۰ نفر

در تحلیل هفتگی بازارها مطرح شد:

افت قریب‌الوقوع دلار به کمتر از ۲۰هزار تومان/ احتیاط در خرید رمزارزها و عدم ورود به برخی بازارها

۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۰۰
کد خبر: 509153
افت قریب‌الوقوع دلار به کمتر از ۲۰هزار تومان/ احتیاط در خرید رمزارزها و عدم ورود به برخی بازارها

آینده سیاسی توافق با آمریکا، بورس و حضور در بازار رمزارزها از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ی لایو این هفته الحسینی و مروی، دو کارشناس اقتصادی، بودند. این برنامه چهارشنبه هر هفته در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود و این دو کارشناس به بررسی روند هفته گذشته و پیش‌بینی روند آینده آن‌ها می‌پردازند و به پرسشهای مخاطبان خود پاسخ می‌دهند.

اقتصادآنلاین-هانا پاکمند؛ در برنامه تحلیل بازارها که گفتگوی صادق الحسینی و علی مروی است، بازارهای مختلف از جمله بازار سهام، مسکن، خودرو، ارز و طلا هر چهارشنبه به صورت زنده در اینستاگرام اقتصادآنلاین حوالی ساعت ۲۱:۱۵ بررسی می‌شوند. همچنین پادکست این برنامه در نرم‌افزارهای پادگیر از جمله کست باکس در کانال «تحلیل هفتگی بازارها» بارگذاری می‌شود. این دو کارشناس اقتصادی چارچوب تحلیلی برای سرمایه‌گذاری به صورت رایگان به عموم مردم ارائه می‌دهند. گزارش زیر متعلق به برنامه ۷ اسفند ماه است.

تب رمز ارزها؛ اولین پرسش را رقم زد

الحسینی، برنامه را با پاسخ به وضعیت بازار رمزارزها اینگونه آغاز کرد: از مهم‌ترین اتفاقات این هفته، سقوط شدید بازار رمز ارزها بود. بازاری که کسی نمی‌تواند آن را به طور قطعی پیش‌بینی کند و هرکسی هم به صورت قطعی ادعا کند که این بازار را پیش‌بینی می‌کند به دنبال فریب مردم است. به عبارتی دیگر به علت پیچیدگی و ریسک بالای این بازار باید با احتیاط بیشتری در این بازار معامله کرد. توصیه می‌شود در بازار رمز ارزها بیش از پنج یا ده درصد از دارایی خود را سرمایه‌گذاری نکنید. هفته پیش هم من اعلام کردم که توصیه ورود به این بازار را ندارم. این بازار خیلی ملهتب است و حتی هم ممکن است کمی بالا برود ولی مستعد ریزش است. همین اتفاق هم افتاد. باید یاد بگیریم سرمایه‌گذاری همین است. بهتر است حداقل در دو هفته آتی در بازار رمز ارزها فقط ناظر باشید و هیچ خریدی انجام ندهید. برای فروش هم اگر الان بتوانید خارج شود و در زمان مناسب وارد شوید بهترین مسیر ممکن است.

مروی نیز در مورد این بازار به این نکته اشاره کرد که خود ورودی به آن نداشته است اما اطرافیان وی استرس بالایی در این بازار طی این هفته متحمل شدند. پیشنهاد او این بود که اگر ظرفیت استرس و ریسک بالا را ندارید، وارد آن نشوید.

