۷ نفر

سدهای مشهد دیگر آب ندارد!

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۲:۲۱
کد خبر: 839630
سدهای مشهد دیگر آب ندارد!

در حالی که بسیاری از شهروندان با اشاره به بارش های هفته های اخیر از شرایط خوب منابع آبی صحبت می کنند اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد از کمبود ۴۶ درصدی آب این شهر خبر می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، "اعلام برنامه جیره بندی و قطع آب منازل در مشهد" این تیتر، شاید اکنون باورپذیر نباشد اما بررسی و هشدارهای مسئولان نشان می دهد با ادامه وضع بارش و مصرف آب احتمالا باید منتظر چنین وقایعی باشیم!
سد دوستی فقط ۷ درصد آب دارد

هرچند در گزارش های قبلی گفته ایم اما باز هم باید تکرار کنیم که بارش های اخیر تاثیری در ذخیره سدهای مشهد نداشته است.

طبق گزارشی که در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ منتشر کردیم، گزارش دفتر مدیریت منابع آب ایران نشان می داد به رغم بارش چشم نواز باران و برف اما سد دوستی به شکل ثابتی موجودی آب را را حفظ کرده است، این سد فقط ۴ درصد پرشدگی مخزن و سد طرق نیز ۱۲ درصد پرشدگی دارد.

شرایط وقتی نگران کننده می شود که آخرین گزارش دفتر مدیریت منابع آب ایران را می بینیم. گزارشی که هشتم اردیبهشت منتشر شده و نشان می دهد سد دوستی با ۷درصد پرشدگی مخزن، ذخیره آب در آن حدود ۴۷ درصد از سال پیش کمتر شده است.

سد طرق هم با ۱۳ درصد پرشدگی مخزن اما ذخیره آب در آن حدود ۳۹ درصد از سال قبل کمتر شده است. آمارهایی که لزوم مدیریت مصرف و صرفه جویی را نشان می دهد.

کمبود ۴۶ درصدی آب در مشهد

در ادامه این گزارش نیز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد از کمبود ۴۶ درصدی آب در این شهر با ادامه شرایط کنونی خبر داده است.

حسین اسماعیلیان اظهار کرد: تأمین بخش قابل توجهی از آب مشهد از طریق منابع سطحی و چهار سد دوستی، ارداک، طرق و کارده صورت می پذیرد و در اثر خشکسالی های پیاپی، حجم ذخیره این سدها با کاهش شدید مواجه شده است.

اسماعیلیان ادامه داد: اگر این شرایط ادامه دار شود و حجم اندک آب سدها را هم از دست بدهیم، حدود ۴۶ درصد کمبود آب در شهرستان مشهد خواهیم داشت؛ با این وجود پروژه هایی در دست اجراست تا بتوانیم بخشی از کمبود احتمالی را تأمین نماییم و نباید فراموش کنیم که همراهی و مشارکت مردم در مدیریت مصرف بهینه بسیار مهم، قابل اتکا و تاثیرگذار خواهد بود.
باران بیاید، باز هم خشکسالی داریم

حسین اسماعیلیان اضافه کرد: باید در نظر داشته باشیم که به زودی وارد دوره طولانی سفرها در اواخر بهار و همچنین فصل تابستان به مشهد خواهیم شد و این نکته را هم باید مد نظر داشته باشیم که حتی اگر بارندگی های خوبی را در ادامه این سال آبی شاهد باشیم باز هم اوضاع به نحوی نیست که موجب جبران ۴۳ ماه خشکسالی شود و در چنین شرایطی، یکی از موضوعات مهم و البته بر اساس شعار سال، مشارکت مردم در بحث مدیریت مصرف است.

اسماعیلیان خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود نیاز آبی شهر مشهد در تابستان پیش رو که ماه های محرم و صفر و وقوع سفرهای متعدد به مقصد دومین کلانشهر کشور را در پی دارد به حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه برسد و چنانچه ذخیره آب سدها نیز به صفر برسد، حدود ۷ هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه از منابع فعلی قابل استحصال خواهد بود و این میزان کمبود آب را تا حدی باید از طریق اجرای پروژه های این شرکت و نیز شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و بخش مهم دیگر را از طریق مدیریت مصرف تامین کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • مسعود IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    0 0
    این همه بارش نزولات آسمانی وبی تدبیری مسئولان شاهد کم آبی هستیم واقعا جای تاسف داره