۰ نفر

عوامل روانی موجب آسیب جسمانی کمر یا تشدید آن می‌شوند

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰:۴۶
کد خبر: 440286
عوامل روانی موجب آسیب جسمانی کمر یا تشدید آن می‌شوند

یک دکترای فیزیولوژی ورزشی گفت: عوامل روانی موجب آسیب جسمانی کمر یا تشدید آن می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وحید ولی پوری ده نو اظهار کرد: کمردرد به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی افراد در جوامع امروزی مطرح شده و هزینه درمان آن در حال افزایش است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اختلالات اسکلتی عضلانی است که بیشتر افراد جامعه در طول زندگی خود حداقل یک‌بار آن را تجربه می‌کنند.

ولی پوری ده نو ادامه داد: آسیب مرتبط با کمردرد بالاترین رقم شیوع ۱۰ تا ۸۰ درصدی را به خود اختصاص داده که علاوه بر جنبه‌های بهداشتی از نظر اقتصادی نیز توجه همگان را به خود جلب کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور لرستان خاطرنشان کرد: اغلب افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، در طول زندگی خود در معرض مشکلات عمده نظیر کاهش عملکردهای جسمی، روانی و اجتماعی و کاهش سلامت عمومی و ایجاد دردهای ثابت و دوره‌ای هستند.

وی یادآور شد:. پیشنهادات زیادی در ر رابطه با علت اصلی بیماری ارائه شده است که از آن جمله می‌توان به ضایعات ستون فقرات کمری، درگیری د دیسک بین مهره‌ای، رباط‌ها، اعصاب و عدم توازن و ضعف عضلانی اشاره کرد.

ولی پوری ده نو ‌یادآور شد: کمردرد به معنی درد، کشیدگی یا سفتی عضلانی بین ناحیه زیر دنده‌ها و بالای چین‌های گلوتئال پایینی است، آسیب‌های که می‌تواند با یا بدون درد سیاتیک باشد.

این دکترای فیزیولوژی ورزشی گفت: از منظر بالینی، کمردرد فرایندی چند عاملی و پیچیده است که به عوامل محیطی، جسمانی، روانشناختی و حتی وراثتی بستگی دارد.

وی افزود: یکی از زمینه‌های کنش بینابینی جسم و روان کمر است. اگرچه کمردرد ممکن است به علت پارگی دیسک بین مهره‌ها، ناهنجاری‌های مادرزادی ستون فقرات و یا کشیدگی رباط ماهیچه‌های کمر باشد؛ ولی در بسیاری از موارد علت آن روان- تنی (سایکوسماتیک) بوده و یعنی عوامل روانی موجب آسیب جسمانی کمر یا تشدید آن می‌شوند.

ولی پوری ده نو ‌افزود: اضطراب، افسردگی و اختلالات شخصیت شایع‌ترین موارد همراه با کمردرد عنوان شده‌اند.

این دکترای فیزیولوژی ورزشی گفت: ‌ گرچه کمردرد به علل مختلف از جمله صدمات مربوط به حرفه و سن ایجاد می‌شود، ولی فتق دیسک کمر به‌عنوان یک عامل ایجادکننده کمردرد مکانیکی در مطالعات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: اگر این بخش از بدن در معرض فشار بیش‌ازحد یا بی‌تحرکی قرار گیرد و یا فعالیت‌هایی که نیازمند تغییر مکرر وضعیت بدن، بلند کردن بارهای سنگین، خم شدن و چرخش مکرر هستند، علاوه بر این‌که اندام‌های داخلی بدن در معرض خطر قرار می‌گیرند، ساختار اسکلتی و عضلانی بالاتنه نیز دچار عدم تعادل شده، بر روند فعالیت‌های حرکتی روزمره زندگی تأثیر می‌گذارد.