تحولات بین المللی و ارتباط میان ایران و آمریکا

الحسینی پیش بینی می‌کند توافق ایران و آمریکا بسیار نزدیک است و ایران دست برنده را دارد. هم‌چنین وی تاکید می‌کند حتی اگر توافقی هم بین این دو کشور صورت نگیرد بازارهای ایران کاملا کنترل خواهند شد. علت اصلی این کنترل بازارها در برنامه هفته گذشته و دو هفته گذشته (قسمت اول پادکست) ارائه شد که مخاطبان برای پیگیری جزئیات بیشتر می‌توانند به آن دو برنامه مراجعه کنند. وی دلایل خود در خصوص توافق میان ایران و آمریکا را اینگونه تشریح کرد: اولا دولت جو بایدن مشکلات داخلی بسیار زیادی دارد و با رای شکننده‌ای به ریاست جمهوری ایالت متحده آمریکا انتخاب شده و بسیار لرزان در حال حرکت است. ثانیا رسانه‌های آمریکا بر خلاف گذشته از منفی‌بافی در خصوص ایران دست برداشته‌اند و لحن صحبتشان تغییر کرده و ملایم‌تر شده است. در شبکه CNN دیدم که هفته پیش برای اولین بار در پاسخ به اینکه ایران عامل بی‌ثباتی منطقه است، یک تحلیلگر گفت که همه کشورها خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کنند. این تحلیلگر آدم مشهوری هم بود. این صحبت از این جهت مهم است که از این شبکه بعید بود چنین چیزی از تریبونش اعلام شود و اجازه پخش چنین صحبتهایی را نمی‌دادند. ثالثا این بار برخلاف ماجرای برجام، ایران آگاهانه عمل می‌کند و بایدن و دولتش به خوبی از این موضوع با خبر هستند. این را آمریکا می‌داند که دیگر ایران حواسش به اتفاقات هست و هشیارانه عمل می‌کند و اینطور نیست که مثل گذشته با ما بازی کنند و می‌دانند که نقطه تعادلی در بازی ایران و آمریکا وجود دارد که فکر می‌کنم ظرف یک تا دوماه آینده این دو کشور به آن خواهند رسید.

برخلاف محمدصادق الحسینی، علی مروی، دیگر کارشناس اقتصادی توافق میان این دو کشور را به این اندازه نزدیک پیش‌بینی نمی‌کند. وی تشریح کرد: سران کشور در خصوص تصمیم‌گیری در موضوع توافق میان این دو کشور به دولت آقای روحانی اختیار کافی نخواهند داد اما ظاهرا یکسری موافقت‌هایی گرفته شده است. از طرفی بایدن شاید این تحلیل را داشته باشد که مذاکره کردن با دولت بعدی سخت‌تر باشد. همچنین شاید بر فضای انتخاباتی ایران اثرگذاری داشته باشند تا بتوانند تصمیم بهتری برای منافع خود اتخاذ کنند. البته کورسوی امیدی به فضای روشنفکری آمریکا می‌توان داشت که آقای الحسینی به آن اشاره کرد. اما کماکان فکر می‌کنم استراتژی بایدن و دولتش سخت‌گیری هرچه بیشتر بر ایران است. وی در ادامه از دیگر دلایل این پیش‌بینی یاد کرد: ضعف کنونی کشور بودجه ۱۴۰۰است. این بودجه با کسری تراز عملیاتی بالغ بر ۴۷۷هزار میلیارد تومان که در هفته کنونی هم مجلس بین ۷۰ تا ۱۰۰هزار میلیارد تومان بر میزان آن افزوده است؛ از اصلی‌‌ترین مشکلات کشور است. در نتیجه از بودجه حس می‌کنند که ایران در موضع ضعف قرار دارد و ایران نیز به شدت روی درآمدهای نفتی برای جلوگیری از کسری بودجه و تورم سال آینده حساب کرده است. ما از بودجه سیگنال خوبی به آمریکا ندادیم. هم دولت و هم مجلس روی درآمدهای نفتی حساب کرده‌اند. در مجموع به اینکه به سرعت توافق شود خوشبین نیستم.

ارز و طلا چه وضعیتی خواهند داشت؟

الحسینی در تکمیل سخنان خود اینگونه ادامه داد: من تحلیلی هم داشتم که دولت شاید دلار را تا ۱۵هزار تومان پایین بیاورد که بسیار کار بدی برای تولید و اقتصاد کشور است. اما اگر بخاطر عدم دسترسی به دلارهای خود نتواند تا ۱۵هزار تومان پایین بیاورد، ظرفیت پایین آوردن آن تا ۲۰ هزار تومان را دارد و در مقطع کوتاهی شاید زیر این عدد هم برود.

همچنین الحسینی با اشاره به پیش‌بینی‌ای که چهارماه پیش ارائه داده بود، همچنان آن را معتبر دانست و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های ما حداکثر تا فروردین‌ماه دلار به کمتر از ۲۰هزار تومان خواهد رسید. همچنین در پاسخ به مخاطبی که گفته بود چرا دلار افت نکرد اینچنین پاسخ داد: تحلیل ما زمانی بوده است و در فروردین و اسفند به این محدوده خواهد رسید و تحلیل ما همچنان معتبر است و آن را تحقق‌پذیر می‌دانیم. تحلیل مان بر اساس یکسری پایه‌های مشخص بنا شده که در صورت تغییر آن مبانی تحلیل ما هم عوض خواهد شد و در آن هفته به شما اعلام خواهیم کرد. لذا نگه‌داری دارایی ارزی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

