۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

درباره خواص قارچ گانودرما چه می‌دانید؟

۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۳
کد خبر: 402159
درباره خواص قارچ گانودرما چه می‌دانید؟

قارچ گانودرما یا قارچ ریشی، که بیشتر در آسیای شرقی به چشم می‌خورد، از زمان قدیم تا کنون به عنوان یک درمان گیاهی معجزه‌آسا برای مواردی همچون سرطان، افسردگی، افزایش طول عمر، تقویت سیستم ایمنی بدن و غیره کاربرد دارد.

اقتصادآنلاین مهسا نجاتی؛ قارچ‌های گانودرما، یا همان قارچ‌های ریشی، نوعی از قارچ‌های نادر هستند که پای درختان برگریز رشد می‌کند. قارچ گانودرما به عنوان یک داروی سنتی شناخته شده که به طور عمده در چین، ژاپن و کره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قارچ در چین معمولا با نام لینگ‌ژی و در ژاپن با نام ریشی شناخته می‌شود. قارچ گانودرما، در این مناطق به طور سنتی به عنوان ارتقا دهنده سلامت، در مواردی مانند تقویت سیستم ایمنی، افزایش طول عمر، افزایش سلامت کبد و قلب و همچنین تسکین استرس از آنجایی که به عنوان یک آرامبخش در سیستم عصبی مرکزی عمل می‌کند و باعث آرامش ذهن و بدن می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قارچ گانودرما

گفتنی است که عناصر اصلی موجود در قارچ گانودرما شامل پلی‌ساکاریدها، بتاگلوکان‌ها، استرول‌های گیاهی و تری‌تروپن‌ها، فیبر و برخی مواد معدنی همچون ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه است. طبق مطالعات انجام شده، برخی عناصر فعال در قارچ گانودرما به ویژه پلی‌ساکاریدها و تری‌تروپن‌ها ، در مقابل رشد تومورها ایستاده و سبب مقاومت بدن در برابر انواع سرطان‌ها می‌شوند. علاوه بر این، مطالعات دیگری حاکی از آن است که قارچ گانودرما، عملکرد کبد را بهبود بخشیده و از آسیب آن جلوگیری می‌کند.

به رغم محبوبیت قارچ گانودرما در طب شرقی، باید گفت که مطالعات انسانی در خصوص اثرات این قارچ هنوز محدود بوده و برخی نیز بر این باورند که قارچ  ریشی، قارچی سمی است.

قارچ گانودرما یا همان یا قارچ جان افزا، برای بیش از دو هزار سال، بخشی از درمان‌های سنتی به شمار می‌رفته و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

قارچ‌ گانودرما، به عنوان پودر یا عصاره در مکمل‌ها و سایر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که دامنه میزان مصرف آن گسترده است، اما تحقیقات کافی برای اثبات دقیق فواید آن انجام نگرفته است.

قارچ گانودرما

فواید قارچ گانودرما

قارچ گانودرما یا قارچ ریشی، بیشتر به عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن و کمک به مقابله با سرطان مشهور است. با این حال، فواید احتمالی دیگری نیز در رابطه بامصرف این قارچ ارائه شده است:

کاهش علائم پروستات بزرگ شده

کمک به بهبود حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر

کاهش تومورهای غیر سرطانی در روده بزرگ

درمان گرفتگی رگ‌ها

کاهش استرس

کاهش فرسودگی ناشی از سرطان

درمان مسمومیت

بهبود وضعیت قند خون در بیماران مبتلا به دیابت

درمان زخم معده

درمان زخم و تبخال تناسلی

درمان سرطان ریه

کاهش احساس خستگی

درمان ارتفاع‌زدگی

درمان هپاتیت B

کاهش علائم آسم و برونشیت

درمان بیماری‌های کبد

کاهش درد ناشی از زونا

درمان اختلالات کلیوی

تقویت سیستم ایمنی بدن

درمان عفونت‌های ویروسی

بهبود HIV

درمان سندرم خستگی مزمن

درمان سرطان پروستات

کمک به بهبود وضعیت خواب افراد

قارچ گانودرما

قابل ذکر است که مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering نیز اظهار داشت که شواهد اندکی برای درمان موارد زیر به وسیله قارچ گانودرما وجود دارد:

