۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

ساخت نیروگاه جدید برای کنترل خاموشی‌ها کارساز نیست/ هر لامپ کمتر می‌تواند یک شغل بیشتر ایجاد کند

۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۰
کد خبر: 456060
ساخت نیروگاه جدید برای کنترل خاموشی‌ها کارساز نیست/ هر لامپ کمتر می‌تواند یک شغل بیشتر ایجاد کند

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای کاهش خاموشی‌ها دیگر ساختن نیروگاه موثر نیست، گفت: پروژه پیکسا تلاش دارد تا با اطلاع رسانی به مردم در خصوص مصرف بهینه، چالش‌های ساعات اوج مصرف را با همکاری آنان به پایان رساند تا ریسک خاموشی در زندگی مردم به حداقل برسد.

اقتصادآنلاین - سیده زهرا محمودی؛ علیرضا عبدالله زاده، بنیان‌گذار شرکت سامان توس و مدیر فنی اجرایی طرح پیکسا، در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره شرکت سامان توس و حوزه فعالیت آن گفت: عده‌ای از نخبگان که قصد کمک به توسعه ایران، بهبود رفاه حال ایرانیان و تخصیص منابع مردم را دارند، در این شرکت فعالیت می‌کنند. این شرکت در پروژه‌های مختلف فعالیت کرده است و امسال هم سعی دارد در زمینه‌ای مهم به نام مدیریت مصرف برق به مردم کمک کند تا بتوانند دسترسی ایمن و مناسبی به خدمات برق داشته باشند.

پروژه پیکسا

وی در خصوص علت شکل‌گیری پروژه پیکسا اظهار داشت: با وجود اینکه تجهیزات صنعتی و مهندسی بسیاری می‌توان ساخت، مشکل مصرف و مشکلات اقتصادی لزوما با ساخت نیروگاه‌ها و... حل نمی‌شود. اما باور به توانایی و قدرت همکاری بین مردم برای حل چالش‌ها و عبور از گردنه‌های سختی چون ساعات اوج مصرف تابستان که در آن احتمال آسیب به خانوارها و صنایع زیاد است، بهتر از هر نیروگاهی می‌تواند مثمر ثمر باشد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: در دنیا همیشه روی تجهیزات گران قیمتی به نام برق رسانی با هدف استفاده از ظرفیت حداکثری آن در ساعت‌های گرم سال سرمایه‌گذاری می‌شود. این داستان در کشورهای توسعه یافته ای چون آمریکا کانادا، دانمارک، سوئیس و .. نیز صادق است که آن‌ها نیز بسیاری اوقات سراغ نیروگاه سازی رفته‌اند که اکثرا ظرفیت خالی دارند، یعنی از این سرمایه‌گذاری‌ در بخش اعظمی از روزهای سال استفاده نمی‌شود.

به گفته علیرضا عبدالله زاده این کشورها هم به این باور رسیده‌اند که مردم می‌توانند همراهی کنند، بنابراین انتقال ساعت‌های اوج مصرف به مردم با گفتار، نوشتار و کلمات مناسب روندی است که در این کشورها در حال اجرا است. این تجربه از کشورهای توسعه‌یافته آغاز شده زیرا این کشورها متوجه شدند که ساختن نیروگاه فایده زیادی ندارد و باید مردم را همراه کرد و تقریبا در 13سال گذشته این روند در دنیا روبه افزایش است.

عبدالله‌زاده ادامه داد: کار ما این است که این دانش فنی را متناسب با شرایط زیر ساخت‌ها و فرهنگ ایران تطبیق دهیم و سعی داریم با توجه به اینکه چه اقدامات و زمان‌هایی برای مردم حائز اهمیت است، این موضوع را برای مردم بومی‌سازی کنیم. این پروژه برای سال اول در ایران اجرا شده و شروع خوبی برای مدیریت مصرف مناسب و گذار از بحران‌هایی چون اوج مصرف تابستان است. این پروژه سال گذشته در یکی از شهرهای ایران آزمایشی اجرا شد و توانست تا 14درصد مصرف برق را در ساعات بحرانی کاهش دهد.

پیام‌های ارسال شده به مردم

وی گفت: شرکت ما، شرکتی دانش بنیان است که حدود یک سال و نیم با پژوهشگاه نیرو همکاری می‌کند و با بخش‌های مختلف وزارت نیرو و توانیر در تعامل است. درباره پیامک‌ها هم ما واسطه هستیم و سعی کردیم با همکاری وزارت نیرو و توانیر بهترین پیغام را برای هر دسته از آدم‌ها پیدا کنیم.

این کارشناس اقتصادی درباره این پیامک‌ها توضیح داد: هشدارهای ارسال شده برای همه به یک صورت نیست. هدف ما بیان یک حقیقت به مردم است؛ حقیقتی که مثل تابلوهای رانندگی یک هشدار است و این هشدار هشیار کردن مردم نسبت به چیزی است که آن‌ها نمی‌بینند. با افزایش مصرف ولتاژ برق می‌افتد و نوسان پیدا می‌کند و ممکن است با اتفاقات ناگواری چون آسیب رساندن به وسایل برقی و یا خاموشی‌هایی همراه باشد.

عبدالله‌زاده ادامه داد: این هشدارها آگاه کردن مردم به شرایط و ساعت‌های محدود بحرانی است و مردم با دانستن آن‌ها و نیز اطلاع‌رسانی مناسب و کمی مراعات در مصرف و یا خاموش کردن برخی وسایل، احتمال آسیب به دستگاه‌ها و... را به حداقل می‌رسانند و با کمی مراعات کردن دستگاه‌ها را خاموش می‌کنند و یا مصرف را کم می‌کنند. البته که این مسائل برای چند ساعت محدود در روز است و مردم می‌توانند در باقی ساعات از مصرف برق لذت ببرند.

وی اظهار داشت: با توجه به مطالعات و پیمایش‌ها برای پیدا کردن راه مناسب ارتباط با مردم، بهترین راه ارسال پیام کوتاه بود که در جاهای مختلف نیز امتحان شده‌اند و مردم هم با توجه به سطح سواد و دسترسی‌ها و فرهنگ بالا می‌دانند این موضوع به نفع خودشان است و قصد دارد تا ریسک در زندگی آن‌ها را کاهش دهد.

عکس العمل مردم

عبدالله‌راده درباره عکس‌العمل مردم به این پیام‌ها گفت: با توجه به جدید بودن این تجربه، یکی از سوالات اساسی مردم این است که کسی که پیام را می‌فرستد کیست و چه رابطه‌ای با شرکت برق دارد که ما سعی کردیم خود و اهدافمان را در آن‌ها معرفی کنیم و به ‌آن‌ها بگوییم خاموشی‌ها قطعی نیست و فقط یک احتمال است و این احتمال سبب آسیب‌هایی در کیفیت خدمت‌رسانی می‌شود.

وی درخصوص محدودیت‌هایی که این پروژه با آن مواجه شده، اظهار داشت: شرکت‌های استارت‌آپی با روش‌های مختلفی وارد این پروژه شده و هر یک سعی دارند به بهترین نحو ممکن اطلاع رسانی کنند. اما با توجه به این‌که سال اول بود که در ایران این پروژه را داشتیم و همچنین شرایط کرونایی، روند کار، اعتماد سازی و نکات ریزی چون چگونگی تعامل با مردم با تاخیر مواجه بود.

موفقیت و محدودیت‌های پروژه

این کارشناس اقتصادی درباره موفقیت این پروژه گفت: تمام تلاش ما این است تا بهترین خدمت را ارائه دهیم و با تعامل بین مردم و دستگاه‌ها می‌توان اثربخشی بهتری ایجاد کرد. بنابراین موفقیت پروژه در گرو تلاش و گفت‌وگوی مستمر بین بخش‌های مختلف است.

وی در رابطه ‌با تاثیر قطعی برق بر صنایع بیان کرد: هنگام وقوع مشکل در برق، بسیاری از آن آسیب می‌بینند که صنایع و کسب و کارها از آن جمله هستند. چندین سال است در ایران با مشکل برق اولین جایی که متحمل فشار می‌شود تا مصرف برق را کم کند، صنایع است و با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد ایران لازم است کسب و کارها به فعالیت خود بدون وقفه ادامه دهند تا براساس آن اشتغال و درآمد را نیز شاهد باشیم. یک لامپ کمتر یک شغل بیشتر می‌تواند شعار مناسبی باشد.

علیرضا عبدالله‌زاده در پایان خاطر نشان کرد: اگر فقط چند ساعت کمتر مصرف کنیم، به دستگاه ها و ... آسیب نمی‌رسد و به جای آن تولید که در این برهه شدیدا مورد نیاز است، به رونق می‌رسد. هر یک کیلو وات ساعت انرژی در صنعت چیزی حدود 15هزار تومان ارزش تولید می‌کند و هر خانه در تابستان 400کیلو وات ساعت مصرف می‌کند و کافی است چند ساعت مراعات کنیم تا کارگران و کارمندان با دستی پرتر به خانه خود بروند.