۰ نفر

رییس خانه معدن ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

احیا معادن کوچک با نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات امکان‌پذیر است/ در بخش ریلی، نیاز به سرمایه‌گذاری ویژه داریم

۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۰
کد خبر: 396658
احیا معادن کوچک با نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات امکان‌پذیر است/ در بخش ریلی، نیاز به سرمایه‌گذاری ویژه داریم

اجرای طرح احیا معادن کوچک مقیاس به نوسازی ماشین آلات و تجهیزات روز دنیا نیاز دارد و باید مسیر ورود ماشین آلات جدید به کشور تسهیل شود. متاسفانه سخت گیری‌ها و تصمیمات غیرکارشناسی باعث شده که ماشین آلات کهنه با قمیت‌های بسیار گزاف وارد ایران شود. یکی از ضروریات طرح احیا و فعال‌سازی معادن، که به عنوان اقتصاد مقاومتی سر لوحه قرار گرفت، تجهیز و نوسازی معادن با ماشین آلات روز دنیا است.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران در گفت وگو با اقتصادآنلاین گفت: تا به امروز آماری در مورد تعطیلی یا نیمه تعطیل شدن معادن به خاطر عوارض 25درصدی اعلام نشده است.

وی معادن را سرمایه های کشور دانست و گفت:  متاسفانه معادن به خاطر بالا بودن قیمت تمام شده و عدم دسترسی به برنامه‌های پیش بینی شده برای صادرات با مشکلات مواجه هستند که در کوتاه مدت حدودا 6 ماه، باعث می‌شوند معادن از چرخه اقتصادی خارج شده که بیکاری و تعطیلی معادن را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: تصمیم غیرکارشناسی عوارض بر صادرات محصولات معدنی، آن هم در شرایط بحران اقتصادی بیکاری و مشکلات بازار را نیز در پی دارد. در این شرایط بدون مشورت با اهالی فن و انجمن های صنفی، چنین تصمیماتی نادرستی گرفته می‌شود، که بازخوردهای منفی در پی دارد. وی ادامه داد: خانه معدن خود را موظف می‌داند به عنوان یک تشکل، اطلاعات، مبانی و تغییرات بخش معدن در دنیا را در اختیار تمام فعالان این بخش قرار دهد و به عنوان یک مشاور در کنار سیاستگذاران باشد، لذا سیاستگذار نیز باید خود را ملزم به مشورت با بخش خصوصی کند. این خواسته اولیه ما از دولت است که در قانون بهبود کسب و کار ماده 2و3 به صراحت  اعلام شده که بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها حضور داشته باشد و یک الزام هست که دولت ملزم است خود را با تشکل ها تطبیق دهد.

وی اظهار کرد: بخش معدن در این دو ماه با چالش های زیادی مواجه شد. همانطور که می‌دانید، خیلی از محصولات ما بازار داخلی ندارد و باید صادر شوند. عوارض صادراتی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و باعث آسیب رسیدن به جامعه، اقتصاد و جریان اجتماعی کشور و امنیت سرمایه گذاری می‌شود. متاسفانه بزرگترین اشتباه دولت، مشورت با کسانی است که در توسعه بخش معدن ذینفع نیستند.

بهرامن گفت: ما معتقدیم، صنایع بالادستی و پایین‌دستی در بخش معدن و زنجیره تولید(از فلزی گرفته تا غیرفلزی‌ها)باید در کنار هم باشند. وقتی تولید کنسانتره در کشور بالاست و مازاد دارد، چرا نباید بتوانیم آن را صادر کنیم؟ با چه هدفی عوارض بالا باید پرداخت کنیم؟ چرا دولت سعی دارد از این طریق درآمدزایی کند؟

وی ادامه داد: هدف بخش خصوصی توسعه بخش معدن است. واحدهای کوچک مس، کنسانتره تولید می‌کنند و باید آن را صادر کنند،و 10 درصد عوارض نیز به آنها آسیب می‌زند. باید از صنایع ملی مس که با کمک به این معادن و خریداری کنسانتره و صادرات آن با احتساب مشکلات و سختی هایی که برای خودش بوجود آمد، تا این معادن تعطیل نشوند تشکر کرد. ما در سرب وروی و کرومیت و سنگ‌های تزیینی نیز همین مشکلات را داریم.

وی افزود: به هرحال این اتفاق افتاد و 2ماه با سختی تمام برای بخش معدن گذشت، پایان آبان قرار به بازنگری طرح بود که امیدوارم تجدیدنظر صورت گیرد و این سردرگمی که برای بخش خصوصی  ایجاد شده را مرتفع کنیم. این تصمیمات و نتایج آن، باید تجربه‌ای شود تا از این به بعد، بدون نقش آفرینان و فعالان صنفی این حوزه تصمیمات سرنوشت‌ساز گرفته نشود.

بهرامن در خصوص چالش های حمل و نقل افزود: کمیته حمل و نقل خانه معدن، هر ماه آمارها را به روز ارایه می‌کند، و شرایط این صنعت را اعلام می‌کند، عوارض صادراتی، بر حمل ونقل نیز هزینه‌های سنگینی را تحمیل کرده و  با این تصمیم اشتباه باعث شدیم رکود نیز در آن سوی زنجیره ایجاد شود.

وی به نقشه راه معدن اشاره کرد و گفت: باید بر اساس این نقشه حرکت کنیم، اگر سرمایه‌گذاری‌ها کنار هم نباشند، قطعا در اجرایی کردن نقشه راه با مشکل مواجه خواهیم شد. همچنین اگر در بخش ریلی، گسترش و سرمایه‌گذاری نداشته باشیم قطعا در خواف با مشکل مواجه خواهیم شد. خواف باید مواد را به سمت ایران مرکزی حمل کند که صرفا با ریل امکان‌پذیر است و به دلیل حجم بالای مواد معدنی، جاده های ما ظرفیت این حجم را ندارد. متاسفانه علی رغم سرمایه گذاری هایی که ایمیدرو برای توسعه ریل انجام داده، شرکت راه آهن نیز بایستی مسیر را دنبال کند وگرنه مشکل پیدا خواهیم کرد.  

وی افزود: در سال 80 تجربه خوبی را در نوسازی ماشین آلات داشتیم. ایمیدرو برای نوسازی ماشین آلات، یک تامین مالی تعریف کرد، همزمان هپکو و لیزینگ صنعت و معدن را به عنوان یک بدنه در نظر گرفت. وی ادامه داد: سهم ایمیدرو در توسعه و نوسازی معادن است لذا باید اجازه دهند که ایمیدرو از طریق فاینانس ها در نوسازی معادن حرکت کند. خانه معدن ایران، هفته‌ای یکبار با ایمیدرو برای توسعه و نوسازی معادن ایران جلسه دارد.

وی همچنین گفت: برای اجرای طرح احیا معادن کوچک نیز به نوسازی ماشین آلات نیاز داریم و باید مسیر ورود ماشین آلات جدید را به کشور تسهیل کنیم تا فعالان بخش معدن از این فرصت استفاده کنند. متاسفانه با سخت گیری ها و تصمیمات بی مورد باعث شدند که ماشین آلات کهنه با قمیت‌های بسیار گزاف وارد ایران شود.  وی تصریح کرد: کسانی که از صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی وام می‌گیرند، اگر سال گذشته می‌توانستند دو ماشین وارد کنند، قطعا امسال نمی توانند حتی یک عدد هم وارد کنند به این دلیل که هم  ارزش پول ملی افت کرد هم قیمت‌ها در داخل به صورت غیرواقعی افزایش پیدا کرد.

رییس خانه معدن ایران گفت: احیا معادن کوچک نیز بدون نوسازی ماشین آلات، با مشکل روبرو خواهد شد. فعال‌سازی معادن کوچک که به عنوان سرفصل اقتصاد مقاومتی سر لوحه قرار گرفت، یکی از ضروریات آن، تجهیز معادن با ماشین آلات روز دنیا است. برفرض مثال، ماشین دست دومی که در داخل با قیمت 150هزار دلار فروش می‌رود، به راحتی در خارج از مرزها حداقل 80 هزار دلار قمیت آن است. چرا تولید کننده باید با این معضلات روبرو باشد؟ قیمت تمام شده محصولات تولید کننده به خاطر تصمیمات اشتباه، افزایش پیدا می‌کند. دولت با گذاشتن عوامل بازدارنده باعث می‌شود یک سری دلال در داخل کشور سودهای کلان کنند.