در خصوص بازار طلا وی توصیه کرد: تا به توافق برجام برسیم طلا بازار پرنوسانی است، بنابراین توصیه به نگهداری طلا نمی‌شود و اکنون فرصت خوبی برای فروشندگان است. بازارها به آرامش خواهند رسید. در هفته گذشته یا دو هفته گذشته خدمت شما اعلام کردم که شاید طلا نوسانی هم داشته باشد. ولی در کل توصیه‌ام برای عدم نگه‌داری طلاست مگر برای نوسان‌گیرها که شرایط آن‌ها با سرمایه‌گذاران بلند مدت و میان مدت متفاوت است.

آینده بازار سرمایه چگونه است؟

صادق الحسینی تصریح کرد: سوال اشتباهی که بعضی از مردم می‌پرسند این است که من ضرر کرده‌ام، درست می‌شود؟ من بارها این را جواب داده‌ام. قبلا اتفاقی افتاده و دیگر تمام شده است. اگر کسی ضرر کرد به او بلیطی نمی‌دهند که برای سود کردن جلو بیفتد. اکنون دیگر مهم نیست که سهامداران چه مقدار در این بازار متضرر شده‌اند. باید از قبل حد ضرر تعیین می‌کردید و نمی‌گذاشتید ضرر بیش از این شود. در واقع باید جلوی ضرر را هرچه زودتر گرفت تا بیش از این زیان ندیده‌ایم. ما در شاخص ۲میلیون، ۱.۸ و پایین‌تر نیز اعلام کردیم از بورس خارج شوید. به عبارتی دیگر با خروج در زمان مناسب می‌توان در زمان مناسب تر وارد شد. بعضی نیز بحث را شخصی می‌کنند و به صورت غیرواقعی به این مسائل نگاه می‌کنند. به صورت کلی این را در نظر بگیرید که قیمت‌ها هیچگاه نمی‌توانند برای طولانی مدت با قیمت‌های واقعی فاصله زیادی داشته باشند. در آن نامه ما به این نکته اشاره داشتیم که در کوتاه مدت قیمت ها از ارزش واقعی خود فاصله می‌گیرند ولی در بلند مدت به قیمت اصلی برمی‌گردند.

الحسینی در ادامه افزود: برخی نیز می‌گویند در مورد سهام جداگانه باید صحبت کرد و کلی صحبت نکرد. بله، مشخص است که باید چنین کاری کرد ولی وقتی شاخص کل داریم یعنی می‌توان در مورد کلیت بازار هم صحبت کرد. اینکه برخی از شرکت‌ها برای ورود موقعیت خوبی دارند درست است اما من ترجیح می‌دهم در شرایط فعلی ورود نکنم. نقد بودن مگر چه اشکالی دارد؟! با یک دلیل محکم و شرایط قوی باید وارد شد و الان این شرایط در بازار حاکم نیست و با وجود دامنه نوسان در این بازار، همیشه فرصت ورود دارید. در نهایت ۵درصد، ۱۰درصد از دست می‌دهید.

در ادامه علی مروی، دیگر کارشناس این برنامه گفت: بورس که روند کلی‌اش همان چیزی است که آقای الحسینی اشاره کردند. اصلی ترین مشکل بورس سیاست‌گذار این بازار است. عوامل این بازار پیشنهاد افزایش نقدشوندگی بازار، حجم مبنا و افزایش شناوری سهم را که ما داده بودیم، نادیده گرفتند و سیاست اشتباهی تحت عنوان محدودیت دامنه نوسان را اعمال کردند که به نظر می‌رسد از سمت وزارت اقتصاد فشارها برای انجام این گونه کارها وارد می‌شود. وضعیت بازار نیز به همین دلیل بدتر از قبل شده است. ورود به این بازار نیاز به تحلیل‌های قوی و تیمی قوی دارد و کار هر کسی نیست. شما باید سود انتظاری را حساب کنید و به سناریوهای مختلف وزن بدهید و تیم خیلی حرفه‌ای نیاز دارد که در ایران من ندیدم. اگر به این تیم‌های حرفه‌ای دسترسی دارید شاید بتوان ورود داشت وگرنه اصلا توصیه به ورود نمی‌شود.

