۰ نفر

معاون وزیر صنعت:

سرمایه صنعت بیمه باید صرف تولید شود

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۹:۰۲
کد خبر: 335524
سرمایه صنعت بیمه باید صرف تولید شود

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش صنعت بیمه در نظام تامین مالی اقتصاد را مهم ارزیابی کرد و گفت: باید بخشی از سرمایه های موجود در این بخش را به سوی تولید سوق دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، «سعید زرندی» افزود: در برنامه ششم توسعه از بیمه مرکزی خواسته شده است از منابع این بخش برای تامین مالی پایدار در اقتصاد ملی استفاده شود.
وی بیان داشت: با توجه به ساختار مالکیت موسسه های بیمه و وابستگی آنها به بانک ها، بخشی از منابع آنها در بانک ها سپرده گذاری شده، بنابراین پیشنهاد وزارت صنعت، تعیین سقف برای سپرده گذاری منابع مالی موسسه های بیمه نزد بانک ها و موسسه های اعتباری کشور است.
«به این ترتیب بخش بیشتری از منابع تجهیز شده با اطمینان بیشتر، صرف تامین مالی بخش های مولد اقتصاد کشور شود.»
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت اضافه کرد: بخش سرمایه گذاری شرکت های بیمه در جهان به اندازه ای قوی است که عمده هزینه عملیاتی شرکت های بیمه از محل درآمدهای سرمایه گذاری تامین می شود و از زاویه بخش تولید نیز شرکت های بیمه جزو اصلی ترین تامین کنندگان مالی پروژه های بزرگ و بلندمدت اقتصادی محسوب می شوند.
وی تاکید کرد باید ساختار سرمایه گذاری برای شرکت های بیمه تغییر کند تا بیمه ها ترغیب شوند به طور حرفه ای به سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در حوزه های مولد تولیدی ورود کنند.

** ابزارهای جدید تامین مالی برای تولید 
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: رویکرد جدید ما استفاده از ابزارهای جدید تامین مالی برای تولید است و به دنبال استفاده از همه ظرفیت های اقتصادی همچون بورس، بیمه و غیره هستیم که البته این امر مستلزم فرهنگ سازی بین فعالان صنعتی است.
به گفته وی، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تعامل کامل با شرکت های بیمه و معرفی پروژه های سودآور و اولویت دار با هدف سرمایه گذاری مستقیم آمادگی دارد.
زرندی گفت: این پروژه ها می تواند در قالب مشارکت در ساخت (پروژه های دارای درصد پیشرفت فیزیکی بالا)، جذب منابع برای سرمایه در گردش و همچنین جذب منابع برای توسعه، بازسازی و نوسازی و سایر انواع سرمایه گذاری های مستقیم به عنوان طرف سرمایه پذیر شرکت های بیمه باشند. 
هدایت منابع مالی به سوی تولید از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.