۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

صفر تا صد «ولساپا»؛ از کدال تا تحلیل سهم!

۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰
کد خبر: 803032
مینا یوسفی
صفر تا صد «ولساپا»؛ از کدال تا تحلیل سهم!

شرکت های لیزینگ در شهریور ۱۴۰۲ موفق به فروش ۲۸۵.۵ میلیارد تومان شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته است.

اقتصاد آنلاین - مینا یوسفی؛ ولساپا با ثبت ۹۹ میلیارد تومان فروش با اختلاف،  بیشترین میزان درآمد فروش را بین لیزنیگ های رقیب داشته است و رشد ۲۳ درصدی فروش را نسبت به شهریور پارسال  رقم زده است.
 

معرفی شرکت:

شرکت لیزینگ رایان سایپا ابتدا با نام شرکت تولید قطعات برقی خودرو سایه روا در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۷۶ تاسیس گردید و در سال ۱۳۸۷ به لیزینگ رایان سایپا تغییر نام داد و در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۸۳ در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرش گردید. موضوع فعالیت شرکت عبارت است از تامین مالی مشتری از طریق تهیه کالا اعم از منقول و غیر منقول توسط شرکت و واگذاری آن به مشتری صرفاً در قالب یکی از قراردادهای اجاره به شرط تملیک و فروش اقساطی در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا می باشد. شرکت لیزینگ رایان سایپا در سال ۱۳۸۷ موفق به کسب جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی شده است. همچنین شرکت در این سال رتبه اول نشان زرین در میان شرکت‌های خدماتی پشتیبانی از سوی سازمان خودروسازی سایپا را نیز کسب کرده است.
لیزینگ از لحاظ لغوی به معنای اجاره اعتباری است و از لحاظ اجرایی عبارت است از یک‌رشته فعالیت اعتباری کاملا تخصصی مبتنی بر روش اجاره که نوعی قرارداد با توافق میان دو نفر یا بیشتر اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی به‌منظور بهره‌برداری از کالای سرمایه‌ای یا مصرفی بادوام که از قابلیت اجاره برخوردار باشد، منعقد می‌شود.
محرک‌های اصلی لیزینگ در ایران شامل کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، ایجاد اشتغال، توسعه صنایع خرد، مشکلات فروش محصولات و تخصیص منابع مالی در صنایع تولیدی و کالاهای بادوام و… هستند.
در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران بیش از پانزده شرکت فعال در صنعت لیزینگ پذیرفته شده‌اند. برخی شرکت های هم گروه عبارتند از ولیز ، ولصنم، ولبهمن ، ولپارس، وایران و..

سهامداران:
عمده ترین سهامدار سهم سایپا با با مالکیت ۴۸ درصدی می باشد و شرکت سرمایه گذاری وتوسعه صنعتی نیوان ابتکارس ۵ درصد شرکت را داراست.

تابلوی معاملات :

قیمت سهم ۱۶۷ تومان بوده و امروز با غلبه تقاضا به صف خرید ۱۰ میلیونی نشسته است. ارزش بازار سهم ۲۴۱۵۰ میلیارد ریال است.
موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه عبارت است از:
۱( موضوعات اصلی: خرید اموال منقول و غیرمنقول از جمله خودروهای ساخت داخل و خارج کشور و انتقال و واگذاری آنها به اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق روشهای عقد اجاره و یا فروش اقساطی آن در داخل یا خارج از کشور.
۲( موضوعات فرعی: سرمایه گذاری در سهام سایر شرکتها از جمله شرکتهای بیمه و شرکتهای ارایه دهنده خدمات پرداخت و کارت پول و اوراق مشارکت به منظور مدیریت نقدینگی

روش های لیزینگ:

لیزینگ عملیاتی: ساده‌ترین نوع لیزینگ که طبق آن قرارداد با متقاضی صرفا به‌ قصد بهره‌برداری و برخورداری از حق انتفاع کالای مورد اجاره منعقد می‌شود. در این نوع لیزینگ ۱۰۰ درصد بهای اجاره توسط  موجر تامین می‌شود.
لیزینگ سرمایه‌ای: یکی از پیشرفته‌ترین شیوه‌های لیزینگ در جهان محسوب می‌شود که تشابه کامل با اجاره‌به‌شرط‌تملیک دارد.

روی خط کدال:

خبرها از افزایش سرمایه:
ولساپا به تازگی افزایش سرمایه ۳۵ درصدی از محل سود انباشته را روانه کدال نموده است:
 پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق_العاده در خصوص افزایش_سرمایه شرکت لیزینگ رایان سایپا
- سرمایه فعلی: ۱۴,۵۴۰,۰۰۰ میلیون ریال
- درصد افزایش سرمایه: ۳۵%
- مبلغ افزایش سرمایه: ۵,۰۸۹,۰۰۰ میلیون ریال
- محل تامین افزایش سرمایه: سود انباشته
موضوع افزایش سرمایه: بهبود نسبتهای مالی، اعتباری و اصلاح ساختار مالی جلوگیری از خروج نقدینگی از طریق تامین منابع مالی ناشی از افزایش سرمایه افزایش میزان حجم تسهیلات اعطایی از این طریق به مشتریان
تاریخ تصویب هیئت مدیره: ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
بدیهی است انجام افزایش سرمایة یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق العاده میباشد.

گزارش توجیهی شرکت:

ولساپا در گزارش توجیهی نیز پیش بینی سود ۶۰۰ میلیارد تومانی از محل فروش ملک عظیمیه کرج را داشته و در نهایت سود شرکت در سال مالی ۱۴۰۲ را به ۹۰۲ میلیارد تومان افزایش میدهد  و حدود ۶۲ تومان سود غیر عملیاتی خواهد بود. همچنین در این گزارش اشاره شده تا سال ۱۴۰۶ شرکت به سود ۵۲ تومنی به ازای هر سهم خواهد رسید.
شهریور ماه شرکت:
شرکت های لیزینگ در شهریور ۱۴۰۲ موفق به فروش ۲۸۵.۵ میلیارد تومان  شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته است.
ولساپا با ثبت ۹۹ میلیارد تومان فروش بیشترین میزان درآمد فروش را بین لیزنیگ های رقیب داشته است و رشد ۲۳ درصدی فروش را نسبت به شهریور پارسال  رقم زده است.

وضعیت نموداری و تحلیل تکنیکال سهم:

ورود به سومین موج از الگوی صعودی :
پایان اصلاح زمانی و قیمتی نزدیک است و یا رخ داده و شاهد ورود به موج صعودی C هستیم.
به عبارتی ولساپا از سال ۹۹ تا اواخر ۱۴۰۱ پس از اتمام یک سمیتریکال و رسیدن به کف قیمت پسای خوبی را در قالب A تا محدوده ۲۹۰ تکمیل کرده و حال در انتهای موج B زمانبر است و به زودی رشد قابل توجهی خواهد شد.
حمایت ۱۵۰ حد ضرر سهامداران لحاظ گردد و تارگت های مهم ۱۹۵-۲۱۵ و ۳۰۰ را فعلا باید مهم دانست.

صفر تا صد «ولساپا»؛ از کدال تا تحلیل سهم!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha