۰ نفر

منظور از سود چیست؟ بررسی مثالی از آن

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۴۲
کد خبر: 714819
منظور از سود چیست؟ بررسی مثالی از آن

اگر قیمت فعلی چیزی که در حال حاضر مالک آن هستیم بالاتر از قیمت خرید اصلی باشد، سود حاصل می شود.

اگر قیمت فعلی چیزی بالاتر از قیمت خرید اصلی آن باشد، سود حاصل می شود. سودها ممکن است برای اهداف حسابداری و مالیاتی به روش های مختلفی طبقه بندی شوند، مانند سود ناخالص در مقابل سود خالص یا سود تحقق یافته در برابر سود محقق نشده (بر روی کاغذ). علاوه بر این، ماهیت سود سرمایه نیز ممکن است به عنوان کوتاه مدت در مقابل بلند مدت طبقه بندی شود.

سود را می توان با ضرر مقایسه کرد که زمانی رخ می دهد که ارزش فعلی دارایی یا املاک نگهداری شده در مقایسه با قیمت خرید آن‌ها کاهش پیدا کند. بنابراین، ضرر را می توان به عنوان سود منفی تعبیر کرد.

نکات کلیدی

سرمایه‌گذاران ممکن است هر زمان که قیمت بازاری یک دارایی از قیمت خریدی که برای آن پرداخته‌اند بیشتر می‌شود درباره سود صحبت کنند، اما سودهای محقق نشده ممکن است بارها پیش از فروش یک دارایی ایجاد شوند و از بین بروند.

هنگامی که یک دارایی که ارزش آن افزایش یافته است فروخته می‌شود، گفته می‌شود که سود آن برای سرمایه‌گذار محقق شده است یا به عبارت ساده‌تر، سرمایه‌گذار سود کرده است.

آشنایی با سود

سود به طور کلی به تفاوت مثبت بین قیمت یک دارایی در هنگام خرید و قیمت فعلی آن اشاره دارد. در محاسبه سود خالص، هزینه های مبادله و سایر هزینه ها نیز در نظر گرفته می‌شود. سود هم‌چنین ممکن است تحقق یابد یا محقق نشود. سود تحقق یافته سودی است که هنگام فروش دارایی دریافت می شود و سود تحقق نیافته که به عنوان سود بر روی کاغذ نیز شناخته می شود، افزایش ارزش دارایی نسبت به زمان خرید است در حالی که دارایی هنوز در مالکیت خریدار است و هنوز فروخته نشده است.

یکی دیگر از تمایزات مهم بین سودهای مختلف، زمانی است که آنها مشمول مالیات یا معاف از مالیات هستند، زیرا مالیات ها می توانند تأثیر زیادی بر میزان واقعی سودی که به جیب سرمایه‌گذار می‌رود، داشته باشند.

برای سرمایه گذاران و معامله گران، سود ممکن است در هر زمانی از عمر دارایی رخ دهد. اگر یک سرمایه گذار مالک سهامی باشد که به قیمت 15 دلار خریداری شده است و اکنون قیمت آن در بازار 20 دلار باشد، در این صورت این سرمایه گذار در 5 دلار سود قرار خواهد داشت. بااین‌وجود، این سود تنها زمانی واقعاً اهمیت خواهد داشت که دارایی فروخته شود و سود ناشی از آن به عنوان سود محقق دریافت شود. یک دارایی ممکن است بین زمان خرید و فروش در سود و زیان تحقق نیافته زیادی قرار بگیرد، زیرا ارزش دارایی‌ها در بازار دائماً در حال تغییر است.

سود و مالیات

در اکثر حوزه های قضایی، سودهای تحقق یافته مشمول مالیات بر سود سرمایه می شوند. مالیات بر سود سرمایه علاوه‌بر سود ناشی از دارایی‌های متعارف، ممکن است برای سود ناشی از دارایی‌های غیرعادی مانند سکه‌ها، آثار هنری و مجموعه‌های شراب نیز اعمال شود.

نرخ مالیات بر سود سرمایه بسته به نوع دارایی، نرخ مالیات بر درآمد شخصی و مدت زمان نگهداری دارایی متفاوت است. سودهای کوتاه مدت عموماً به صورت درآمد عادی مشمول مالیات می شوند، در حالی که سودهای بلندمدت (سرمایه‌گذاری‌هایی که بیش از یک سال نگهداری می شوند) با نرخ مطلوب تری مشمول مالیات می شوند.

منظور از سود چیست؟ بررسی مثالی از آن

مهم

اگر سود در یک حساب غیر مشمول مالیات – مانند یک حساب بازنشستگی انفرادی در ایالات متحده یا یک طرح پس‌انداز بازنشستگی در کانادا – انباشته شوند، مشمول مالیات نمی‌شوند.

برای اهداف مالیاتی، به جای سود ناخالص سود خالص تحقق یافته در نظر گرفته می شود. در هنگام معامله سهام در یک حساب مشمول مالیات، تنها تفاوت بین قیمت فروش و قیمت خرید منهای هزینه‌ی کمیسیون کارگزاری به عنوان سود مشمول مالیات در نظر گرفته می‌شود.

مثالی از سود مشمول مالیات

در اینجا مثالی از نحوه عملکرد سود مشمول مالیات آورده شده است:

منظور از سود چیست؟ بررسی مثالی از آن

سودهای مرکب

وارن بافت سرمایه‌گذار افسانه‌ای، سودهای مرکب را یکی از عوامل کلیدی برای انباشت ثروت می‌داند. مفهوم اصلی سودهای مرکب این است که سود به سود و مبلغ فعلی اضافه می شود.

به عنوان مثال، اگر 10000 دلار در سهامی سرمایه گذاری شود و این سرمایه‌گذاری در یک سال 10 درصد سود داشته باشد، 1000 دلار تولید خواهد شد. پس از اینکه در سال بعد 10 درصد دیگر به این سرمایه‌گذاری سود تعلق می‌گیرد، سرمایه گذاری 1100 دلار (11000 دلار در 10 درصد سود) سود ایجاد می کند و پس از سال سوم سود 10 درصدی سرمایه گذاری 1210 دلار (12100 دلار در 10 درصد سود) می‌شود. سرمایه گذارانی که در سنین جوانی شروع به انباشت سود مرکب می‌کنند، زمان کافی برای ساختن ثروت قابل توجهی خواهند داشت.