.

رضاخواه گفت: درباره اینکه آیا شخص آقای بذرپاش مناسب وزارت راه است یا خیر؟ پاسخ خیلی واضح است؛ ایشان وقتی به دیوان محاسبات رفت، هیچ نیرویی را تغییر نداد اما وقتی راس این سازمان تغییر یافت، مشاهده کردیم که گزارش تفریغ بودجه پیش از ایشان یکسال دیرتر بصورت سالانه ارائه می‌شد اما در زمان ایشان گزارش تفریغ همزمان با اجرای بودجه ارائه می شود که مفهوم آن این است که راس سازمان تغییر کرده و خروجی آن بهتر شده است که این نشان می‌دهد که ایشان مدیر است.

وی در پایان اظهار کرد: وقتی در کشور شخصی داریم که معاون رئیس جمهوری، عضو هیئت رئیسه مجلس، رئیس دیوان محاسبات و معاون ستاد اجرایی بوده و همه این تجارب را کسب کرده، می‌توانیم از او برای مدیریت مهمترین مشکلات کشور که تحویل واحدهای مسکونی است، استفاده کنیم.

ذوالنوری نماینده موافق: «بذرپاش» دارای تخصص راهبردی برای مدیریت وزارت راه و شهرسازی است

مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی امروز چهارشنبه (۱۶آذرماه) مجلس شورای اسلامی که به منطور بررسی برنامه‌های مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی راه معرفی شده است، در موافقت با برنامه‌های گزینه دولت برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، ضمن تبریک ۱۶ آذرماه؛ روز دانشجو گفت: دانشجویان ما همراه انقلاب شدند و با ایده و هدف سقوط و نابود کردن نظام سلطه دانشجویان اجازه ندهند در بدنه جنبش دانشجویی مسیر انحرافی ایجاد شود که بالاترین همت آنها سلف مختلط و آغوش رایگان است. نگذارید نسخه اصیل جنبش دانشجویی که مبارزه با استبداد و استکبار جهانی است به ضد ارزش خودش تبدیل شود.

وی در رابطه با رای اعتماد به مهرداد بذرپاش، گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت راه و شهرسازی گفت: تا دیروز به این تصمیم نرسیده بودم که به ایشان رای مثبت بدهم، اما وقتی صحبت ها، برنامه ها و استدلال های ایشان را شنیدم به نتیجه رسیدم و بررسی ام را کامل کردم، به این نتیجه رسیدم که نه تنها رای مثبت بدهم بلکه در موافقت و دفاع صحبت کنم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با ایرادات و اشکالاتی که وزارت بذرپاش گرفته می شود، تصریح کرد: همه این ایرادها پاسخ دارد و از مخالفین و موافقین تشکر می کنم ولی نکته مهم در مخالفت که حجت شرعی باشد و ما به وزیر پیشنهادی رئیس جمهور رای ندهیم، دیده نشد.

ذوالنوری در رابطه با ایرادات برخی از نمایندگان به مدرک تحصیلی بذرپاش گفت: هر کسی یا باید خودش بگوید یا برای تعیین تکلیف در کشور مرجع وجود دارد و کمیسیون مربوطه صحت مدارک ایشان را اعلام کرد و از آقای پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ سوال کردم که آیا شما ورود دقیق در بررسی مدارک ایشان  کرده اید که گفتند هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی در رابطه با بحث تجربه و تخصص برای وزیر پیشنهادی راه  تصریح کرد: در رابطه با ارتباط تحصیلات با نوع مسئولیت باید گفت که مدیریت در چنین وزارتخانه ای، مدیریت مجموعه پیچیده، چند تخصصی و چند رشته ای و چند تخصصی است. در این وزارتخانه صدها تخصص وجود دارد و از هر تخصصی کسی را بگذارید بقیه آن چه می شود، آنچه که لازم است توان راهبردی در این حوزه است که آقای بذرپاش این را داشته اند.

توضیحات «قالیباف» درباره حضور پیدا نکردن رئیس‌جمهور در جلسه بررسی صلاحیت «بذرپاش»

محمدباقر قالیباف در جلسه امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، پس از پایان دفاعیات مهرداد بذرباش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: رئیس جمهور در نیم ساعت انتهایی جلسه امروز قصد حضور در مجلس را داشتند اما به دلیل حضور در مراسم ۱۶ آذرماه در دانشگاه تهران توفیق حضور پیدا نکردند.

وی همچنین تصریح کرد: حرف‌هایی در این جلسه زده شد که لازم است توضیح دهم؛ مرحوم عادل آذر از مدیران شایسته، متخصص و متعهد بود که انصافا در دوران مسئولیت ایشان تحول اساسی در دیوان محاسبات رخ داد.