۰ نفر

دو مدیر فولادی کشور:

بورس کالا به نظام سهمیه‌بندی و رانتی بازار فولاد پایان داد

۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۴
کد خبر: 814903
بورس کالا به نظام سهمیه‌بندی و رانتی بازار فولاد پایان داد

مدیرعامل فولاد هرمزگان و معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان معتقدند که شفافیت امروز مبادلات محصولات فولادی کشور و پایان نظام سهمیه بندی و رانتی گذشته، ماحصل ورود صنعت فولاد به بورس کالا بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ فعالان صنعت فولاد دوران معاملات حواله ای و بهره بردن عده ای خاص از حواله های فولاد را از یاد نبرده اند؛ جایی که دارندگان حواله امکان دریافت فولاد با نرخ دولتی را از درب کارخانه داشتند اما مردم باید کف بازار، فولاد را چند برابر قیمت از آن ها می خریدند. شیوه ای ناکارآمد که در کنار عدم شفافیت، نبود تضامین عمل به تعهدات طرفین و از همه مهم تر اجحاف آشکار در حق تولیدکننده و مصرف کننده در نهایت منجر به راه اندازی بورس فلزات تهران و در ادامه بورس کالای ایران شد. در بورس کالا، هر هفته تولیدکنندگان متعدد بدون واسطه محصولاتشان را روی تابلو می برند و مصرف کنندگان به عنوان تولیدکنندگان پایین دستی نیز مواد مورد نیازشان را خریداری می کنند. هویت همه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حاضر در بورس کالا نیز از سوی نهادهای متولی، احراز می شود و به دلیل ساختارمند بودن بورس کالا امکان گذاشتن قاعده هایی همچون کف عرضه برای اطمینان خریداران از عرضه های منظم و مستمر در این بورس وجود دارد. به این ترتیب یک بازار متشکل و کاملا شفاف در اختیار سیاست گذاران قرار گرفته تا با دقت فرآیندهای بازار را رصد کرده و برای تعادل بخشی به معاملات در لحظه تصمیم بگیرند.

کمک بورس به توسعه صنعت فولاد

در همین زمینه عطاالله معروفخانی مدیرعامل فولاد هرمزگان در بیان مزایای بورس کالا گفت: شفافیت اطلاعات به واسطه معاملات محصولات مختلف از جمله فولاد در بورس کالا باعث می شود تا سیاست گذار و ناظرین امکان رصد و نظارت بر عملکرد شرکت ها را داشته باشند.
معروفخانی با تاکید بر لزوم عرضه منظم مواد اولیه و محصولات در بورس کالا گفت: توسعه بازار فولاد و حضور بیشتر فعالان این بخش در بورس کالا به کشف منصفانه قیمت ها، رشد شفافیت اقتصادی، ایجاد بازار منسجم و تضمین تعهدات طرفین می انجامد و به همین دلیل است که کمک به توسعه بازار فولاد از مسیر بورس کالا توصیه می شود.
 مدیرعامل فولاد هرمزگان اظهار داشت: سازوکار بورس کالا می تواند موجب افزایش ارزش افزوده و بهره وری و اصلاح و تخصیص بهینه منابع در صنعت فولاد شود و عدم توازن های زنجیره فولاد را مرتفع کند.
وی در پایان، بورس کالا را بستری رسمی و ساختار یافته خواند و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف راه اندازی بورس کالا، ساماندهی و ارتقا تجارت کالایی کشور بوده است که ما در صنعت فولاد در این مسیر حرکت می کنیم و البته عدم دخالت های بیرونی در این حوزه نیز مورد تاکید فعالان بازار است.

 بورس کالا بستر شفاف عرضه و معامله کالاهاست

رضا وکیلی معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان نیز در گفت و گو با .... گفت: یک تعبیری از سوی برخی ها مدام تکرار می شود که فلان کالا در بورس کالا با افزایش قیمت مواجه شد اما اشاره به دلایل رشد قیمت نمی شود بلکه تنها علیه بستر بورس کالا موضع گیری می شود که این رویه قطعا کارشناسی نیست.
وکیلی تاکید کرد: اتفاقا بورس کالا باعث ایجاد شفافیت در معاملات و کشف واقعی و عادلانه قیمت ها می شود و اگر در برهه ای نرخ یک کالا از مدار منطقی خود خارج می شود به شرایط بازار، میزان عرضه و تقاضا و عوامل متعدد دیگر بستگی دارد و این نوسان قیمت، قطعا به بستر معامله ارتباطی ندارد.  
وی در قالب یک سوال این موضوع را توضیح داد و گفت: در تابستان با توجه به وضعیت فعلی انرژی با مازاد آهن اسفنجی در بازار مواجه هستیم و به واسطه همین مازاد عرضه، درصورت عرضه به دلیل کمبود تقاضا روند قیمتی منفی می شود. اما در زمستان به جهت کمبود عرضه، رقابت شکل می گیرد و روند نرخ ها مثبت خواهد شد؛ آیا این نوسان قیمت به بورس کالا ارتباطی دارد یا به دلیل مشکلات انرژی و سایر عوامل، توازن بازار برهم خورده است؟
وکیلی تاکید کرد: اگر قرار است ایرادی به نوسان قیمت یک کالا گرفته شود باید به میزان عرضه و تقاضا، کمبود انرژی یا تغییرات نرخ ارز ایراد گرفت که باعث بروز نوسان در بازار یک کالا شده اند نه بستری که آن نوسان را نشان می دهد.
معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان ادامه داد: بورس کالا یک بستر شفاف برای عرضه کالاهاست. البته پیشنهاداتی نیز به بورس در زمینه اعمال سقف های خرید یا فروش مطرح می شود. سقف های خرید در شرایطی که بازار شمش با مازاد همراه است منطقی به نظر نمی رسد که با مذاکرات صورت گرفته این مساله رفع شد.

وی در پایان با تاکید بر این نکته که عملکرد بورس کالا برای تولید، مصرف و سیاست گذار قابل دفاع بوده است، اظهار کرد: اگر بورس کالا نباشد، قطعا به 20 سال پیش و نظام سهمیه بندی و عدم شفافیت و رانت و رانت بازی باز خواهیم گشت؛ دورانی که شرایط تولید و دلالی آن برای فعالان صنعت روشن و عیان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha