۰ نفر

7دلیل گزگز مداوم پا

۷ خرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۳۷
کد خبر: 442231
7دلیل گزگز مداوم پا

دلیل شماره یک برای احساس سوزن سوزن شدن در پا دیابت است. چه در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشته باشید یا این بیماری در شما تشخیص داده شده باشد، سطوح بالای قند خون می تواند به اعصاب آسیب برساند که می تواند به احساس سوزن سوزن شدن منجر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصرایران، زمانی که با احساس آشنای سوزن سوزن شدن یا گزگز پا یا بی حسی در انگشتان مواجه می شوید، راه حل بهبود آن به طور معمول آسان است و با تغییر وضعیت و کاهش فشار وارده بر اعصاب این احساس بهبود می یابد.

احساس سوزن سوزن شدن در پا نشانه ای شایع است و به طور معمول به مشکلی جدی اشاره ندارد. با این وجود، اگر این احساس پس از کاهش فشار بر اعصاب همچنان برای مدت زمانی طولانی ادامه می یابد یا با علائم دیگر مانند مشکلات تعادل، ضعف، درد یا تغییر در بینایی همراهی می شود، ممکن است مساله ای جدی‌تر در جریان باشد و مراجعه به پزشک بهترین اقدام است. در ادامه با برخی دلایل احساس سوزن سوزن شدن پا بیشتر آشنا می شویم.

به دیابت مبتلا هستید یا در مسیر ابتلا به این بیماری قرار دارید

دلیل شماره یک برای احساس سوزن سوزن شدن در پا  دیابت  است. چه در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشته باشید یا این بیماری در شما تشخیص داده شده باشد، سطوح بالای قند خون می تواند به اعصاب آسیب برساند که می تواند به احساس سوزن سوزن شدن منجر شود.

اگر با احساس تشنگی یا گرسنگی شدید مواجه هستید، اضافه وزن دارید یا غیرفعال هستید، یا سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت نوع 2 دارید، برای بررسی دقیق شرایط خود به پزشک مراجعه کنید. شما می توانید سطوح قند خون را با برخی تغییرات سبک زندگی و مصرف دارو زیر کنترل بگیرید که ممکن است به کاهش علائم و پیشگیری از آسیب عصبی بیشتر کمک کند.

می تواند در نتیجه مصرف دارو باشد

داروهایی که مصرف می کنید ممکن است دلیل احساس سوزن سوزن شدن در پاها باشند، به ویژه اگر شیمی درمانی را به عنوان بخشی از درمان سرطان دنبال می کنید یا داروهایی برای  اچ‌آی‌وی  و ایدز مصرف می کنید. در این مورد، صحبت با پزشک و استفاده از دارویی با عوارض جانبی کمتر یا بررسی این که آیا فواید درمان از هزینه های آن بیشتر است یا خیر اهمیت دارد.

بارداری ممکن است موجب برخی علائم خاص شود

همان گونه که جنین در رحم مادر رشد می کند، فشار وارده از سوی وی می تواند اعصاب در پاها را فشرده کرده و به احساس سوزن سوزن شدن منجر شود. همچنین، ممکن است بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست های خود به واسطه تغییر سطوح مایع در بدن را تجربه کنید.

در شرایطی که آزاردهنده هستند، این علائم عادی محسوب شده و پس از تولد نوزاد باید بهبود یابند. با این وجود، اگر بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در پاها ادامه یابند، تشدید شوند یا با درد یا تورم همراه باشند، باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

رژیم غذایی شما حاوی ویتامین های  B  بیش از حد کم یا زیاد است

اگر با کمبود  ویتامین های B ، مانند ویتامین های B1 یا B12 مواجه باشید، امکان تجربه احساس سوزن سوزن شدن در پاها وجود دارد و به طور معمول در هر دو پا آغاز می شود. اعصاب و پوشش های عصبی نیازمند این ویتامین ها برای ارائه عملکرد درست خود هستند و بدون آنها، پاها ممکن است نخستین بخش هایی باشند که از بروز مشکل خبر دهند.

از سوی دیگر، میزان بیش از حد ویتامین B6 نیز می تواند موجب احساس سوزن سوزن شدن در پاها شود. از این رو، پیش از آغاز مصرف مکمل های غذایی با پزشک خود مشورت کنید. وی می تواند به شما در تعیین مقدار درست مصرف برای بازگشت تعادل به بدن کمک کند. به طور خاص، ویتامین B12 بیشتر در منابع حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی و مرغ یافت می شود، از این رو، گیاهخواران و وگان ها ممکن است با کمبود این ویتامین مواجه شوند.

یک گیرافتادگی عصب می تواند مقصر اصلی باشد

اگر با کمر درد و احساس سوزن سوزن شدن که به سمت پاها حرکت می کند، مواجه هستید، این شرایط ممکن است به یک گیرافتادگی عصب (Pinched Nerve) در کمر اشاره داشته باشد. گیرافتادگی عصب می تواند به واسطه یک آسیب دیدگی، بارداری، آرتریت، یا استرس ناشی از حرکات تکراری در کار یا ورزش شکل بگیرد. در بیشتر موارد، مگر این که ضعف شدید را تجربه کنید، استراحت و فیزیوتراپی به تسکین علائم کمک خواهند کرد. اگر با درد شدید مواجه هستید، گاهی اوقات ممکن است به عمل جراحی یا تزریق کورتیکواستروئید برای بهبودی نیاز باشد.

ستون فقرات شما در حال پیر شدن است

تنگی کانال ستون فقرات یا باریک شدن فضاهای بین ستون فقرات می تواند بر اعصاب فشار وارد کند که می تواند موجب احساس سوزن سوزن شدن در هر دو پا شود. این شرایط به طور معمول از 50 سالگی به بعد آغاز می شود. این بخشی از روند پیری است زیرا استئوآرتریت غضروف هایی که به عنوان بالشتک بین مفاصل عمل می کنند را فرسوده می کند. شما ممکن است درد و بی حسی را نیز تجربه کنید.

اگر با تشدید شرایط خود مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید. دارو، فیزیوتراپی و حتی جراحی با حداقل تهاجم می تواند به تسکین علائم کمک کند.

به یک اختلال خودایمنی مبتلا هستید

اختلالات خودایمنی مانند لوپوس، سندرم سیوگرن، سندرم گیلن باره، آرتریت روماتوئید، و مولتیپل اسکلروز می توانند موجب احساس سوزن سوزن شدن در پاها شوند. سیستم ایمنی بیش از حد فعال به اعصاب حمله می کند یا در موارد دیگر، آرتریت ناشی از این شرایط موجب یک گیرافتادگی عصب می شود که می تواند به احساس سوزن سوزن شدن در پاها منجر شود. احساس سوزن سوزن شدن اغلب با علائم نگران کننده دیگر مانند ضعف، بی حسی، دشواری در تنفس یا درد مزمن همراهی می شود که به پزشک می تواند در تشخیص درست و ارائه درمان کمک کند.