۰ نفر

چطور با ریفلاکس معده مقابله کنیم؟

۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۵۷
کد خبر: 377739
چطور با ریفلاکس معده مقابله کنیم؟

یک فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص بیماری ریفلاکس معده، علایم، عوامل بروز و راه‌های پیشگیری و درمان آن توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پژمان علوی نژاد گفت: در حالت عادی مقادیری از اسیدی که در معده ترشح می شود به مری بر می گردد که در صورت باقی ماندن اسید، منجر به آسیب زدن به بافت های این عضو از بدن می شود.

وی افزود: این اسید به وسیله جریان بزاق و حرکات دودی مری شسته و دوباره به معده منتقل می شود تا از آسیب بافتی جلوگیری کند اما زمانی که  برگشت اسید معده به مری، بیش از حد عادی شود رفلاکس اسید از معده به مری اتفاق می افتد.

علوی نژاد ادامه داد: حداقل ۲۰ درصد مردم هر جامعه ای حداقل هفته ای یک بار این عارضه را تجربه می کنند و ماهیانه ممکن است به ۳۵ تا ۴۰ درصد برسد و بیماری شایع و مزمنی محسوب می شود.

دراز کشیدن پس از صرف غذا از عوامل موثر در بروز ریفلاکس

این فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص عوامل موثر در بروز ریفلاکس معده گفت: اضافه وزن و چاقی شکمی، پوشیدن لباس های تنگ و فشار آوردن به حفره شکم، دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف غذا به خصوص همراه با صرف زیاد مایعات از جمله این عوامل است.

وی اضافه کرد: مصرف غذاهای با چربی بالا، مرکبات و کیوی، فلفل، شکلات، نعناع و نوشابه های گازدار، فرد را در معرض ابتلا ریفلاکس قرار می دهد.

استرس به تنهایی باعث بروز ریفلاکس نیست

علوی نژاد گفت: استرس می تواند بر روی همه قسمت های بدن اثر منفی داشته باشد و باعث تشدید یک عارضه شود اما به تنهایی باعث بروز ریفلاکس نمی شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: علایم بیماری نیز شامل احساس سوزش و یا درد در پشت جناغ سینه، وجود مایعات تلخ در حفره دهان ، سرفه های ناگهانی،  احساس خفگی در هنگام دراز کشیدن و بوی بد دهان است و  در صورت ایجاد زخم در مری، احساس درد در هنگام بلع غذا را به همراه دارد.

وی به راه های پیشگیری از این بیماری اشاره کرد و افزود: پرهیز از اضافه وزن و چاقی، داشتن تناسب اندام، اجتناب از مصرف بیش از حد غذا در یک وعده،  پرهیز از مصرف زیاد مایعات و به ویژه نوشابه های گازدار همراه با صرف غذا از جمله راه های پیشگیری است.

شب ها دیر وقت شام مصرف نکنید

علوی نژاد گفت: افراد حداقل تا یک ساعت پس از صرف غذا از دراز کشیدن و خوابیدن پرهیز کنند، شب ها دیر وقت شام صرف نکنند  و مواد غذایی و میوه های محرک و نیز چای و قهوه غلیظ ، مرکبات و کیوی را به ویژه در شب و دیروقت استفاده نکنند.

این فوق تخصص گوارش و کبد توصیه کرد: از استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان و مشروبات الکلی نیز پرهیز شود.

وی در خصوص عوارض بیماری ریفلاکس معده بیان کرد: زمانی که اسید معده در درازمدت با بافت مری تماس داشته باشد باعث بروز التهابات و زخم هایی در بافت مری می شود که در هنگام مزمن شدن، بافت را به سمت تغییرات غیر طبیعی و یا بدخیمی می برد.

ریفلاکس معده عامل مهمی در بروز بوی بد دهان

علوی نژاد ادامه داد: این بیماری عامل مهمی در بوی بد دهان، پوسیدگی دندان، سرفه های مزمن، خشونت صدا و گرفتگی گوش محسوب می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: رعایت اصول غذایی،  تناسب اندام،  پرهیز از پرخوری، اجتناب از دراز کشیدن سریع بعد از صرف غذا و مصرف داروهای کاهش دهنده ترشح اسید معده از جمله راه های موثر در درمان این بیماری است و درمان فرد مبتلا به ریفلاکس معده  نیاز به دوره های درازمدت دارد.