۰ نفر

همه چیز درباره نقرس

۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱:۴۱
کد خبر: 395115
همه چیز درباره نقرس

سال‌ها پیش یک مثال رایج بین اروپاییان رایج بود که معتقد بودند افراد مبتلا به نقرس اقشار ثروتمند جامعه را شامل می‌شوند. علت نیز مشخص بود، یکی از مهمترین مواد غذایی تشدید کننده نقرس گوشت قرمز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، این روزها افراد مبتلا به نقرس نسبت به پیشینیان شرایط بسیار مطلوب تری دارند چرا که رژیم هایی غذایی، داروها و امکانات بهتری را در اختیار دارند.

شانون یون ، متخصص بیماریهای التهابی در کلینیک تورنتو  می گوید: "آرتروز التهابی است که در اثر هیپوروریسمی ایجاد می شود و این دقیقا به معنای سطح بالای اسید اوریک در خون است. افزایش سطح مزمن اسید اوریک می تواند منجر به تشکیل کریستال هایی شود که در مفصل قرار می گیرند و در نتیجه مفصل قرمز ، گرم ، متورم و دردناک می شود.اگر بدن شما بیش از حد اسید اوریک تولید کند یا به اندازه کافی از طریق کلیه ها دفع نشود ، ممکن است هیپروریسمی ایجاد شود."

اسید اوریک ترکیبی است که بعد از خوردن غذاهای خاص در بدن ما ظاهر می شود. اینها می تواند شامل گوشت قرمز ، غذاهای دریایی و مصرف الکل باشد.نقرس به عنوان "بیماری مردانه" شناخته شده است زیرا بیشتر مردان را درگیر می کند. افرادی که الکل مصرف می کنند نیز در معرض خطر ابتلا به نقرس قرار دارند.

نمونه هایی از عوامل افزایش قابل اصلاح و پیشگیری نقرس شامل چاقی ، مصرف الکل و رژیم غذایی نامناسب است. نمونه هایی از عوامل غیر قابل اصلاح نیز برخی فاکتورهای ژنتیکی است. مهمترین علامت نقرس معمولا در پا دیده می شود. جایی که مفاصل شما که اغلب در پا یا انگشتان پا قرار دارند ، طی چند روز متورم می شوند.

سیستم ایمنی مفصل  اسید اوریک را دوست ندارد و در نتیجه برای خلاص شدن از این مهمان ناخواسته به مفصل خود حمله می کند. علائم می تواند حدود یک هفته ادامه داشته باشد و علاوه بر انگشتان پا ، نقرس در زانو ، مچ پا و آرنج نیز دیده می شود. اگرچه نقرس بیماری مردانه است اما پس از یائسگی در زنان نیز دیده می شود. معمولا مردان بین 30 تا 50 سالگی دچار نقرس می شوند در حالی که زنان معمولاً بعد از یائسگی علائم را مشاهده می کنند.

گزینه های درمانی غیر دارویی برای نقرس حاد شامل خنک کردن مفصل است ، در حالی که درمان های دارویی شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ، کلشیسین و کورتیکواستروئیدهای داخل مفصلی است. با همه اینها اغلب متخصصان معتقدند، رژیم غذایی سالم و کم چربی، افزایش مصرف سبزیجات و کاهش مصرف خوراکی های شیرین و الکلی می تواند منجر به بهبود علائم شود.