کسالت و خستگی

ایدز

کلسترول بالا

فشار خون بالا

التهاب

سیستم ایمنی ضعیف

عفونت ادراری

قارچ گانودرما

در ادامه، به شرح برخی از فواید قارچ گانودرما می‌پردازیم:

1-قارچ گانودرما به افزایش طول عمر کمک می‌کند

بر اساس یک مطالعه در سال 2009 در آزمایشگاه انجام شد، تحقیقات بیوارگانیک و شیمیایی روی آن نشان داد که پلی‌ساکاریدها و کربوهیدرات‌هایی که در قارچ گانودرما یا همان قارچ ریشی یافت می‌شود، به افزایش طول عمر کمک می‌کند. این مولکول‌های منحصر به فرد، با تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ایجاد ناهنجاری در شکل رگ‌های خونی که می‌تواند سبب ایجاد سرطان شود، به افزایش سلامتی و طول عمر افراد کمک می‌کند.

2-قارچ گانودرما خاصیت ضد سرطانی دارد

مطالعاتی در خصوص قارچ گانودرما انجام شده که نشان می‌دهد مصرف منظم آن می‌تواند به مبارزه با سلول‌های سرطانی کمک کند. گفتنی است که قارچ گانودرما، نه تنها از بروز سرطان جلوگیری می‌کند، بلکه ممکن است که سلول‌های سرطانی موجود در بدن را نیز از بین ببرد. در سال 2010، مطالعاتی نیز نشان داد که اسید گانودریک و تری‌تروپن‌ها موجود در قارچ گانودرما، به مهار رشد تومورها کمک می‌کند. جالب توجه است که آزمایشات انجام شده بر روی قارچ گانودرما برای مبارزه با سرطان بسیار امیدوارکننده بوده است. بررسی دیگری که در سال 2011 انجام شد، نشان داد که ترکیبات فعال موجود در قارچ گانودرما، می‌تواند سلول‌های سرطانی موجود در بدن را جست و جو کرده و از بین ببرد.

3-قارچ گانودرما سبب احیای کبد می‌شود

اگر می‌خواهید سموم کبد خود را از بین ببرید، قارچ گانودرما را امتحان کنید. طی مطالعاتی، از قدرت قارچ گانودرما برای از بین بردن آسیب‌های شیمیایی کبد موش‌ها استفاده شد. همان تری‌تروپن‌ها موجود در قارچ گانودرما که با سرطان مبارزه می‌کند، به آزاد شدن رادیکال‌های آزاد کمک کرده و باعث بازسازی سلول‌های کبدی می‌شود.

4-قارچ گانودرما خاصیت محافظت از سلول‌های عصبی را دارد

آیا مایل به بهبود وضعیت حافظه خود و محافظت از مغز در مقابل برخی از بیماری‌هایی که به دلیل پیری به سراغتان می‌آید هستید؟ روش‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد که یکی از آنها می‌تواند قارچ گانودرما یا قارچ ریشی باشد. در سال 2012، Neuropharmacology گزارشی را منتشر کرد که نشان داد قارچ  گانودرما ممکن است خاصیت محافظت از سلول‌های عصبی را داشته باشد و به دنبال آن باید گفت که این خاصیت می‌تواند در تحقیقات آینده پیرامون آلزایمر بسیار مهم باشد. این مطالعه نشان داد در قارچ گانودرما پروتئینی وجود دارد که برای عملکرد سالم اعصاب بسیار حیاتی است.

5-قارچ گانودرما سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

تعدادی از مطالعات نشان دادند که قارچ گانودرما می‌تواند بر روی ژن گلبول‌های سفید اثر مثبت گذاشته و بنابراین سبب تغییر و کاهش سطح التهاب می‌شود. زمانی که سطح التهاب کاهش پیدا می‌کند، بدن بهتر قادر به مقابله با عفونت است.

