۰ نفر

سخنگوی دولت اعلام کرد

آمار دقیق فروش نفت را اعلام نمی‌کنیم/ ۵.۲میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا به طور رایگان توزیع می‌شود

۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۱
کد خبر: 470609
آمار دقیق فروش نفت را اعلام نمی‌کنیم/ ۵.۲میلیون دوز  واکسن آنفلوآنزا به طور رایگان توزیع می‌شود

علی ربیعی در نشست خبری امروز اعلام کرد: آمار دقیق فروش نفت را اعلام نمی‌کنیم، وزارت نفت تمام توان خود برای فروش نفت را به کار می بندد ولی با توجه به اینکه سیاست ما انتشار اطلاعات این چنین در شرایط جنگ اقتصادی نیست، آمار دقیقی ارائه نخواهیم کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ علی ربیعی سخنگوی دولت روز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه استفاده از ماسک ۵۸ درصد کاهش یافته است، گفت:  تاکنون ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده است و تا اواخر مهرماه یک میلیون دوز دیگر در مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد. در مجموع ۵/۲ میلیون دوز به طور رایگان برای گروه یاد شده در نظر گرفته شده است.

او در این نشست خبری با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا گفت: متاسفانه در خصوص کرونا شاهد کاهش رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی و در نتیجه افزایش تعداد مبتلایان و جان باختگان بودیم. نسبت کاملا مستقیمی میان رعایت پروتکل های بهداشتی و میزان مبتلایان وجود دارد و باید نسبت به این موضوع حساسیت داشت.

وی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور به ۸۵/۶۱ درصد کاهش یافته است. استفاده از ماسک در کشور نیز به ۵۸ درصد کاهش یافته و میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در صنوف  مراکز عمومی کامل اجرا نمی شود.

سخنگوی دولت افزود: بنابراین جلسه ستاد ملی کرونا اختیارات وسیع‌تری به استان‌ها برای اعمال محدودیت‌ها داد و برخوردهای قضایی با افرادی که از ماسک استفاده نمی کنند در دستور کار قرار گرفته است.

ربیعی تاکید کرد: یکی از موضوعات همپوشانی آنفلوآنزا و کرونا بود. بررسی کشورها در نیمکره جنوبی که فصل سرد را سپری کرده‌اند نشان می‌داد که در مقایسه با سال گذشته ابتلا به آنفلوآنزا خیلی کمتر بوده است.

وی افزود: تعطیلی های مراکز و فاصله گذاری فیزیکی و رعایت پروتکل ها عامل کاهش آنفلوآنزا نسبت به سال قبل خواهد بود اما به رغم این مساله، تاکنون ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده است. این تعداد برای گروه‌های در معرض خطر با ریسک بالا و خانم های باردار به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی تحویل داده شده است که براساس پرونده های موجود به طور رایگان توزیع خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: تا اواخر مهرماه یک میلیون دوز دیگر در مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد. در مجموع ۵/۲ میلیون دوز به طور رایگان برای گروه یاد شده در نظر گرفته شده است. لازم به یادآوری است که سال گذشته ۲۵۰ هزار دوز واکسن واردات داشته‌ایم.

ربیعی تاکید کرد: به علاوه ۱۴ میلیون دوز دیگر وارد کشور خواهد شد که با محاسبه نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تحویل داروخانه ها برای جمعیت بالای ۶۵ سال و گروه‌های هدف دیگر داده خواهد شد که براساس کد برچسب روی دارو و کد ملی توزیع خواهد شد. در مورد این گروه نیز سال گذشته ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده بود.

ایران آماده کمک به برقراری صلح پایدار در منطقه است

وی به درگیری پیش آمده بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و گفت: ما با دقت و نگرانی مناقشه اخیر در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تعقیب می‌کنیم. منطقه قفقاز در طول قرن‌های متمادی زیر چتر وحدت بخشِ حوزه تمدنِ اسلامی-ایرانی، جغرافیای همزیستی وآشتی ادیان، زبان‌ها و هویت های فرهنگی و دینی گوناگون بوده اما از هنگامی که برجسته‌سازی استعماریِ اختلاف های هویتی عرصه را بر مشترکات قرونِ تمدنی تنگ کرد شاهد عملیاتی از قبیل مهندسی ترکیب جمعیتی و پاکسازی های قومیتی وتبعید های دسته جمعی بوده ایم.

سخنگوی دولت گفت: ما براین باوریم که جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان با الهام وانرژی گرفتن از تاریخ و از عصر همزیستی تمدنی در قرون پیشااستعماری،و با تکیه بر مشترکات فرهنگی خود می توانند راهی صلح آمیز برای اسکان آوارگان و برای بازگشت به دوران پیش از اشغال بیابند.

ربیعی اظهار کرد: جمهوری اسلامی آماده کمک به برقراری صلح پایدار در این منطقه است. مواضع جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت رعایت و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است و دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها بر این حق مشروع درچارچوب حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل تاکید کرده است.

وی ادامه داد: ما همچنین براین باوریم که اختلاف دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان راه حلِ صلح آمیز دارد و ایران و ترکیه و روسیه می توانند در جهت اجرایی‌سازی قطع نامه های سازمان ملل، آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند.

