۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

علل و پیامدهای خاموشی‌ها/ مشکلاتی که قطعی برق برای مردم تهران ایجاد کرده است

۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۶
کد خبر: 455314
علل و پیامدهای خاموشی‌ها/ مشکلاتی که قطعی برق برای مردم تهران ایجاد کرده است

با افزایش دمای هوا، استفاده مردم از وسایل سرمایشی و ... افزایش یافته که این امر در ساعات اوج مصرف برق، سبب خاموشی در برخی مناطق جهت کنترل مصرف برق می‌شود. این خاموشی‌ها علاوه بر آسیب به صنایع و مشاغل، سبب اختلال در زندگی مردم عادی نیز شده است که اگر برای آن تمهیداتی اندیشیده نشود، در آینده مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد.

اقتصادآنلاین-سیده زهرا محمودی؛ برق انرژی پاکی است که در صورت نبود آن زندگی ناممکن می‌شود. خاموشی پدیده‌ای است که به وفور در بسیاری از شهرها مشاهده شده و شاید در سال‌های اخیر به علت گره خوردن زندگی انسان با تکنولوژی و... بیش از پیش همه جنبه‌های زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است و حتی اگر برای مدتی کوتاه اتفاق بیفتد، از زندگی روزمره تا اقتصاد کشور دچار مشکل و اختلال خواهند شد. پس بررسی علل وقوع و پیشگیری از وقوع آن امری ضروری است.

علل قطعی برق

برای بررسی دقیق‌تر موضوع باید دید قطعی برق غالبا به چه علت اتفاق افتاده و آثار مخرب آن بر زندگی انسان چیست و چگونه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد و یا آن را به حداقل رساند.

علل خاموشی غالبا در فصول مختلف متفاوت است. در فصل زمستان اغلب قطعی‌ها به علت مصرف بیش از اندازه گاز بوده که در پی آن نیروگاه‌ها با مشکل تامین سوخت و کمبود تولید برق مواجه شده و از مدار تولید برق خارج می‌شوند و در نهایت خاموشی برای مدتی اتفاق می‌افتد.

در فصل تابستان نیز به علت افزایش دمای هوا و استفاده بیشتر از وسایل سرمایشی مصرف برق به اوج خود رسیده که این موضوع سبب نزدیک شدن تقاضای مصرف به عرضه برق شده و در نتیجه برای کنترل آن ممکن است ساعاتی قطعی برق اتفاق بیفتد که با توجه به گزارش‌های مصرف برق در تابستان امسال نیز مصرف برق رکورد شکسته و به 58هزار و 252مگاوات رسیده است که این موضوع خاموشی‌هایی در برخی از نقاط تهران به همراه داشته است.

در سایر موارد نیز وزش طوفان‌ها و باران شدید، مشکل در تجهیزات، معیوب بودن حجمی از شبکه، وجود شبکه‌های قدیمی و... از عللی هستند که سبب خاموشی‌های بلند مدت و یا کوتاه مدت می‌شوند و لازم است تمهیدات لازم جهت پیشگیری از این عوامل فنی و یا غیر فنی اندیشیده شود که شاهد وقوع خاموشی‌هایی با علل این چنینی نباشیم.

پیامدهای قطعی برق

به طور کلی، خاموشی به هر دلیلی که باشد، صدمات جبران ناپذیری هم به اقتصاد کشور و هم به زندگی روزمره مردم وارد می‌کند. اکنون نیز با توجه به قرار گرفتن در گرم‌ترین فصل سال و شکستن رکورد مصرف برق در برخی مناطق تهران شاهد قطعی‌های بلند مدت و کوتاه مدت برق بوده‌ایم که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده‌است.

با توجه به این موضوع که بسیاری از صنایع بزرگ نیازمند برق برای ادامه حیات هستند، خاموشی می‌تواند آسیب جبران ناپذیری به آن صنعت و در نهایت به اقتصاد کشور وارد کند.

علاوه بر این یکی دیگر از بخشهایی که شدیدا دچار ضرر و زیان‌های مالی می‌شوند، مشاغل خرد  است که بدون برق فروش، تولید و یا ارائه خدمت آن‌ها با مشکل مواجه شده و روند کارشان تا وصل شدن برق متوقف می‌شود که بعضا ضررهای بسیاری را در پی این اتفاق متحمل می‌شوند.

اما آنچه که شاید کمتر به آن توجه می‌شود، زندگی روزمره مردم است که خاموشی‌ها آن را با آشفتگی روبرو می‌کند. طاقت فرسا بودن گرما، خاموش شدن تلفن‌های همراه، عدم امکان استفاده از وسایل برقی در زمان خاموشی و یا آسیب دیدن آن‌ها به علت خاموشی، کار نکردن آسانسورها و پمپ آب و...، قطع شدن دستگاه‌های پزشکی در خانه‌هایی که از بیمار مراقبت می‌شود و... از جمله مشکلاتی است که قطعی برق با خود به همراه می‌آورد.

نظر مردم تهران درباره خاموشی‌ها

متعاقب اخباری که اخیرا در رابطه با خاموشی در برخی از مناطق تهران گزارش شد، اقتصادآنلاین به سراغ ساکنین مناطق مختلف تهران رفت تا مشکلات و تجریبات آن‌ها را در این خصوص جویا شود.

یکی از اهالی صادقیه تهران در این باره گفت: قطعی ناگهانی برق سبب سوختن یکی از قطعات کامپیوترم شد که برای تعمیر آن مجبور شدم هزینه زیادی بپردازم. همچنین بارها اتفاق افتاده بود که قطع شدن برف باعث شود مطالبم ناگهان از بین برود و زحمت دوباره برایم ایجاد کند.

شهروندی دیگر از منطقه4 تهران نیز اظهار کرد: علاوه بر سخت بودن تحمل گرما، یکی از مشکلاتی که قطعی برق برای ما ایجاد می‌کند، قطع شدن آسانسور است که مجبور می‌شویم تعداد زیادی پله را بالا و پایین کنیم و این برای ساکنین طبقات بالاتر معضلی بزرگ است.

همچنین یکی از ساکنین غرب تهران در این خصوص بیان کرد: قطعی برق برای ما قطعی آب را نیز به همراه دارد. زیرا در طبقات بالا بدون پمپ آب نداریم و قطع شدن برق سبب قطع شدن پمپ آب می‌شود که در نتیجه زمان خاموشی‌ها ما نه برق داریم و نه آب.

فرد دیگری از همین منطقه نیز گفت: قطع شدن برق سبب شد درب پارکینگ باز نشود و چون کلید به همراه نداشتم، مجبور شدم در خیابان معطل بمانم تا برق وصل شود که با توجه به گرمای هوا برایم شرایط غیرقابل تحملی را ایجاد کرده‌بود.

در ادامه نیز یکی از افرادی که در تهران‌پارس سکونت دارد، از این موضوع ناراحت بود و اظهار داشت: خاموشی‌ها در گرما واقعا آزار دهنده است و جدا از بحث گرما، سبب از کار افتادن یخچال می‌شود که بارها سبب خراب شدن برخی از مواد غذایی شده‌است و بهتر است در این باره چاره‌ای اندیشیده شود و حتی اگر قرار به قطع برق است با اطلاع قبلی باشد.

یکی از اهالی سعادت آباد تهران نیز در این باره گفت: چیزی که بیش از قطعی برق، برای ما آسیب‌زا بوده است، افت فشار برق است که موجب می‌شود وسایل برقی که به محافظ وصل است، خراب شوند و یا در روند کار آن‌ها مشکل ایجاد شود و اگر آن‌ها را از محافظ جدا کنیم هم، ممکن است با قطع شدن برق بسوزند.

سایر شهروندان تهران نیز از مشکلات این چنینی گله داشتند و معتقد بودند با توجه به گرمای هوا قطع شدن برق آن هم در شرایطی که مجبور هستند ماسک بزنند، بسیار برایشان سخت است و ادامه دار شدن این موضوع زندگی را برایشان سخت‌تر از آنچه هست، می‌کند.

چه بایدکرد؟

با توجه به شرایط اکنون جامعه و قرار گرفتن در وضعیت کرونایی(استفاده از ماسک و دستکش، نگهداری برخی بیماران در منزل و ...) شرایط زندگی و تحمل گرما سخت‌تر و طاقت فرساتر از سال‌های قبل شده‌است. پس لازم است مسئولین مربوطه چاره‌ای در این خصوص بیاندیشند که آسیب‌هایی که بر زندگی مردم وارد می‌شود به حداقل برسد.

البته از این موضوع نیز نباید غافل شد که توان تولید برق در همه کشورها محدود است. بسیاری از فعالیت‌های روزمره ما سبب اتلاف انرژی می‌شود که با رعایت مواردی کوچک می‌توانیم مقدار قابل توجهی از مصرف برق کاهش دهیم که این خود تاثیر چشم‌گیری در کاهش خاموشی‌های ناشی از مصرف بیش از حد برق خواهد شد.