آیا نامه ۲۵اقتصاددان موجب ریزش بورس و تورم شد؟

محمدصادق الحسینی گفت: بورس باعث تورم نشد و بیش از چیزی که می‌توانست رشد کرده بود. شاخص کل بورس طی یک سال بیش از ده برابر شده بود. برخی نمادها بیش از ۵۰برابر شده بودند و این شرایط کاملا غیرعادی و برخلاف اصول اقتصادی بود. ما نامه به دولت زدیم که بیمه‌گری کلان نکند. به عبارتی دیگر دولت با بیمه‌گری کلان مردم را در این بازار گرفتار کرد و به هیچیک از حرف‌های ما گوش نکرد.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر دولت به هیچ کدام از بندهای نامه توجه نکرد. در ادامه نیز با الزام بانک‌ها به حمایت از بورس موجب ریزش هرچه بیش‌تر آن شد. دولت از این طریق ۱۰۰هزار میلیارد تومان بر پایه پولی افزود. با این اقدام حجم نقدینگی افزایش پیدا کرده و با افزایش تورم باعث از بین رفتن اقتصاد کشور خواهد شد. آیا ریزش بورس اتفاق نیفتاد؟ همه پیش‌بینی‌های ما اتفاق افتاد حالا می‌گویند نامه عامل این‌ها بوده است و داستان را برعکس تعریف می‌کنند.

نرخ بهره بین بانکی و ریزش بورس

الحسینی گفت: نرخ بهره بین بانکی، متغیر سیاستی برای تغییر بازارها نیست. این نرخ قبل از نامه ۲۵اقتصاددان، توسط دولت افزایش پیدا کرده بود. از سمت دیگر نرخ بهره بخاطر هیچ بازاری نباید دستکاری شود. پایین آمدن نرخ بهره در ابتدا باعث افزایش نرخ ارز و قیمت مسکن می‌شود و بعد در بازار سهام تاثیر می‌گذارد. ما این مساله را به صورت کامل در برنامه نرخ بهره اقتصاد ایران در گذار از بحران توضیح دادیم، به آن برنامه مراجعه کنید.

بازار مسکن در هفته آتی چگونه خواهد بود؟

علی مروی گفت: هفته گذشته تغییر خاصی در بازار مسکن رخ نداد و تنها تعداد معاملات مقداری افزایش پیدا کرد ولی همچنان این بازار در رکود به سر می‌برد. وی افزود: در اسفندماه و فروردین ماه شاهد رکود بازار مسکن خواهیم بود و از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد رونق فصلی در این بازار رخ خواهد داد. منظور از این رونق افزایش ۷الی ۸درصدی قیمت‌ها است. وی همچنین گفت: اواخر اسفند ماه و اوایل فروردین ماه فرصت خوبی برای خرید مسکن برای مصرف شخصی است.

الحسینی نیز ادامه داد: به خاطر چسبندگی قیمت پله پله کاهش خواهد یافت و به مرور قیمت مسکن افت قیمت خواهد داشت.

بازار خودرو در هفته‌های آتی

این کارشناسان اقتصادی کاهش ۳۰درصدی خودروهای خارجی را پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند میزان واردات رو به افزایش خواهد بود. در خصوص خودروهای داخلی نیز انتظار کاهش قیمت‌ بازاری آن‌ها را می‌کشند.

نکات پایانی

الحسینی با اشاره به کامنت یکی از بینندگان اعلام کرد: ما ملت دلالی نیستیم. حضور در این بازارهای مالی باعث می‌شود تا از تورم مصون بمانیم و به دام فقر نیفتیم و دارایی و زندگی‌مان را از دست ندهیم. لذا حضور هوشمندانه در این بازارها از این جهت مفید است. ما نیز این لایو را برای همین موضوع برگزار می‌کنیم تا کمکی به موضوع کنیم.

همچنین الحسینی در اشاره به خبر کذب یکی از کانال‌های تلگرامی این نکته را اذعان داشت: ما توصیه نمی‌کنیم شما چه چیزی بخرید یا بفروشید؛ ما کاری که خودمان انجام می‌دهیم را می‌گوییم. این برنامه به صورت رایگان است و کاری که خودمان انجام می‌دهیم را خدمت شما اعلام می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری شما عاقلانه‌تر باشد و جلوی فریب و کلاه‌برداری برخی از سودجویان را بگیریم.