۰ نفر

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد

وجود ۲.۷ میلیون مسکن ناکارآمد در محدوده بافت فرسوده| معاوضه زمین دولتی یا واحد مسکونی در شهرهای جدید

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۲۰
کد خبر: 839540
وجود ۲.۷ میلیون مسکن ناکارآمد در محدوده بافت فرسوده| معاوضه زمین دولتی یا واحد مسکونی در شهرهای جدید

آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در محدوده بافت‌های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد که این بناها جان ۱۰ میلیون نفر ساکن در ۶۹۰ شهر شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه را به خطر انداخته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمد آیینی در نشست خبری نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی (بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی) با مشارکت بسیج مستضعفین با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ماه در حوزه بازآفرینی نگاه مردمی سازی بوده است و نوسازی مسکن باید توسط مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی‌ها و گروه‌های جهادی صورت گیرد گفت: در محدوده بافت‌های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد که این بناها جان ۱۰ میلیون نفر ساکن در ۶۹۰ شهر شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه را به خطر انداخته است. بنابراین نوسازی در اولویت قرار دارد؛ زیرا موضوع جان انسان‌ها در میان است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: بافت‌های فرسوده بهترین مکان برای اعتلای معماری ایرانی اسلامی است. امید است تا پایان سال جاری به ۱۲۰ هزار نقطه در بازآفرینی شهری با شاخص‌های معماری ایرانی اسلامی برسیم.

وی ادامه داد: بازآفرینی شهری یکی از بخش‌های پیشرو در نهضت ملی مسکن است و تا کنون به ۲۶۶ هزار واحد مسکونی رسیده ایم و تا پایان سال به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می‌رسیم. البته با حضور نیروهای جهادی امیدواریم از این عدد هم بالاتر برویم و رکورد دولت‌های پس از انقلاب را بشکنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره طرح کلید به کلید بیان کرد: یکی از بخش های آموزشی در گردهمایی جهادی، ابزار تشویقی کلید به کلید است. در این زمینه به ساکنان بافت های فرسوده اولویت خود را برای نوسازی اعلام می‌کنیم. یکی از امکاناتی هم که به ساکنان ارایه می‌شود ارایه زمین یا آپارتمان معوض از طرف دولت در ازای واحد فرسوده ساکنان است.

معاوضه زمین دولتی یا واحد مسکونی در شهرهای جدید

وی ادامه داد: برابر قانون برنامه هفتم توسعه، کسانی که در بافت فرسوده واحد مسکونی در اختیار دارند این امکان برایشان فراهم است که واحد خود را با واحد مسکونی نوسازی شده در محدوده های بازآفرینی، زمین دولتی یا واحد مسکونی در شهرهای جدید معاوضه کنند. برای تشویق ساکنان نیز یا واحد آنها با ۴۰ درصد افزایش داده می‌شود یا واحدهای ما با ۴۰ درصد تخفیف داده می‌شود. در این زمینه سامانه‌ای راه‌اندازی می‌کنیم که مردم بتوانند در قالب طرح کلید به کلید واحد مدنظر خود را انتخاب کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی فرایند مردمی سازی این وزارتخانه را مد نظر داشته اند و از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ما در حوزه بازآفرینی مردمی سازی بوده است تاکید کرد: همه چیز در این مقدار اعم از سرمایه و زمین و حتی ساخت و نظارت از آن مردم است بنابراین با توجه به اینکه مردمی سازی در این وزارتخانه مد نظر وزیر راه و شهرسازی قرار دارد، در حوزه بازآفرینی شهری در گام اول با همکاری بسیج مستضعفین اقدام به نوسازی بافت‌های فرسوده با ۴۲۸ حلقه میانی می‌شود.

