۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

قطع کامل ارتباطات بین‌المللی ایران با نپیوستن بهFATF/ افزایش نرخ ارز صرفا متاثر از FATF نیست

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 417622
قطع کامل ارتباطات بین‌المللی ایران با نپیوستن بهFATF/ افزایش نرخ ارز صرفا متاثر از FATF نیست

رییس کمیسیون بازار پول اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به شرایط تحریمی اظهار کرد: حتی در شرایط فعلی، روزنه‌هایی از ارتباطات بین‌المللی وجود دارد که با نپیوستن به FATF این روزنه‌ها نیز از بین خواهد رفت.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌ شاد؛ فریال مستوفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین بیان کرد: FATF یک استاندارد بین المللى بانکى براى ایجاد شفافیت و جلوگیرى از اقدامات تروریستى، پول‌شویی و قاچاق انسان و مواد مخدر است که بعد از حادثه ١١سپتامبر به وجود آمد؛ بر این اساس تمام کشورها سیستم بانکى خود را با این قانون تطبیق دادند به جز کره شمالى که آن هم در لیست سیاه FATF  قرار گرفت.

مستوفی ادامه داد: FATF بیش از ٤٠ماده اساسى دارد که ما بیشتر این قوانین به جز CFT و پالرمو را پذیرفته ایم و به این ترتیب فعلا در لیست خاکسترى قرار داریم؛ ما به عنوان فعالان بخش خصوصی امیدواریم که یا به این استاندارد بین‌المللی بپیوندیم یا مجددا به ما فرصت دهند تا خودمان را با تمام مواد این قانون تطبیق دهیم.

این فعال بخش خصوصی به تاثیر مستقیم تصویب FATF در ارتباطات بین‌المللی کشور اشاره کرد و گفت: به رغم شرایط تحریمى و عدم ارتباط بانکى ما با سایر کشور‌ها، اما همچنان روزنه‌هایى برای ارتباط وجود دارد که با نپیوستن به FATF این روزنه‌ها نیز از بین خواهد رفت و هر بانکى که قواعد این استاندارد بین‌المللی را پذیرفته باشد به هیچ وجه امکان همکارى با ما نخواهد داشت و بخش خصوصى به این خاطر زیان بسیارى متحمل خواهد شد.

مستوفی با تاکید بر بعد اقتصادی FATF تصریح کرد: متاسفانه این موضوع بیشتر جنبه سیاسى پیدا کرده و موضع‌گیری‌های منفی نسبت به آن نیز اغلب سیاسی بوده؛ در حالیکه FATF یک موضوع کاملا اقتصادی است.

رییس کمیسیون بازار پول اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ارتباطات بانکی محدود ایران خاطرنشان کرد: حدود ٩٨درصد بانک هاى دنیا با ما کار نمى کنند که نپیوستن به FATF این ارتباط محدود را نیز از بین خواهد برد؛ اما درباره تاثیر این موضوع بر بازار‌های داخلی مانند ارز باید بگوییم که این بازار در حال حاضر متاثر از عوامل دیگری به غیر از FATF بوده و نمی‌توان افزایش نرخ دلار را صرفا متاثر از این موضوع دانست.

مستوفی افزایش تقاضا و کمبود ارز را عمل اصلی رشد قیمت دلار عنوان کرد و گفت: با کاهش فروش نفت، درآمدهاى ارزى کشور کاهش پیدا کرده و بر این اساس در تامین طرف تقاضا با مشکل روبه رو شده‌ایم که همین عدم تناسب بین عرضه و تقاضا یکى از عوامل تاثیرگذار بر افزایش نرخ ارز بوده است.