اقدام بانک مرکزی برای‌ تامین ارز  بیش از ۳.۵ میلیون کالا

سخنگوی دولت با اشاره به بحث کالاهای باقی مانده در گمرک، گفت: این موضوع در چند جلسه ستاد اقتصادی و دولت مطرح شده بود. وزیر محترم اقتصاد تدابیری اندیشیدند و تعداد زیادی از این کالاها از گمرک ترخیص شدند.

ربیعی گفت: در ارتباط با کالاهایی که وارد گمرک شده ولی مجوز لازم از بانک مرکزی را دریافت نکرده بودند براساس تصمیم معاون اول در سفر به هرمزگان مقرر شد بانک مرکزی برای بیش از ۳.۵ میلیون کالایی که تا ۵ مهرماه به طور اعتباری خریداری شده اند، اقدام به تامین ارز کرده تا این کالاها از گمرک ترخیص شوند.

وی افزود: برخی از این کالاها نهاده های کشاورزی و بخشی دیگر مواد اولیه کارخانجات و یا ماشین آلات خطوط تولیدی است. به تولیدگران وارد کننده و تجار توصیه می کنیم از این فرصت که با هماهنگی وزارت‌خانه های صمت و اقتصاد  و بانک مرکزی به وجود آمده است استفاده و نسبت به تخلیه بار خود اقدام کنند.

سخنگوی دولت با تبریک روز آتش نشان گفت: دیروز روز آتش نشانی بود که ضمن تبریک به همه آتش نشانان و آرزی سلامت و موفقیت برای آنان داریم.

ربیعی با بیان اینکه امروز روز جهانی ناشنوانیان است، گفت: میزان انسانی بودن هر جامعه ای به میزان توجهی است که به گروهای کم توان دارد.

وی تصریح کرد: برای اینکه بچه ها از کودکی معالجه شوند غربالگری ناشنوایی را از سال‌های قبل انجام می‌دهیم. برای همه ناشنوایان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم با همه مساعدت هایی که باید داشته باشیم زندگی راحت تر و آسوده تری داشته باشیم.

سخنگوی دولت همچنین از مجلس شورای اسلامی بابت رای اعتماد به علیرضا رزم حسینی تشکر کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت وزارتخانه مهمی است و زندگی مردم با این وزارتخانه بیشتر سر و کار دارد.

وی در رابطه با عادی سازی روابط میان بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی، گفت: اساسا از دیدگاه ما این تحول جدیدی نیست که رخ داده است. اینها از گذشته ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. به نظر ما این اقدام تصویری تبلیغاتی برای انتخابات آمریکا بوده و جدید نیست. البته شکستن قبح در اذهان عمومی موضوعی است که اتفاق افتاده است.

سخنگوی دولت گفت: فکر نمی کنیم هیچ کشور عاقلی فکر جنگ با ایران را به خود راه دهد. اتفاقا معتقد هستیم ممکن است امنیت خود این کشورها با مداخله اسرائیل در امور داخلی‌شان به خطر بیافتد.

ربیعی افزود: گزارشات غیر رسمی خبرگزاری های خارجی در مورد افزایش آمار فروش نفت در سپتامبر منتشر شده که این اخبار مشکوک، جعلی و تحریک کننده است. البته وزارت نفت تمام توان خود برای فروش نفت را به کار می بندد ولی با توجه به اینکه سیاست ما انتشار اطلاعات این چنین در شرایط جنگ اقتصادی نیست، آمار دقیقی ارائه نخواهیم کرد.

وی در خصوص تخلیه روستاها در مناطق مرزی غرب کشور بیان کرد: در دل این پرسش چند اطلاعات غلط وجود دارد. در سال‌های گذشته که بیش از ۱۵ سال می شود به دلیل شرایط امنیتی، هم برای دفاع از مردم مرز نشین و هم جلوگیری از ورود افراد ناامن کننده تصمیماتی گرفته شد. روستاها به سه دسته تقسیم شدند که بخشی از آنها قرار شد با رضایت مردم و انتقال هزینه به آنها، جابجا شوند.

سخنگوی دولت ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تغییرات در شرایط امنیتی کارویژه مرزی تشکیل شد تا تجدید نظر کنند. ما به مرور زمان بهبود شرایط مرزی داشتیم و باید تجدیدنظر می شد. این روستاها نه اقدام به تخلیه شده است و نه درگیری صورت گرفته و این ادعا از اساس غلط است.  چه برسد به اینکه ان را با یک سفر سیاسی و اقتصادی مرتبط کنیم.

ربیعی تاکید کرد: هیچ رابطه معناداری در این زمینه وجود ندارد و هر تصمیمی با هماهنگی مردم منطقه صورت گرفته و مرز نشینان عاملان امنیت آور برای منطقه ما هستند و این سیاست ماست.

وی افزود: فکر می‌کنم سوال در مورد روستای سردشت باشد اما براساس سوالاتی که از استاندار پرسیدم و معاون امنیتی وزارت کشور گفتند، روستاهایی بودند که باید تخلیه می شدند اما الان کسی اقدامی انجام نداده و درگیری هم رخ نداده است.