6-قارچ گانودرما به بهبود خلق و خو و از بین رفتن افسردگی کمک می‌کند

برخی شواهد مبنی بر آن است که خوردن، نوشیدن یا مصرف مکمل‌های قارچ گانودرما، می‌تواند به کاهش علائم اضطراب و افسردگی کمک کند. یک مطالعه بر روی 132 بیمار چینی که بیماری ضعف اعصاب داشتند نشان داد که این گروه، با مصرف هشت هفته عصاره قارچ‌های گانودرما، نشانه‌هایی از بهبود وضیعیت درد و سرگیجه را مشاهده کردند. علاوه بر این، احساس تحریک‌پذیری آنها نیز  بهبود یافته بود و این مسئله حاکی از آن است که قارچ گانودرما به تقویت خلق و خو نیز کمک می‌کند. همچنین، قارچ گانودرما به تسکین درد نیز کمک می‌کند.

قارچ گانودرما

عوارض جانبی قارچ گانودرما

بسیاری از عوارض جانبی قارچ گانودرما، به دلیل محدود بودن تحقیقات انسانی آن ناشناخته است. اما با این حال، تعداد محدودی از افراد برخی از عوارض زیر را گزارش کرده‌اند:

ناراحتی معده

خارش پوستی

آسیب‌دیدگی کبد

بنیاد Susan G. Komen متذکر شده که قارچ گانودرما اگر برای یک سال به صورت خوراکی مورد استفاده قرار گیرد بی‌خطر است. با این حال، آنها همچنین بیان کردند که اگر قارچ گانودرما به صورت پودر، برای بیش از یک ماه مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است اثراتی مخرب بر روی کبد داشته باشد.

سایر عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

حالت تهوع

بی‌خوابی

اسهال مزمن

مسمومیت کبدی

خشکی دهان، گلو و بینی

خارش

خون‌ریزی بینی

مدفوع خونین

قارچ گانودرما

میزان مصرف قارچ گانودرما

دوز مناسب عصاره یا پودر قارچ گانودرما بسته به نوع قارچی که استفاده می‌کنید می‌تواند بسیار متفاوت باشد. بهتر است که همیشه، برچسب میزان توصیه شده روی برچسب آن را حتما پیش از مصرف مطالعه کنید.

بهتر است قبل از مصرف قارچ گانودرما با یک پزشک مشورت کنید، زیرا برخی از این گونه مکمل‌های گیاهی می‌توانند اثرات جانبی داشته باشند و با داروها تداخل ایجاد کنند.

خطرات و ملاحظات در مصرف قارچ گانودرما

خطرات و ملاحظات متعددی در مصرف قارچ گانودرما وجود دارد که پیش از مصرف باید آنها را در خاطر داشته باشید.

مکمل‌های قارچ گانودرما یا قارچ ریشی سبب رقیق شدن و مانع انعقاد خون می‌شوند و در نتیجه ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی شوند. بنابراین افرادی که قصد جراحی دارند به هیج وجه نباید از قارچ گانودرما استفاده کنند.

این مکمل همچنین ممکن است فشار خون را کاهش دهد. بنابراین افرادی که از پیش فشار خون پایینی دارند و یا داروهای فشار خون مصرف می‌کنند بهتر است از قارچ گانودرما استفاده نکنند.

از سویی دیگر، افرادی که از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند نیز بهتر از قارچ گانودرما را مصرف نکنند، زیرا اثر این داروها را خنثی می‌کند. همچنین، مصرف قارچ گانودرما برای مادران باردار یا شیرده منع شده است.

لازم به ذکر است که سازمان غذا و دارو، نظارتی بر روی مکمل‌ها و داروهای طبیعی ندارد. پس توجه داشته باشید که این نوع مکمل‌ها را از کجا خریداری می‌کنید.