۰ نفر

رئیس هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن ایلام در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

میلگرد و آهن مسکن99 را گران می‌کند/ آپارتمان 150متری در ایلام یک میلیارد تومان شد

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳
کد خبر: 418135
میلگرد و آهن مسکن99 را گران می‌کند/ آپارتمان 150متری در ایلام  یک میلیارد تومان شد

یک فعال صنعت انبوه سازی ایلام گفت: شواهد موجود از افزایش قیمت مسکن در نیمه اول سال 99 حکایت دارد. البته امکان کنترل شرایط موجود وجود دارد. با توجه به آنکه عمده تولیدات سیمان و میلگرد دولتی است، دولت می‌تواند با حضور در این بازار از افزایش بی رویه قیمت مصالح ساختمانی جلوگیری کند.

اقتصاد آنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛ ساخت مسکن به عنوان یکی از  صدها زیر مجموعه  ساخت‌و‌ساز است. باور عموم این است که اگر مسکن در تهران گران‌تر از سایر شهرهاست، دلیل آن علاوه بر ارزان بودن زمین، ارزان بودن مصالح ساختمانی در شهرهای دیگر است. واقعیت این است که قیمت نهاده های ساختمانی به شکل تقریبی در همه شهرهای ایران یکی است و فقط دوری و یا نزدیکی به محل تولید و توزیع نهاده ها بر قیمت نهایی تاثیر گذار است.

نادر شوهانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان ایلام با اشاره به مشکلات ساختمان سازی در ایلام به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: فرمول تعیین قیمت مسکن شامل ارزش زمین یا ملک به اضافه قیمت مصالح و هزینه های جانبی است. این فرمول در ایلام یک متغیر اضافی دارد و آن هزینه حمل مصالح است.  

هزینه ساخت مسکن در  ایلام گران‌تر از تهران

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان ایلام  گفت: هزینه تمام شده مسکن در ایلام بسیار بالاست. دلیل آن نیز گرانی مصالح ساختمانی است. قیمت تمام شده نهاده‌های ساختمانی در این استان با توجه به اینکه از مرکز توزیع نهاده‌های ساختمانی دورتر است، به دلیل هزینه حمل و نقل گران‌تر تمام می‌شود. هزینه حمل‌و‌نقل  با توجه به افزایش قیمت بنزین، خود افزایش قیمت دیگری را برای سازندگان مسکن به بار خواهد آورد.

تاثیر مستقیم و  غیرمستقیم افزایش قیمت میلگرد بر همه صنایع ساختمان سازی

شوهانی با اشاره به افزایش قیمت مسکن در دوره‌های مختلف افزود: اولین جهش قیمت مسکن مربوط به افزایش سه برابری قیمت دلار بود بعد از آن نیز قیمت نهاده‌های ساختمانی به شکل عجیب و غریبی در زمستان امسال (98) افزایش یافت. علاوه بر تاثیر مستقیم این افزایش در مسکن، افزایش قیمت در  برخی نهاده‌ها از جمله میلگرد، بر همه صنایع پایین دستی ساختمانی همچون درب، پنجره، تجهیزات، اقلام الکتریکی، تجهیزات نما به شکل غیرمستقیم نیز تاثیرگذاشت.

یک واحد آپارتمان 150متری، یک میلیارد تومان آب می خورد

وی در ادامه در ارتباط با تاثیر پیامدهای افزایش قیمت مصالح ساختمانی  افزود:  باید توجه داشت که هر گونه افزایش قیمت در مصالح بر روی ارزش ملک نیز اثر مستقیم می‌گذارد و افزایش قیمت ملک و در نهایت افزایش قیمت تمام شده مسکن را نیز در بردارد.

این انبوه ساز ایلامی گفت: افزایش قیمت مسکن در ایلام نه به شدت تهران، اما به نسبت قبل افزایش بسیاری داشته است، یک واحد آپارتمان 150 متری در مناطق خوب ایلام، امروز یک میلیارد تومان قیمت گذاشته شده است. هرچه از مرکز ایلام به شهرهای اطرف دورمی‌شویم این افزایش کمتر است.

قیمت مسکن در سال 99 چقدر افزایش می‌یابد؟

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان ایلام در ارتباط با قیمت مسکن در سال 99 گفت: شواهد موجود از افزایش قیمت مسکن در نیمه اول سال 99 حکایت دارد البته امکان کنترل شرایط موجود وجود دارد. با توجه به آنکه عمده تولیدات سیمان و میلگرد دولتی است، دولت می‌تواند با حضور در این بازار از افزایش بی رویه قیمت مصالح ساختمانی جلوگیری کند. اگر افزایش قیمت نهاده‌ها برای سال آینده با این آهنگ پیش رود،  شاهد افزایشی همراه با رکود برای مسکن در تمام مناطق خواهیم بود.