۰ نفر

نگاهی به داده های غول خودروسازی جهان؛

کرونا مقصر افزایش قیمت خودرو است

۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۱۳
کد خبر: 663086
کرونا مقصر افزایش قیمت خودرو است

صنعت خودرو در آلمان یکی از بزرگترین صنایع جهان است که بیش از یک میلیون نفر در آن شاغل هستند. هرچند که پس از همه گیری کرونا در این کشور اندکی از کارکنان خودروسازان تعدیل شد یا به مرخصی اجباری رفتند. صنعت خودروسازی آلمان رقابتی‌ترین و مبتکرترین صنعت در جهان، سومین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان و چهارمین تولید کننده وسایل نقلیه موتوری است. آلمان سالانه نزدیک به شش میلیون دستگاه خودرو تولید می کند که سهم بیش از ۳۵ درصدی در اتحادیه اروپا دارد.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ آلمان همواره به خودروهای تولیدی خود شناخته می شود. مرسدس، آئودی، بی ام و دیگر شرکت های بزرگ خودروسازی همچون فولکس واگن در این کشور حضور دارند و این خودرو ها همواره به امنیت و پیش رو بودن در تکنولوژی شناخته شده هستند.

اما مورد که طی چند سال گذشته نه در صنعت خودروسازی آلمان بلکه در سطح جهانی مطرح است، افزایش قیمت خودروهای صفر کیلومتر است که در این گزارش به بررسی این مورد در کشور آلمان در بازه سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰ می پردازیم.

 متوسط قیمت خودروهای صفر کیلومتر در آلمان در سال ۲۰۱۰، حدود ۲۶ هزار یورو بود که در سال بعد یعنی ۲۰1۱ به ۲۷ هزار و ۳۹۰ یورو رسید و در دو سال بعد از آن یعنی در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ قیمت ها کاهشی شدند و کمترین میزان قیمت متوسط هم در سال ۲۰۱۲ با قیمت ۲۶ هزار و ۷۸۰ یورویی به ثبت رسید. این دوسال تنها سال هایی در این بازه ۱۲ ساله بودند که قیمت خودروهای صفر کیلومتر کاهش داشتند و پس از آن قیمت ها از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۲۱ بدون وقفه در حال افزایش بودند. اما نکته مهم، افزایش شیب صعود قیمت ها در سال ۲۰۱۸ با شیوع کرونا است. از سال 2019 قیمت خودروهای صفر کیلیومتر سالانه حدود 7 درصد افزایش یافته‌اند؛ این در حالی است که میانگین افزایش قیمت خودرو در این کشور بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ حدود ۲.۵ درصد بود.

کرونا مقصر افزایش قیمت خودرو است

نمی شود افزایش قیمت کالایی را بررسی کنیم و سری به روند تورمی آن کشور نزنیم. تورم سالانه آلمان در حالی در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳.۱ درصد  رسید که میانگین این عدد طی یک دهه گذشته حدود ۱.۴ درصد بود. هر چند سال گذشته میلادی شاهد افزایش محسوس تورم در آلمان بودیم اما نگاهی به روند چند سال گذشته تورم در این کشور نشان می دهد که در سال های اوج همه گیری کرونا و دقیقا در همان زمانی که  تورم خودروهای صفر کیلومتر افزایش یافته بود؛ در نقطه مقابل در سال ۲۰۲۱ که اوج تورم در اقتصادآلمان بود،‌ میزان افزایش قیمت خودرو در این کشور به کم ترین میزان طی سه سال گذشته رسیده است. ‌ تورم کلی اقتصاد روند نزولی داشت. نمودار زیر روند تورم سالانه آلمان را از سال ۲۰۱۰ نشان می دهد.

کرونا مقصر افزایش قیمت خودرو است

بنابراین آنچه که به نظر می رسد افزایش قیمت خودرو که این روزها به چشم می خورد؛ بیش از آنکه ناشی از فضای تورم اقتصاد جهانی باشد،‌ به موضوع افزایش هزینه تولید و به طور مشخص مشکلات زنجیره تامین باز می‌گردد.