۰ نفر

در روزهای آلوده چگونه تغذیه کنیم؟

۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۳:۰۵
کد خبر: 398443
در روزهای آلوده چگونه تغذیه کنیم؟

یک متخصص تغذیه می‌گوید در روزهایی که هوای تهران به شدت آلوده است باید مراقب تغذیه بود و برنامه متناسب با آن را رعایت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، شیما یارمحمدی متخصص ارشد تغذیه عنوان کرد: هوای آلوده دارای ترکیباتی سمی است که این ترکیبات می تواند منجر به واکنش هایی در بدن شود. بدن همواره به ترکیبات سمی واکنش التهابی نشان می دهد و این ممکن است بسیار خطرناک باشد.

این متخصص ارشد تغذیه گفت: ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در بدن قطعا به فرآیند جلوگیری از التهاب در بدن کمک می کند بنابراین در روزهایی که هوای تهران به شدت آلوده است باید از این آنتی اکسیدان ها استفاده کرد.

یارمحمدی بیان داشت: ویتامین هایی مانند E و C از مهم ترین آنتی اکسیدان ها هستند ضمن اینکه سیلنیوم و روی نیز به جلوگیری از التهاب در بدن کمک می کنند.

وی با بیان اینکه این ترکیبات آنتی اکسیدانی مانع از آزاد شدن رادیکال های هوای آلوده در بدن می شود تاکید کرد: منابع غذایی حاوی ویتامین E شامل گردو، سبزیجات و جگر هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: مصرف شیر و لبنیات در این روزها نیز بسیار مهم است. این را هم نباید فراموش کرد بر خلاف باور عمومی مواد لبنی تاثیری در از بین بردن مسمومیت ناشی از هوای آلوده در بدن ندارد.

یارمحمدی تصریح کرد: مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر با چربی کم و پنیر خنثی کننده سموم سربی است. پنیر با داشتن فسفر ، منیزیم، کلسیم و پروتئین یک خنثی کننده خوب سموم سربی محسوب می شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه شیر و فرآورده های لبنی کمک به دفع ادرار توام با خروج سوم و مواد آلاینده می کند افزود محصولات لبنی غنی از پروبیوتیک باکتری های مفید را در بدن فعال می کند و سبب کاهش جذب همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می شوند.

وی با تاکید بر مصرف روغن زیتون در هوای آلوده گفت: روغن زیتون حاوی ویتامین E است و در تنفس تاثیر مثبت دارد. این روغن التهاب بدن را کاهش می دهد. در روزهای آلوده حتما از روغن زیتون در وعده های غذایی روزانه استفاده شود.

یارمحمدی در ادامه گفت: مصرف سبزیجات در این روزهای آلوده تهران را توصیه میکنم. سبزی ها و محصولات گیاهی تازه، غنی از آنتی اکسیدان هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: سبزیجات را تازه بخورید ولی سیب زمینی، هویج، شلغم و چغندر و سایر محصولاتی که غده ای هستند را قبل از پخت به همان اندازه ای که در غذا می ریزید خرد کرده و بمدت 20 دقیقه در آب سرد بگذارید تا میزان نیترات هایی که از خاک ممکن است در آن تجمع داشته باشد وارد آب شود بعد آب را دور بریزید و سبزی ها را برای پخت و یا مصرف خام بکار ببرید.

یارمحمدی ادامه داد: در میان میوه‌ها سیب، سرب را جذب می‌کند و مانع رسیدن آسیب به سلول‌های بدن می‌شود. پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، کیوی و غلات سبوس‌دار هم این خاصیت را دارند.

وی در پایان گفت: بر اساس تحقیقات میدانی، کلم بروکلی؛ به طور خاص تنفس را راحت تر می کند. حتما در هر وعده غذایی شامل صبحانه، نهار و شام یک نوع یا بیشتر سبزی و محصولات گیاهی تازه و میوه مصرف کنید.