او از برگزاری نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی با مشارکت بسیج مستضعفین، شرکت بازآفرینی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و سازمان راهداری در روزهای ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: به‌رغم تمام تلاش‌ها هنوز، بیش از ۷۰ درصد مردم ساکن در بافت‌های فرسوده از مشوق‌ها و حقوق خود مطلع نیستند و ما در این بخش با سه چالش عدم توانایی مالی ساکنان این مناطق برای بازپرداخت تسهیلات، تشویق توسعه‌گران برای سرمایه‌گذاری و توجیه مالکان برای مشارکت با سرمایه‌گذاران مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برنامه‌های این همایش دو روزه به دوره‌های آموزشی نحوه مذاکره با مردم، تبیین حقوق کلی، مطالبه گری، تسهیلات بانکی، معرفی مشوق‌های سرمایه گذاری، جلسات ویژه توجیه مالکان برای اعتماد به سرمایه گذاران، جلسه با همسایگان در حوزه بازآفرینی، همچنین برگزاری جلسات با گروه‌های مردمی برای کمک به ساخت مسکن و تامین خدمات روبنایی و زیربنایی به علاوه جلسات مربوط به راه روستایی اشاره کرد.

آیینی خاطر نشان کرد: ۲۳۴ شهر بسته تشویقی شهرسازانه خود را نوشته و اجرا می‌کنند و ۵۴۶ شهر بسته‌های تشویقی را اجرا می‌کنند. در سال ۱۴۰۲ رکورد صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده شکسته شد که بخش عمده‌ای از آنها ناشی صدور پروانه‌های ساختمانی بوده است.

تسهیلات بانکی در بافت های فرسوده پنج نوع وام قابل دریافت است

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان تسهیلات نوسازی گفت: درخصوص تسهیلات بانکی در بافت های فرسوده پنج نوع وام قابل دریافت است. اول تسهیلاتی به میزان وام نهضت ملی مسکن تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان است که تسهیلات ارزان قیمتی است. در برنامه هفتم نیز خبر خوش این است که با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان، واحدهای بافت های فرسوده از تمامی تخفیفات و حمایت های نهضت ملی مسکن تا سقف پنج طبقه استفاده کنند.

به گفته آیینی، محور سوم تسهیلات اسکان موقت است. محور چهارم پرداخت وام در بافت های تاریخی است. نوع پنجم، تسهیلات اسکان موقت در بافت های تاریخی را شامل می‌شود. در این زمینه مثل نهضت ملی مسکن برخی بانک ها همکاری می‌کنند و برخی همکاری لازم را ندارند. اما در سال ۱۴۰۲ روند اعطای تسهیلات نسبت به گذشته مقداری بهتر شده است.

وجود ۲.۷ میلیون مسکن ناکارآمد در محدوده بافت فرسوده| معاوضه زمین دولتی یا واحد مسکونی در شهرهای جدید

همچنین در این نشست سردار ابوالفضل طهماسبی جانشین سازمان بسیج سازندگی گفت: در سال ۱۴۰۲ در حوزه مرمت و تکمیل واحدهای مسکونی اقشار آسیب‌پذیر و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بیش از ۱۲ هزار خانه را ساختیم. به ۱۶۳۸ روستا آبرسانی کردیم و این کار ادامه دارد. همچنین آسفالت ۱۷۰۰ کیلومتر راه مزارع روستایی انجام شد. در بخش آبخیزداری ۸۳۴ پروژه به اجرا رسید.

وی خاطرنشان کرد: در روز اول گردهمایی با حضور کارشناسان وزارت راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار می‌شود و در روز ۱۷ اردیبهشت تفاهم‌نامه همکاری میان مرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و نیز چندین تفاهم‌نامه با شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی منعقد می‌شود.

وی افزود: در حوزه بازآفرینی شهری، طرح کرامت را اجرا کردیم. در این زمینه از ظرفیت های سپاه و بسیج سازندگی استفاده شد. در مجموع در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار پروژه در مناطق محروم اجرا شد. هدف ما در این حوزه تحقق شعار سال و مردمی سازی نوسازی با حضور ۶۰ هزار گروه جهادی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha